In de Bikepacking Series delen wij onze ervaringen met bikepacking, zodat je goed voorbereid op pad kunt. In het vorige deel bespraken we met wat voor tassen je de bagage op een fietsvakantie mee kunt nemen. In dit vierde deel gaan we in op wat je nou in die tassen stopt. Het zoeken naar de ultieme paklijst is al een reis op zich: iedere keer leer je iets bij over wat je moet meenemen en wat je thuis kan laten. Want een laag gewicht van de bagage is natuurlijk het doel.

In dit deel geven we geen complete lijst van wat je mee moet nemen, want iedere paklijst is afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en het gebied waar je in rijdt. Je kunt je voorstellen dat iemand op reis in de top van Noorwegen heel wat andere spullen mee heeft dan de persoon die in het zonnige zuiden van Spanje rondrijdt. Wat we wel doen, is in een aantal categorieën tips geven over waar je aan moet denken op zo’n reis om je zo op pad te helpen bij het samenstellen van je eigen paklijst.

Overnachten
We beginnen met wat het meeste ruimte in zal nemen: je spullen om te overnachten. Tenzij je natuurlijk het comfort van een hotel opzoekt, dan heb je alleen je pinpas nodig. Maar ook voor hotelgangers kan het toch verstandig zijn om voor nood een klein overnachtingspakketje mee te nemen. De spullen om te overnachten bestaat grofweg uit drie dingen: iets om je droog te houden, iets om je warm te houden en iets om op te liggen.

Hier zie je het verschil in pakvolume’s tussen een hoge éénpersoonstent, een lage éénpersoonstent en een noodbivakzak.

Om je droog te houden, kennen we allemaal de tent. Maar naast de tent wordt de bivakzak ook gebruikt door bikepackers. De tent biedt het meeste comfort, omdat je beter bent afgesloten tegen insecten en over het algemeen net iets meer bewegingsruimte hebt. Een bivakzak is simpel gezegd een slaapzakomhulsel van waterdichtmateriaal en is een oplossing voor wie het zo licht mogelijk wil hebben. Er bestaan bivakzakken voor nood die licht en goedkoop zijn. Slaap je er vaker in, leg dan wat meer geld neer voor een bivakzak met ademend materiaal. Tenten bestaan er in duizend soorten. Vaak geld hoe meer geld je neerlegt, des te lichter en compacter de tent is. Let goed op wat je nodig hebt en wat je mee kunt nemen, want een grotere tent weegt niet alleen meer, maar heeft ook een groter pakvolume. De lengte van de opgevouwen tentstokken is vaak ook een beperkende factor, want je moet de ruimte in je tassen hebben om deze ergens te laten.

Om je warm te houden is er de slaapzak. Op slaapzakken staan vaak de temperaturen waarop je comfortabel in de slaapzak ligt. Stem dat goed af op de temperaturen van het gebied waar in je rijdt. Bij slaapzakken heb je een tweedeling in synthetische en donzen slaapzakken. En hoewel synthetische slaapzakken steeds warmer en lichter worden, is dons toch nog steeds niet te verslaan. Een donzen slaapzak is lichter, warmer en kleiner op te vouwen. Ga je op zoek naar een donzen slaapzak zoek dan een slaapzak met een diervriendelijk label, zoals het RDS label of de Down Codex. Deze labels staan er onder andere voor dat het dons traceerbaar is en dat het niet van levende dieren komt.

Links een synthetische slaapzak die met een compressiezak klein wordt gemaakt. De rechter donzen slaapzak is compacter, lichter en net zo warm.

Als laatste iets om op te liggen. De prestatie-freak zal waarschijnlijk op zoek gaan naar de plek waar het gras er het dikste uitziet en laat het slaapmatje thuis voor de gewichtswinst. Voor iets meer comfort kan je toch beter een slaapmatje kiezen. Een slaapmat kan compact, licht en dik zijn. De prijs speelt dan wel een hele belangrijke rol, want als je alle drie de eigenschappen wilt hebben schiet de prijs snel omhoog. Voor de ondersteuning van je hoofd bestaan er opblaaskussens. Maar de lichtste optie is toch een kussensloop gevuld met je kleding.

