Het merk Lightweight klinkt vele wielerliefhebbers als muziek in de oren. De wielen zoals deze vandaag de dag worden gemaakt en bereden, zijn ontwikkeld rond het jaar 1995 en hebben een gewicht van rond de 1200 gram. Naast het lichte gewicht zijn ze ook erg stijf waardoor er zo min mogelijk kracht gaat verloren.

Waarom ik begin over Lightweight? Waarschijnlijk zal je deze link snel genoeg leggen wanneer je een foto van ADA-wielen bekijkt. In het jaar 1988 begon Cees Beers met het ontwikkelen van de lichtste wielen op dat moment. Gewoon in de polder bij Lelystad. Hij produceerde een full carbon wielset met kevlar remrand waarvan het totale gewicht op 955 gram uitkwam. Dus in 1988 bleek er in Nederland al een wielbouwer te zijn, die zijn tijd eigenlijk ver vooruit was. De wielen hebben de naam te danken aan de vrouw van Cees Beers, namelijk Ada Beers.

Ik herinner me een Holland Sport Special van Wilfried de Jong, waarin Michael Boogerd zijn verhaal deed over zijn tweede plek in Luik-Bastenaken-Luik. Hij reed vooruit met Frank Vanderbroucke. In de docu herinnert Boogerd zich dat hij onderaan de beklimmingen zijn remmen ‘open’ moet zetten om te voorkomen dat de velg tegen de remmen aankwam wanneer hij ging staan op de pedalen. Hoe deze Luik-Bastenaken-Luik afliep weten we. Welke wielen Frank Vanderbroucke in die koers reedt weten we nu ook; ADA-wielen. Na afloop van de koers zegt VDB hier het volgende over; “Het best dat ik ooit heb gereden, lijkt wel of je vliegt, ongeloofelijk, onbegrijpelijk dat het zo stijf is, en geen enkele zijdelingse beweging, fantastisch. Niet verder vertellen hoor, wil dit het liefst voor mij zelf houden.”

Naast licht en stevig was Cees Beers ook erg bezig met het testen van de aerodynamica. Na uitslagen uit zijn eigen tests heeft hij bewust gekozen voor ronde carbon spaken, in tegenstelling tot de platte aero spaken waar tegenwoordig veel wielen nog mee gebouwd worden. Naast deze ronde spaken werden de wielen gebouwd rondom eigen gemaakte titanium naven waarbij de optie bestond om hier ceramische lagers in te zetten.

Onder renners uit de jaren ’90 was Cees Beers een graag geziene gast. Alle wielen werden met de hand geproduceerd. Een kleine greep uit renners die tot Cees Beers klantenkring behoorden zijn o.a.: Ekimov, Lemond, Museeuw, Riis, Cippolini, v. Moorsel en later ook Boogerd. In het veld bleken de wielen ook goed tot hun recht te komen, in 2002 won Groenendaal de superprestige en het wereldbekerklassement met behulp van deze wielen.

Helaas worden de wielen tegenwoordig niet meer geproduceerd. Wat hier de reden van is weet ik niet (het telefoonnummer op de site wordt in ieder geval niet beantwoord), maar ik had graag een keer ervaren hoe ADA-wielen rijden. De Holland sport special kan je overigens hier nog terugkijken. Vanaf ongeveer 38 minuten rijden Boogerd en De Jong wielengoeroe Cees Beers tegen het lijf. Overigens zijn de eerste 38 minuten ook meer dan de moeite waard, mocht je deze special niet eerder hebben gezien!

ADA-wielen2 ADA-wielenADA-wielen4

Ada Wielen