Carbonwielen zijn gewild. Ze verfraaien veelal je fiets, zijn lichter dan veel van de ‘standaardwielen’ en geven je nog wat extra snelheid mee, al kan dat soms ook enkel het placebo-effect zijn. Zijwind en remmen bij nat weer zijn echter de punten waar ze minder goed om bekend staan. Bontrager wil hier met hun nieuwe lijn Aeolus XXX wielen een eind aan maken.

Een van hun speerpunten is dat de wielen een breder velgprofiel hebben dat naar eigen zeggen in alle omstandigheden sneller en stabieler is waardoor al je altijd zonder ‘zorgen’ met hoge carbonwielen kan rijden, ook bij stevige zijwind dus. Of je ook met hoge wielen moet rijden hangt weer af van wat je wil bereiken. Ze hebben drie verschillende velgen ontwikkeld van 28, 47 en 60 mm hoog. De 28 mm is het lichtst, de 60 het zwaarst. Maar die 60 mm biedt wel meer aerodynamische voordelen. De 47 zit er als een allrounder tussenin.

Alle drie de wielen hebben een binnenbreedte van 21 mm. Dat is heel breed. Daarmee zijn ze overigens niet uniek, maar dergelijke binnenbreedtes worden nog niet veel toegepast. Het profiel, zeg maar wat je ziet bij een doorsnede van de velg, is doorslaggevend voor de aerodynamische prestaties. Daarvoor hebben ze zowel buiten (met sensoren voor impact van wind) als binnen (o.a. windtunnel) uitvoerig getest om vervolgens uit meer dan 10.000 verschillende velgprofielen de vormen te kiezen die de beste allround prestaties leveren als het gaat om snelheid, stabiliteit en gewicht.

Remmen als met alu
Het beperkte remvermogen bij nat weer is altijd een hekel punt geweest bij carbonwielen. Als het droog is, gaat alles goed, maar zodra er nattigheid bij komt wordt je remweg aanzienlijk langer. Bontrager claimt dat dit met de nieuwe Aeolus wielen verleden tijd is. Daarvoor hebben ze het Laser Control Track ontwikkeld, een met laser bewerkt remoppervlak. Als we hun eigen tests moeten geloven remmen de wielen met dit oppervlak net zo goed in natte omstandigheden als hun eigen aluminium Paradigm velgen. Bij dezelfde test komt de voorganger van de Aeolus XXX wielen, de Aeolus D3 lijn, beduidend slechter uit de test. Er wordt wel vaker door fabrikanten geroepen dat hun carbonvelgen heel goed remmen, maar daarmee wordt vrijwel nooit gezegd dat het net zo goed gaat als met aluminium velgen.

En het remmen op de velg mag dan als we Bontrager moeten geloven heel goed gaan, er is van elk van de drie sets ook een schijfremuitvoering, zowel in clincher als tubular uitvoering. Daarbij is het remvermogen geen discussiepunt meer, die is goed!

Handmade in USA
Bontrager is ooit zelfstandig begonnen met het maken van onderdelen voor mountainbikes, maar is op een gegeven ingelijfd door Trek. Sindsdien is Bontrager het huismerk van Trek voor alle accessoires en componenten. Trek is ooit begonnen in ‘The Red Barn‘, simpelweg een rode schuur langs een spoorlijn in Waterloo, Wisconsin. Hoe het verder met ze is gegaan weten we, maar die rode schuur is er nog steeds en wordt gebruikt voor de speciale dingen. Zoals het maken van de mallen voor de nieuwe Aeolus XXX wielen. Die worden daar met hoge precisie met de hand gemaakt. De wielen zelf worden in de fabriek bij het hoofdkantoor verderop in Waterloo, gemaakt. Daar worden de mallen gebruikt voor de velgen. Het carbon dat daarvoor gebruikt wordt is hun eigen OCLV XXX Carbon. De wielen worden daar ook gespaakt. Alleen de naven komen niet van eigen huis, die zijn nog steeds van DT-Swiss.

Ook nog nieuw: Aeolus Pro 5 TLR
Tenslotte is er ook nog een andere nieuwe wielset die iets lager op de prestatieladder staat, maar daarmee prijstechnisch ook wat lager en gunstiger. Het is in feite het hogere broertje van de Aeolus Pro 3 TLR die we onlangs testten. Die was 30 mm hoog, deze zijn 50 mm hoog. Ook deze set is er voor zowel velg- als schijfremmen.

Gewichten en prijzen
Het gewicht van de wielen is zeker ook noemenswaardig want die is namelijk bijzonder laag. De set met de 28 mm velgen weegt slechts 1300 gram. Zeker voor clincher velgen is dat best bijzonder. Er bestaande lichtere wielsets, maar dan heb je vaak ook te maken met een gewichtslimiet voor de renner. Dat is bij deze Aeolus XXX niet het geval. Ook de XXX 2 is daardoor geschikt voor cross en gravel.

Aeolus XXX 2
Totaal gewicht clincher velgremmen: 1305 gram, voor 580 gram, achter 725 gram
Totaal gewicht clincher schijfremmen: 1380 gram, voor 630 gram, achter 750 gram
Totaal gewicht tubular velgremmen: 1150 gram, voor 505 gram, achter 645 gram
Totaal gewicht tubular schijfremmen: 1230 gram, voor 555 gram, achter 675 gram
Prijs: € 2.399,98 (voor alle uitvoeringen)

Aeolus XXX 4
Totaal gewicht clincher velgremmen: 1400 gram, voor 630 gram, achter 770 gram
Totaal gewicht clincher schijfremmen: 1455 gram, voor 675 gram, achter 780 gram
Totaal gewicht tubular velgremmen: 1270 gram, voor 565 gram, achter 705 gram
Totaal gewicht tubular schijfremmen: 1325 gram, voor 605 gram, achter 725 gram
Prijs: € 2.399,98 (voor alle uitvoeringen)

Aeolus XXX 6
Totaal gewicht clincher velgremmen: 1530 gram, voor 695 gram, achter 835 gram
Totaal gewicht clincher schijfremmen: 1600 gram, voor 730 gram, achter 845 gram
Totaal gewicht tubular velgremmen: 1380 gram
Totaal gewicht tubular schijfremmen: 1455 gram
Prijs: € 2.399,98 (voor alle uitvoeringen)

Aeolus Pro 5
Totaal gewicht clincher velgremmen: 1605 gram
Totaal gewicht clincher schijfremmen: 1720 gram
Prijs: € 1.299,98 (voor beide uitvoeringen)

Garantie en 30 dagen proberen
Nog aardige details zijn de Carbon Care en Unconditional Bontrager Guarantee programma’s. Met het eerste krijg je de mogelijkheid om beschadigde of defecte wielen ook buiten de garantietermijn tegen gereduceerd tarief te vervangen. Dat zien we vaker, maar desalniettemin fijn dat het er is. Het tweede zien we niet zo vaak. Als je wat voor reden dan ook niet tevreden bent met de aankoop van een Bontrager-product kan je het binnen 30 dagen na aankoop omruilen. 30 dagen proberen dus. Niet verkeerd bij zo’n bedrag!

Daarbij is er ook nog de mogelijkheid om de wielen te proberen bij een Trek dealer. Via de dealer locator op hun website kan je de dealers vinden waar je dit kan doen.

Via Bontrager