Iedereen kent ze wel, die blauwe Shimano auto’s die tijdens de wedstrijden meerijden. Fietsen op het dak, veel in beeld en daardoor krijgen wij regelmatig de vraag of zij wel eens wat te doen hebben of dat het alleen maar reclame auto’s zijn. Een enkeling dacht zelfs dat de racefietsen op het dak geen echte racefietsen waren maar alleen maar voor de show. Wij reden een dagje mee tijdens de Eneco Tour om eens te kijken wat ze nou allemaal doen.

De auto waar ze mee rijden is op dit moment meestal een Skoda, al komt een Volvo ook af en toe voorbij in de bekende blauwe Shimano kleur. In de koers heet de auto ook “service car”, dat aangeeft dat de auto toch echt niet alleen voor de sier meerijdt. En we hebben van dichtbij meegemaakt dat dit blijkt te kloppen!

Hoeveel van deze auto’s rijden er mee tijdens een koers?
Dat ligt een beetje aan de koers, maar er rijden altijd minimaal 3 auto’s mee en af en toe rijdt er ook een motor mee. Of er een motor meerijdt is afhankelijk van het parcours. Als er bijvoorbeeld een smalle beklimming in zit, dan worden de volgauto’s vaak omgeleid en dan is het de motor die renners volgt en kan helpen.

Wie zitten er in de auto?
In elke Shimano auto zit een chauffeur en een mecanicien. De chauffeur heeft een volgerslicentie van de landelijke wielerbond, in Nederland is dat de KNWU. Met die licentie mag je tijdens wedstrijden meerijden. Voor de World Tour wedstrijden is er nog een cursus die gevolgd moet worden. Je mag dus niet zomaar in een auto stappen om tijdens een officiële koers mee te rijden.

Als mecanicien moet je een aparte licentie hebben. Met die licentie mag je tijdens de wedstrijden op het parcours komen om renners te helpen. Met een mecanicien licentie mag je trouwens niet een auto besturen, maar met een volgerslicentie mag je wel als mecanicien optreden. Vandaar dat veel mecaniciens ook een volgerslicentie hebben. Net zo makkelijk. Af en toe rijdt er een gast mee op de bijrijdersstoel.

Maar waarom zit de mecanicien meestal rechts achterin?
Rechts, omdat volgens de regels de renner met pech rechts naast de weg moet gaat staan. In de praktijk lukt dat natuurlijk niet altijd, maar in de meeste gevallen heb je dan de mecanicien aan de goede kant zitten. Hij kan dan makkelijk rechts uitstappen om te helpen zonder dat hij de andere renners en volgautos in de weg loopt. Achterin, omdat hij daar overal goed bij kan. In de achterbak van de stationwagen liggen ook allerlei dingen en als je voorin zit kan je daar niet bij.

shimano-auto-9

Maar wat zit er dan allemaal in de auto?
Op het dak staan de neutrale Shimano racefietsen. Afgemonteerd met DURA ACE en enkele met SPD-SL pedalen en sommige met Look pedalen, zodat je bij een fietswissel zo min mogelijk pedalen hoeft te wisselen. Daarnaast liggen er losse wielen in de auto, allemaal met een Shimano cassette, die past namelijk ook op Sram en Campagnolo fietsen. Wanneer straks de schijfremmen worden toegestaan, wordt het een extra uitdaging om voor iedere fiets een passend wiel in de auto te hebben.

Daarnaast ligt er gereedschap in de auto zodat de meeste problemen opgelost kunnen worden. Ook bidons met water, gelletjes, colaatjes en repen zijn er te vinden. Verder nog een koersradio waar de koersdirectie via communiceert en een eigen radio waarmee de Shimano auto’s onderling met elkaar praten.

Heb je nou veel te doen?
Dat ligt een beetje aan de wedstrijd. In principe staat elk team met zijn teamauto zijn renners bij. Bij een meerdaagse wedstrijd hebben de teams vaak meer dan 1 teamauto bij zich. Wanneer er dan een kopgroep ontstaat kan een teamauto bij de kopgroep gaan rijden en kan de andere bij het peloton blijven. In dat geval hebben de Shimano auto’s vaak minder te doen. Bij eendaagse wedstrijden hebben teams vaak maar 1 auto. Als er dan een kopgroep ontstaat is het de Shimano auto die de groep ondersteund waar de teamauto niet kan zijn.

Tijdens de rit waarbij ik mee reed, had de Shimano auto niet heel veel te doen, omdat er al 2 teamauto’s meereden. Maar toen er een kopgroep ontstond van een man of 9 wordt de Shimano auto het eerst gevraagd achter de groep te rijden. Wanneer het gat dan groot genoeg is worden de teamauto’s gevraagd en schuift de Shimano auto door naar de laatste plaats in die rij. Op het moment dat de Shimano auto dus als enige achter de kopgroep rijdt is het best druk met vragen over bidons en reepjes. Als er dan een lekke band ontstaat, moet de Shimano auto dit oplossen. De dag dat ik meereed was dat niet het geval.

Focussen
Ondanks dat je soms een tijdje weinig te doen hebt, blijft de chauffeur erg gefocust. Rijden in de karavaan is ook best inspannend, er gebeurt altijd wel iets; een cameramotor die opeens vol remt, een teamauto die met volle vaart voorbij rijdt op een plek waar nauwelijks ruimte is, het peloton voorblijven in bochtige straatjes. Oke, we kunnen er niet omheen er wordt wel eens iets geraakt en dat wordt dan ook erg uitgelicht in de media. Maar als je een keertje meerijdt kom je erachter dat de chauffeurs profs zijn. Enige opmerking is dat ze in een Skoda zonder automaat rijden. Dus de hele tijd schakelen, dat zou dus wel een stuk makkelijker kunnen met een automaat.

Al met al gebeurt er tijdens een wedstrijd best veel en het is echt een aanrader om eens mee te rijden met de Shimano auto, mocht je de kans krijgen.

shimano-auto-2 shimano-auto-3 shimano-auto-4 shimano-auto-5 shimano-auto-6 shimano-auto-8  shimano-auto-7

Tags: