Toen we de 3T Exploro in 2017 een keer konden proberen waren we onder de indruk. Een gravelracer met 650b wielen voor bredere banden. Een van de speerpunten van 3T zelf was aerodynamica. Destijds was het een wat rare combinatie, maar het lijkt nu meer aan te spreken.

Gravel was er wel al even, maar stond in 2017 toen we met de Exploro Team reden nog behoorlijk in de kinderschoenen. Om dan met een sneller aerodynamische gravelracer te komen leek wat enthousiast, maar gravelracen is here to stay, en de Exploro is ook niet uit het zicht verdwenen. Toen een gravelracer, maar tegenwoordig noem je dit eerder een all-road fiets. Ja, heel geschikt voor het onverharde, maar met andere wielen en banden ook zeer geschikt voor asfalt.

Aero ook als je niet zo hard gaat
En op asfalt gaat het uiteraard sneller dan op het onverharde. Daarom de Exploro Speed. Niet in de laatste plaats heeft 3T dit gedaan omdat de Exploro ontworpen is als aerodynamische fiets. Ze stellen dat aerodynamica ook telt als je langzamer gaat op een onverhard pad. Daar heb je ook te maken met zaken als tegenwind en daarom kan een aeodynamisch frame voordelen bieden.

De Exploro is al een graag geziene fiets bij gravel- en strandraces en ook bij de lokale cross wedstrijden zie je ze vaker. En met de groeiende diversiteit in disciplines kan je voor elke rit een aparte fiets in de schuur hebben staan, maar je kan er ook voor kiezen om één fiets voor (bijna) alles te hebben. In dat plaatje past de Exploro Speed. Uitgerust met een SRAM Force 1 aandrijflijn en 3T’s Discus C35 Team Stealth wielen met 28 mm Continental GP4000S II bandjes (anders dan de 30 mm op de foto’s) heb je alles om serieus mee te doen op de weg. Dan kan je er alsnog een 650b wielset met bredere banden in steken voor als je op avontuur wil.

De Exploro is er nog steeds in een Team en LTD uitvoering. Frame en vork van de LTD zijn lichter dan die van de Team maar ze hebben dezelfde geometrie. De Exploro Speed is er compleet in de Team uitvoering voor € 5200,- tot de LTD uitvoering met 3T’s Torno crankstel voor € 7200,-. Dit zijn dus complete fietsen, maar de Exploro is ook nog steeds als frameset verkrijgbaar voor € 3200,- voor de Team en € 4400,- voor de LTD.

Specificaties die voor Team en LTD gelijk zijn:
Stuurpen: 3T Arx II Team Stealth
Stuur: 3T Aeronova Team Stealth
Shifters: SRAM Force 1 Hydraulic DoubleTap
Achterderailleur: SRAM Force 1 Type 2.1 Medium Cage
Crankstel: SRAM Quarq Prime Power Ready BB386 (optioneel upgrade met 3T Torno LTD)
Kettingblad: SRAM Force XSYNC, 46T (3T Torno heeft 44T chainring)
Bottom Bracket: Aluminum / Nylon Press fit cups BB386EVO
Ketting: SRAM 11-speed XX1 Powerchain II
Cassette: SRAM 11-speed PowerGlide 11-36T
Remmen: SRAM Force Flat Mount Hydraulic Disc met SRAM CenterlineX 160mm rotors
Zadel: Fizik Antares Versus red/white
Wielset: 3T Discus C35 TEAM Stealth (700c)
Banden:  Continental Grand Prix 4000 II S 700x28c

Via 3T

Gerelateerd