Voor de een is het stijl, voor de ander pure bescherming. Feit is wel dat het merendeel van de wielrenners een zonnebril draagt bij het fietsen, ook bij de profs. Adidas wil met de nieuwste Zonyk Aero Pro laten zien dat ze mee kunnen op het hoogste (bril)niveau.

De introductie had wat ons betreft niet op een beter moment kunnen komen. Dat is een beetje egoïstisch, want dat heeft puur betrekking op het feit dat de bril op Mallorca gepresenteerd zou worden en we dus even de vrieskou achter ons mochten laten. De zon op ons gezicht bij aankomst met als kers op de taart nog een kort ritje om de vliegtuigbenen even los te fietsen, maakten het feest compleet. Maar genoeg over ons, we waren niet enkel voor onszelf op Mallorca, maar voor Adidas Eyewear en dan specifiek voor hun nieuwe bril, de Zonyk Aero Pro.

Ze hadden al de Zonyk Pro, maar het grote verschil tussen beide modellen is het montuur. De Aero is wat ze noemen een half-rim, de ‘oude’ Zonyk een full-rim. Dan hebben we het natuurlijk over het montuur, half versus heel. Hoewel de naam van de bril doet vermoeden dat de nieuwe bril vooral uitblinkt in aerodynamica brengen de kenmerken van het half-rim montuur ook een ander groot voordeel met zich mee: een zeer breed zichtveld. Tijdens de presentatie was ook Alex Dowsett van Team Movistar aanwezig die dit als een sterk punt aankaartte. Als je in het peloton of een groepje rijdt is het belangrijk dat je ook vanuit je ooghoek iets gade kan slaan. Bijvoorbeeld een demarrage, maar ook als iemand een rare beweging maakt. Doordat het montuur er niet voor zit hoef je niet je hoofd te bewegen, maar alleen je ogen om iets waar te nemen.

Twee jaar werk
Bij de ontwikkeling van de bril ging het bij Adidas om vier zaken: zicht, snelheid, bescherming en duurzaamheid. Dat is toch niet iets dat je even op een maandagochtend bedenkt om vervolgens vrijdag een nieuwe bril te hebben. Ze hebben twee jaar gewerkt aan de ontwikkeling van het frame. De bril zit ook vol met technieken en slimmigheden. Dat zijn niet allemaal dingen die je meteen wat zeggen, dus we zetten ze even op een rij:

Size Concept
Je voelt het al aankomen: dit heeft met de maat te maken. Adidas vindt dat een bril perfect moet passen en dat dit niet realiseerbaar is met één maat voor iedereen. Daarom zijn al hun sportbrillen in verschillende maten te krijgen. De Zonyk Aero komt bijvoorbeeld in 2 verschillende maten, M en L.

Climacool Sweatblocker
Dit is een verwijderbare rand die je bovenop je bril kan plaatsen. De rand houdt het zweet tegen dat van je voorhoofd komt terwijl de bril toch goed geventileerd moet blijven.

Double-Snap Nose Bridge
De neusbrug kan in twee posities geklikt worden, smal of breed. Er zit ook nog een extra, ander neusstuk bij dat net iets breder is. Het systeem geeft je ook de mogelijkheid om de bril wat hoger op je neus te zetten als dat nodig is. Dat kan handig zijn om te voorkomen dat het frame in de weg zit van je zichtveld als je in de beugels zit.

TRI.FIT
TRI slaat op drie en FIT op pasvorm, en wel op de poten van de bril. Deze kan je namelijk verticaal in drie standen plaatsen. Ook weer om een zo goed mogelijke pasvorm te bieden. Samen met de neusbrug kan je hiermee ook de bril wat hoger of lager op je neus laten zitten afhankelijk van je positie op de fiets.

Lens Lock-System
Het systeem waarmee je de lens vastzet. Aan beide uiteinden zitten twee hendeltjes die zich eenvoudig laten openen en sluiten. Bij het neusstuk klem je de lens in het frame, de hendeltjes aan de zijkant zetten hem vast.

Traction Grip
Dit zit aan de binnenkant van de poten. Het moet de bril op zijn plek en daarmee op je hoofd houden. Het is zacht materiaal waardoor het comfortabel aanvoelt.

