Bij de kenners zal er ongetwijfeld meteen een belletje gaan rinkelen, maar de kans is groot dat bij de meerderheid van de fietsers Serotta niet veel zegt.

Even een korte update dan: Serotta is een van de meest vooraanstaande framebouwers uit de Verenigde Staten en één van het eerste uur. Hij begon al met het maken van frames in 1972. Het merk heeft een grote bijdrage geleverd aan de opkomst van het Amerikaanse wielrennen. Serotta maakte de fietsen voor de VS tijdens Olympische Spelen van 1976 en later voor 7-Eleven en Coors Light, al droegen de frames soms andere naam. Andy Hampsten won in 1988 de Giro op een “Huffy” Serotta bijvoorbeeld. Serotta is zich ook gaan specialiseren in bike-fitting en ontwikkelde het Serotta International Cycling Institute, een opleiding voor bike-fitters, welke weer een basis is geworden voor veel andere bike-fit programma’s. In 2013 ging het helemaal mis, mag je wel zeggen. Een herstructurering door de investeerder resulteerde in het vertrek van Ben Serotta, en dat was dat.

Nu is hij dus weer terug, met Serotta Design Studio. Als je kijkt naar de fietsen zal je ook niet het bekende Serotta zien omdat hij niet de rechten heeft om die naam (zijn eigen naam!) te gebruiken. Jammer, temeer omdat het logo zo iconisch is geworden over de loop der jaren. Zijn handtekening staat wel op de frames overigens.

Hij is nu begonnen met twee projecten, de Duetti S1 en de Amodomio C18. De Duetti, hieronder in zwart, is gemaakt met de relatie tussen mens en machine in het achterhoofd. Gemaakt om geschikt te zijn voor 90% van al je soorten ritten. Een alles-kunner eigenlijk dus, zoals wij het interpreteren althans. Geen staal, maar van 6069 aluminium. De Duetti is leverbaar als complete fiets met eTap Disc (omgerekend zo’n € 4.660,-)  of Chorus Disc (omgerekend zo’n € 3.913,-), beide met Zipp componenten en HED Ardennes wielen. Het is geen custom fiets, maar omdat fitting natuurlijk wel belangrijk is voor Serotta, is de fiets in 11 verschillende maten beschikbaar, van XXS tot XXL, zeg maar 44 tot 64.

De Amodomio, (“a modo mio” is Italiaans voor “op mijn manier”), is wel van staal. En Ben Serotta windt er geen doekjes om: “This is the finest made-to-measure bicycle ever produced from steel, perhaps of any material“, zo is te lezen op de site. De buizen zijn naar zijn eigen smaak en ontwerp gemaakt bij Columbus. Verkrijgbaar voor velg- en schijfremmen met SRAM of Campagnolo en alleen als complete fiets. De componenten zijn weer van Zipp en HED Ardennes wielen. Ook deze fiets is 11 verschillende maten, vanaf omgerekend € 6.330,-, maar ook custom als “Ben-Brazed” te bestellen. Ga je voor het laatste dan ben je omgerekend minimaal € 10.000,- verder. Veel geld, maar de geschiedenis van Ben Serotta liegt er natuurlijk niet om. Wat betreft de kleuren en decals, met name bij de Amodomio, ben ik niet heel onder de indruk, maar als het inderdaad “the finest (…) bicycle ever produced” blijkt te zijn ben ik dat misschien snel vergeten. Mooi dat mijnheer Serotta weer terug is in ieder geval!

 

Serrota Design Studio