Het rechter slaapmatje is lichter en heeft een kleiner pakvolume, terwijl ze even duur zijn. Hier betaal je wel voor.

Koken en Eten
Eten koken op je fietsreis is voor sommige een leuke uitdaging. Voor andere is het een ramp om zittend in het gras achter je kooktoestelletje te zitten. De comfortliefhebbers zullen naar een restaurant gaan. En de prestatieliefhebbers die laten het koken waarschijnlijk achterwege vanwege de tijdswinst en zoeken hun heil in een van de tankstations die ze passeren. Blijft er de groep avonturiers over die wel graag onderweg wilt koken.

Voor het koken heb je een pannetje, gasbrander, gasblik en iets van een ontsteking nodig (deze zit soms ingebouwd in de gasbrander). Vaak heb je mooie setjes waar alles netjes in het pannetje past en je het kookpakket compact houdt. Die sets hebben vaak kookpannetje waar de inhoud stopt bij één liter. En ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat je veel creativiteit moet hebben om daar iets lekkers mee te maken. Bij mij kwam de couscous (die ik koos omdat het compact mee te nemen was) in ieder geval snel mijn oren uit. Maar goed er zijn natuurlijk grotere pannen te krijgen. Het gewicht valt altijd wel mee, omdat ze vaak van dun aluminium of titanium zijn. En vul je de ruimte goed op, dan is het ruimteverlies te beperken.

Een compact kooksetje dat bestaat uit een één liter titanium pannetje, een gasblik, brander, opvouwbaar bestek en aansteker.

Kleding
Als je op fietsreis gaat, moet je er van te voren vrede mee hebben dat je niet iedere keer in kleding stapt dat nog ruikt naar de wasverzachter. Je zult wat vaker met je kleding doen, dan wanneer je regelmatig in je kledingkast kunt duiken. Drie stuks is een beetje de gouden regel die ik van mijn moeder mee kreeg: één aan, één als reserve en één in de was. Soms lukt het niet om drie stuks van iets mee te nemen vanwege de ruimte. Maar voor je bibshorts is het natuurlijk wel een goed regel. Wassen van je wielerkleding kan je trouwens slim onder de douche doen aan het einde van de dag. En als het de volgende ochtend nog niet droog is, dan kan je de boel laten drogen door de spullen vast te binden bovenop je tassen. Het is afhankelijk van het klimaat waarin je fietst, maar denk aan bescherming tegen de kou en regen. Ga op zoek naar kleding van merinowol of fleece. Merinowol is geschikt voor verschillende temperaturen en stinkt minder snel. Fleece is lichtgewicht en toch warm.

Een greep uit de kleding. Denk naast je fietskleding ook aan regenkleding en iets warms voor ’s avonds.

Gereedschap en Reservemateriaal
Onderweg kan je van alles tegenkomen en om overal op voorbereid te zijn, moet je wel heel veel meenemen. Simpelweg gezegd is dat niet te doen. Neem daarom mee wat je denkt het meest te gebruiken. En het belangrijkste is iets wat je ook altijd meeneemt op je normale fietsrondje: een minitool. Met een uitgebreide minitool waar alle inbussleutels, een spakenspanner en een kettingpons opzitten, kom je een heel eind. Als je het combineert met een outdoor mutlitool waar een tangetje, mesje en een schaartje opzitten ben je voor heel veel dingen voorbereid. Niet alleen voor de fiets, maar ook voor het kamperen. Voeg aan je set tie-wraps en duct tape toe en het meeste is wel te repareren.

Links klein gereedschap, maar met veel functies. In het midden het handige tooltjes van The Next Best Thing om je cassette los te krijgen. En tape en tie-wraps kunnen je helpen om in het volgende dorp aan te komen.

Voor specifieke dingen kan je kijken naar fabrikanten, zoals The Next Best Thing. die maken slimme tooltjes die niet veel wegen. Zo heb je de NBT2, die je kunt gebruiken om je cassette los te krijgen, zonder de gebruikelijke kettingzweep en cassettetool. Je kan er ook aan denken om wat groter gereedschap te bewerken met een haakse slijper of boor, om het gewicht naar beneden te brengen. Zo nam ik ooit een afgezaagde balhoofdsleutel mee, omdat de sluitring steeds los liep.