Niet zozeer een techniek als wel een praktische eigenschap is dat de bril uit veel losse onderdelen bestaat zoals je op onderstaande foto kan zien. Hij is ook vrij gemakkelijk uit elkaar te halen, maar ook net zo makkelijk weer in elkaar. En elk onderdeel is los bij te bestellen als het onverhoopt kapot mocht gaan. Service vindt Adidas ook belangrijk, gaven ze aan. In de loop van dit jaar nemen ze de distributie voor de Benelux in eigen handen zodat ze er zelf op toe kunnen  zien dat leveringen zo soepel en snel mogelijk verlopen.

Lenzen
Je kan kiezen uit verschillende lenzen die beschikken over verschillende technieken die door Adidas ontwikkeld zijn. Ze gebruiken LST, Vario en een combinatie van die twee. LST staat voor Light Stabilizing Technology. Deze technologie moet voor meer contrast zorgen en sterk wisselende lichtsituaties uitbalanceren met als doel het beeld beter en rustiger te maken voor je ogen. Deze techniek is niet te verwarren met een gepolariseerde lens overigens, al zijn er enige overeenkomsten. Gepolariseerde lenzen halen vrijwel alle schitteringen van het licht weg op bijvoorbeeld water en sneeuw en zijn dus (veel) meer geschikt voor water- en wintersporters. De LST lens haalt ook schitteringen weg, maar wat minder en biedt beter dieptezicht en is ontwikkeld voor situaties als het fietsen op de weg. De Vario lenzen zijn in feite fotochrome lenzen welke meekleuren met de sterkte van het licht. Er zit overigens nog wel een licht spiegelende laag over de lens wat we esthetisch gezien wel kunnen waarderen. En ze hebben dus ook een combinatie van de twee lenzen, dus een lens waar zowel de LST als de Vario technologie in verwerkt zit.

Geslepen lenzen
Iets dat veel brildragers zal aanspreken is dat alle brillen de mogelijkheid hebben om geslepen lenzen te gebruiken. Daarvoor kan het clip-in systeem gebruikt worden waarbij eigenlijk een tweede kleinere bril met geslepen lenzen in de Adidas bril geklikt wordt. Adidas biedt overigens ook nog Direct Glazing (tot 4 dioptrie) en adapters (tot 8 dioptrie) voor hun overige sportbrillen, maar niet voor de Zonyk modellen omdat deze één grote lens hebben. Direct Glazing en de adapters zijn alleen mogelijk met losse lenzen ‘per oog’. Wel goed om te weten voor de fietsende brildragers onder ons.

Ervaring
Gedurende het verblijf op Mallorca kregen we naast de presentatie gelukkig ook de mogelijkheid om de bril meteen te proberen. Natuurlijk fiets ook ik het liefst met een lekker zonnetje over een warm eiland, maar deze tijd van het jaar is het weer ook op Mallorca wisselvallig. En dat is eigenlijk heel goed, want daarmee kon ik de bril goed testen. Bewolking, zon, warm, koud, klimmen, afdalen, regen, spray en weer droog. Het zat er allemaal in tijdens de rit van 110km. Achteraf viel het eigenlijk pas op dat ik de bril tijdens de gehele rit nooit af heb gedaan, terwijl de omstandigheden zoals gezegd sterk wisselden. De bril besloeg wel een beetje toen we na een klim stopten, maar dat trok relatief snel weer weg. Vooral de tweede helft van de tocht hebben we veel regen gehad. De Vario-lens kwam daarbij goed tot zijn recht. Het zicht bleef ondanks regen en de spray van mijn voorganger helder en door het meekleuren van de lens werd het niet te donker.

De nieuwe Zonyk Aero Pro zal vanaf maart leverbaar zijn in twaalf verschillende kleuren en lens combinaties, vanaf € 199,-. De Zonyk Aero welke geen Sweatbar heeft, zal verkrijgbaar zijn vanaf € 149,-.

Foto’s Movistar en fietstocht van Pol Omer Gimenez en Ralf Hauser © adidas Sport Eyewear