Pas toen we het nieuws ontvingen, drong het tot ons door dat het al even stil was rondom het Zwitserse BMC. Hoog tijd voor wat nieuws dus. Hun antwoord is een geheel nieuwe Roadmachine die ze zelf als een performance georiënteerde alleskunner neerzetten.

Een nieuwe fiets kiezen is de laatste jaren niet makkelijker geworden. Als je al een voorkeur voor een bepaald merk hebt moet je nog een model kiezen. Ga je voor stijf, licht of comfort? Dat hangt af van je eigen wensen, maar ook van wat voor fietser je bent. BMC wil met de nieuwe Roadmachine de fietser bedienen die niet kan of wil kiezen. Ze hebben de eigenschappen voor hun aero- en lichtgewicht modellen gecombineerd en daar schijfremmen aan toegevoegd waarmee ze naar eigen zeggen een all-rounder hebben ontwikkeld.

Dual-Stack
Een nieuwigheid aan de Roadmachine is Dual-Stack. Dit heeft BMC ontwikkeld om renners toch de mogelijkheid te geven wat dieper te gaan zitten, of juist niet. Typisch hebben endurancefietsen een wat hogere stack. Kort gezegd komt het er dan op neer dat je wat rechterop zit doordat je stuur wat hoger staat. Bij de 01 en 02 uitvoeringen van de Roadmachine geven ze de mogelijkheid om dit zelf aan te passen. Je kan dan de stack aanpassen naar je favoriete zitpositie. Ze leveren hiervoor ook de benodigde onderdelen erbij.

Integrated Cockpit System
Raar genoeg valt het niet meteen op, maar als je het eenmaal ziet is het toch wel bijzonder; geen kabels te zien! BMC’s eigen nieuwe ‘cockpit’ heeft alle kabels geïntegreerd en dat ziet er bijzonder netjes en strak uit naar onze mening. Toch zou het onderhoud geen drama moeten zijn, dat is over het algemeen namelijk de keerzijde van interne kabelgeleiding.

BMC-Roadmachine-2017-02

De Roadmachine zal alleen met schijfremmen verkrijgbaar zijn. Daarbij maken ze gebruik van Flat-Mount, steekassen en hij is geschikt voor zowel 140 als 160mm rotors. De 01 en 02 zijn beide van carbon, maar wel verschillende samenstellingen waardoor de 02 wat economischer is. De 03 is van aluminium met gladde lasnaden en een carbon voorvork. Alle modellen komen in 6 maten, te beginnen bij 47cm.

Wat betreft uitrusting en afmontage verschillen de modellen ook. De 01 komt met Dura Ace Di2, Ultegra Di2 of mechanisch en kan ook als frameset gekocht worden, de 02 met Ultegra Di2, mechanisch of 105 en de 03 met 105 of Tiagra. De 01 en 02 kunnen tot 30mm (absolute breedte) banden de 03 zelfs tot 32mm. Die laatste heeft ook bevestigingspunten voor bagagerekken en spatborden, de 02 alleen voor spatborden en de 01 voor geen van beide.

Prijzen
Roadmachine RM01 (Green, Sunrise, White Blue, Team)
Dura-Ace Di2 – EUR 9.999
Ultegra Di2 – EUR 6.999
Ultegra – EUR 4.699
Frameset – EUR 3.899

Roadmachine RM02 (Yellow, Grey, Super Red)
Ultegra Di2 – EUR 4.499
Ultegra – EUR 3.599
105 – EUR 2.799

Roadmachine RM03 (White Red, Lime)
105 – EUR 2.099
Tiagra – EUR 1.799

BMC-Switzerland.com

BMC-Roadmachine-2017-03 BMC-Roadmachine-2017-04 BMC-Roadmachine-2017-05 BMC-Roadmachine-2017-06 BMC-Roadmachine-2017-07 BMC-Roadmachine-2017-08 BMC-RM01_DuraAce-Di2 BMC-Roadmachine-2017-09 BMC-RM01_Ultegra BMC-RM01_Ultegra-Di2 BMC-RM03_Tiagra BMC-RM03_105 BMC-RM02_Ultegra-Di2 BMC-RM02_105 BMC-