Net als bij de Ronde van Vlaanderen worden de fietsen aangepast voor de  “hel van het noorden”.

Dat is ook te begrijpen als je wel eens een stukje over kasseien hebt gefietst. Morgen gaan de renners in totaal 51,5 kilometer!!! over die rotstenen. Hier een paar punten die speciaal worden aangepast.

  1. frame – veel merken zoals Pinarello en ook Eddy Merckx passen het frame aan zodat de wielen iets verder uit elkaar staan waardoor het is minder stuiteren is.
  2. banden – bredere banden meestal 27 (terwijl je normaal met 23 rijdt)
  3. bandenspanning – tussen de 5 en 5,5 bar (lijkt wel of je met lekke banden rijdt)
  4. stuurlint – 2, 3 of 4 lagen stuurlint tegen het hobbelen. Tom Boonen heeft wel eens gereden met een opgerolde tuinslang onder het lint.
  5. ketting – een extra pinnetje die ervoor zorgt dat de ketting er niet af stuitert. (zie laatste foto)

Hierbij enkele foto’s van Pinarello Team Sky voor Parijs Roubaix van morgen.

Via Road.cc

Gerelateerd

  • Roberto

    Ik had ergens gelezen dat er ploegen zijn die PR rijden met de mechanisme schakelversie van Dura-Ace ipv DI2 vanwege de extreme omstandigheden: bij DI2 zou de ketting er wel eens af kunnen slaan.

  • Gerard

    Donderdag een stuk van PR gedaan, Tussen de profs die aan het verkennen waren. Opmerkelijk hoeveel er met hoge velgen reden. Maar ook opmerkelijk hoeveel kapotte wielen ik in zo’n trainingsritje zag 🙁

  • Detmer

    Inderdaad kunnen er bij DI2 mogelijk schakelproblemen ontstaan bij stuiterwegen.
    Shimano wist dit al langer en er schijnt recent een update geweest te zijn voor de DI2. De meeste wielrenners, waaronder Cancellara rijden morgen gewoon mechanisch.