Binnenbanden zijn een must als reservemateriaal. Een kabel neemt niet veel ruimte in en kan je redding zijn. De missing link helpt je weer op pad als je ketting breekt.

Binnenbandjes staan natuurlijk op nummer één van het reservelijstje. Daarnaast kan je een verbindingsstukje meenemen voor je ketting, zodat als de ketting breekt je de boel weer aan elkaar kunt linken. Ook een derailleurkabel en remkabel (bij mechanische remmen) zijn twee dingen die niet teveel ruimte innemen en wegen. Het is wel belangrijk om met een fiets op pad te gaan die technisch in orde is. Zijn je banden of je aandrijflaan al flink versleten, vervang deze dan voor de rit. Na de tocht kan je ze terugplaatsen en oprijden op je plaatselijke rondjes.

EHBO
Wat je mee moet nemen aan EHBO materiaal, is erg afhankelijk van het gebied waar je heen gaat. Door dichtbevolkte gebieden is er onderweg vaak wel hulp te vinden. Denk je een aantal dagen niemand tegen te komen, dan heb je waarschijnlijk meer nodig. Maar bedenk goed wat je meeneemt. En weet ook hoe je het moet gebruiken, anders kan je het misschien net zo goed thuis laten. En wees creatief, tie-wraps, duct tape of een t-shirt kan je in nood ook gebruiken voor je eigen lichaam. Neem wel mee wat er standaard in een ehbo-kitje zit. Denk in ieder geval aan pleisters, verband en pijnstilling. Een pincet of tekentang kan ook prettig zijn. En wat verzorging voor de contactoppervlakken is verstandig, zoals een creme.

Wat je voor de EHBO meeneemt, is erg afhankelijk van het gebied waar je in rijdt. Hier staan een paar basics op de foto. De twee tangetjes zijn om teken veilig te verwijderen.

Elektronica en Vermaak
Je telefoon is natuurlijk het belangrijkste elektronisch apparaat dat je meeneemt onderweg. Niet alleen voor noodsituaties, maar ook voor vermaak na de etappe, foto’s onderweg en misschien zelfs navigatie. Al is voor de navigatie de keuze voor een gps-apparaat slimmer. In verband met het stroomverbruik. Het meenemen van een batterypack is voor de avonturiers en kampeerders belangrijk als je ’s nachts niet over een stopcontact beschikt. Zelf ben ik te spreken over de e-readers. Lezen van een boek gaat ook op je telefoon, maar de  batterij van een e-reader gaat de hele tocht mee.

Navigatie, vermaak en communicatie in noodsituaties. Eigenlijk kan alles met je telefoon, maar een e-reader of gps-apparaat hebben zo hun voordelen. Met een batterypack heb je stroom voor langere tijd, ook als er geen stopcontact in de buurt is.

Conclusie en de volgende keer
Het bepalen van jouw paklijst is iets wat je keer op keer zult veranderen. En iets wat je zelf moet ondervinden. Iedereen heeft andere voorkeuren en comfortlevels. Hierboven zijn tips om je op weg te helpen op basis van eigen ervaring. Er zijn op het internet volledige paklijsten te vinden. Weeg ook goed van tevoren je bagage. Het gewicht dat je in je hoofd hebt, is toch gauw lager dan de werkelijkheid. En maak een proefrit of een microadventure van te voren. Zo kun je veilig in je eigen omgeving je valkuilen spotten in je paklijst. Aan het einde van deel vier zijn we bijna klaar om op fietsavontuur te gaan. In het volgende en laatste deel, zullen we nog behandelen op welke manieren je de route kunt plannen.

Ook nog in de Bikepacking Series:
Bikepacking Series 1: Hoe wil je op pad?
Bikepacking Series 2: Op welke fiets ga je?
Bikepacking Series 3: Hoe neem je het mee?
Bikepacking Series 4: Wat neem je mee?
Bikepacking Series 5: Welke route kies je?