Koga is het Nederlandse fietsmerk dat vroeger bekend stond als Koga Miyata. Eigenlijk is het allemaal begonnen in 1974 met de naam Koga (eerste 2 letters van de achternaam van de oprichter (Andries Gaastra) en eerste twee letters van de achternaam van zijn vrouw (Marion Kowallik). Pas later kwam Japanse Miyata in beeld, toen Koga importeur werd van Shimano en dus in contact kwam met verschillende andere Japanse bedrijven waaronder dus Miyata.

Koga racefietsen
Begin jaren tachtig was Koga Miyata een bekende naam in het professionele peloton. Met de ploeg IJsboerke Koga Miyata bijvoorbeeld. Maar ook Peter winnen won zijn Alpe D’Huez etappe op een Koga Miyata. Later hebben ze dat nog dunnetjes, of eigenlijk eerder dik overgedaan met Leontien van Moorsel en Marianne Vos die Goud op de Olympische Spelen wonnen op een Koga baanfiets. Nog verser in onze herinnering zit Team Skil-Shimano met hun Koga’s. Omdat de frames niet meer bij Miyata worden gemaakt, is de naam sinds 2010 alleen nog maar Koga. En ondertussen bestond Koga vorig jaar alweer 40 jaar.

Ons bezoekje aan de Koga fabriek in Heerenveen begon met een bezoekje aan de showroom. Deze werd net ontdaan van alle 2015 modellen en klaar gemaakt voor de 2016 collectie. Maar de tijdritfiets van Thomas Dekker voor zijn, helaas net mislukte, uurrecord stond er nog wel. Lijkt me niet dat ze die gaan opruimen.

In de gangen staan enkele oude bijzondere Koga’s zoals de fiets van Peter Winnen (de Alpe D’Huez versie), Leontien van Moorsel en Theo Bos. Ondanks dat Koga heel veel “gewone fietsen” maakt, straalt de naam Koga toch iets sportiefs uit. Dit is ook wat ze proberen te behouden, en daarom besteden ze nog steeds veel aandacht aan de wielersport. Zo hebben ze voor 2016 een nieuwe top racefiets. De Signature Race lijn verdwijnt en er komt een Koga Kimera Pro, de opvolger van afgelopen jubileum editie. Dan is er nog de Kimera Premium en de Kimera Prestige. Deze drie racefietsen hebben hetzelfde frame maar het materiaal verschilt van elkaar. Zo is er voor de Pro gekozen voor 50 T carbon. De afmontage bij dit topmodel is Shimano Dura Ace en de wielen komen van Fast Forward.

koga-peterwinnen koga-vanmoorsel

Ontwerpstudio
Bij Koga worden op kantoor in Heerenveen zelf de ontwerpen van het frame gemaakt zodat ze alles in eigen hand hebben. Op deze manier kunnen ze optimaal gebruik maken van de mogelijkheden van carbon. Zo zul je bij het balhoofd bijvoorbeeld duidelijk zien dat er andere richtingen/lijnen van het carbon worden gebruikt. Lichter en minder dik op sommige plekken maar ook steviger. Omdat  werken met carbon niet zomaar betekent hoe dikker hoe steviger. Dit luistert allemaal erg nauw. Vandaar dat verschillende prototypes worden gemaakt zodat alles goed kan worden getest. Wanneer er een nieuw frame zoals de Kimera Pro wordt ontwikkeld, wordt het frame eerst nog in de eigen testruimte getest op allerlei punten. De sterkte van de voorvork tot een complete simulatie van een kasseienweg. Kilometers staat de fiets dan te hobbelen om te kijken of de kwaliteit goed genoeg is. Ze hebben ook een corrosiebak die laat zien waar het eerste roest verschijnt (als dat al verschijnt). Met alle waardes worden nog de laatste aanpassingen doorgegeven aan de fabriek in Azië waarna het uiteindelijke frame in productie kan gaan. Uiteindelijk worden de frames daar in Azië gemaakt en gespoten waarna elk frame terug komt naar Heerenveen.

Daar wordt de complete fiets, of het nu om een racefiets of een e-bike gaat, door één monteur in elkaar gezet. In plaats van een productiestraat waar iedereen aan één specifiek onderdeel van de fiets werkt, is het bij Koga gebruikelijk om één monteur de hele fiets in elkaar te laten zetten. De wielen uitgezonderd want dat is zo specialistisch dat dit weer in een aparte hal gebeurd. Het één monteur principe zorgt volgens Koga voor kwaliteit omdat deze monteur zorgt dat alle delen bij elkaar goed werken. Leuk detail: deze monteur wordt ook genoemd in het paspoort van de fiets als diegene die de fiets heeft gemaakt. Na montage wordt élke fiets (niet steekproefsgewijs) grondig getest (een lijst met testpunten worden nagelopen) waarna hij in de doos wordt opgeborgen om verstuurd te worden naar een dealer.

SEG Racing
Koga sponsort op wielrengebied Team SEG Racing, een Continental team met renners als Youri Havik, Jasper Bovenhuis en Steven Lammertink. En om eerlijk te zijn, ziet de Koga racefiets er super goed uit in die kleuren! Maar dat hadden ze bij Koga ook al bedacht want komend seizoen gaat de team editie van de Kimera in SEG kleuren in de verkoop.

Blijft mooi om te zien zo’n Nederlandse fietsfabriek en alles wat erbij komt kijken. Wat opvalt is dat bij Koga sommige dingen best sneller of gemakkelijker kunnen, maar zij kiezen er bewust voor om dat niet te doen, omdat kwaliteit bovenaan staat. Alle andere processen zijn hieraan ondergeschikt. Houden we van!

We zijn trouwens erg benieuwd naar een testrit op de nieuwe Kimera Pro, die nu nog als prototype wordt getest en geoptimaliseerd.
koga-design2 koga-seg koga-fabriek2 koga-fabriek koga-magazijn2 koga-magazijn koga-wielen koga-testen koga-miyata koga-design

Gerelateerd

Tags:
  • Ron

    hier had ik ook wel bij willen zijn

  • jo

    Aansluitend: in de ’77 brochure op het overigens geweldige koga archief ontbreken de foto’s van de pro- en road-racers, specs wel aanwezig. Wie oh wie weet betreffende foto’s – met name van de RR – te vinden?? Met dank voor meedenken!