Als er een wielset van Campagnolo tot de verbeelding spreekt dan is dat naar onze mening de Bora. Over het algemeen voorbehouden aan de profs ook, want alleen in tube uitvoering beschikbaar en stevig geprijsd. Het gemak van de draadband, maar natuurlijk ook het toegenomen comfort heeft de Italianen ertoe doen beslissen de Bora’s vanaf nu ook in clincher uitvoering aan te bieden. Ze zijn ook meteen goed breed met 24mm.

Optisch zijn de verschillen tussen de Ultra en de One modellen moeilijk te zien. Logisch als je alleen naar de velgen kijkt, die zijn hetzelfde op beide modellen. Het verschil zit hem in de naven. De Ultra’s hebben carbon naven met CULT lagers. Die worden gesmeerd met olie i.p.v. het gebruikelijke vet waardoor ze soepeler moeten lopen dan traditionele lagers. De One heeft aluminium naven met keramische USB (nee, je kan er niet je telefoon mee opladen) lagers waar er voorheen industriële lagers werden gebruikt. Met hun 3Diamant technologie op de remrand willen ze het remmen met carbon zo dicht mogelijk bij het remmen met een aluminium remmen brengen.

Mooi natuurlijk dat je nu de wielen ook heel goed buiten de koers kan inzetten, maar alles komt met een prijs. Tubulars zijn over het algemeen goedkoper dan clinchers en ook lichter. Dat zie je ook duidelijk in onderstaande tabel. Vergelijk je de tube- met de draadwielen dan zie je duidelijk verschil in gewicht. Vergelijk je de uitvoeringen onderling, dan zijn verschillen minimaal. Toch is er flink prijsverschil tussen de One en Ultra’s, die zit in de naven en lagers. Officiële prijzen van de clinchers zijn er nog niet, maar je mag er vanuit gaan dat die hoger zullen zijn dan de tubevariant.

tube draad
gewicht (gr) prijs gewicht (gr) prijs
Bora One 35 1.255 € 1.200 1.406 tbd
Bora One 50 1.265 € 1.400 1.485 tbd
Bora Ultra 35 1.215 € 2.000 1.360 tbd
Bora Ultra 50 1.350 € 2.200 1.435 tbd

(Gewicht en prijzen zijn per set. Het gaat hier niet om adviesprijzen, maar zoals we ze momenteel op internet kunnen vinden)

Campagnolo Bora Ultra 50Campagnolo Bora Ultra 35Campagnolo Bora One 50Campagnolo Bora One 35

http://www.campagnolo.com/

Gerelateerd

  • Andreas

    “Tubulars zijn over het algemeen goedkoper dan clinchers en ook lichter”
    En maak het hele setje eens rijklaar en weeg het dan nog eens. Tubular banden zijn naar mijn idee zwaarder dan clincher banden. Ik denk dat als je alles rijklaar weegt dus: clincherwiel + binnenband en Tubularwiel+ ventiel + band + lijm en goedje in de band voor afdichting. Je ongeveer op hetzelfde gewicht uitkomt, zoniet zwaarder voor tubular.

    • Daar kan je nog best wel eens gelijk in kunnen hebben Andreas. Feit is dat de tubular ‘kaal’ lichter zijn. Wel een idee om ze eens naast elkaar te houden, of misschien heeft iemand dit al eens gedaan?

      • Pro

        Rijklaar zit je dan toch nog steeds met lichtere wielen volgens mij… ook al is het verschil verwaarloosbaar:
        Ik heb bvb een setje clinchers en gebruik:
        Continental 4000 II S (maat 700x23c) : 215 gram
        + Michelin A1 Airstop Butyl binnenband: 93 gram

        Op mijn Tubular wielen gebruik ik Veloflex Carbon tubes. Die wegen 260 gram.

        Met lijm (?? gram) + optioneel goedje in band (50 gr) zit je dan idd al snel aan of over het gewicht van binnenband+buitenband. Maar gewicht tussen de 2 verschillende types velgen is wel ruim en gaat dan lichtjes in het voordeel van de tubulars.

        Natuurlijk kan je lichtere clinchers vinden, maar mag toch zeggen dat de Conti’s toch de referentie zijn. Ook bij tubes kan je trouwens lichter vinden.

        Verschil in aankoopprijs en onderhoud van het rubber is wel groot. Conti 4000S bandjes aan 32 euro en een tube rond de 70 euro. En platrijden met tube = weggooien. Die tire sealant is in veel van de gevallen enkel goed als thuiskomertje (dixit mijn fietsenboer).

  • Papageno

    Het zijn wel porno wielen zeg met die rode letters.