De Campagnolo Chorus groep krijgt net als Record en Super Record nu ook twaalf versnellingen aan de achterkant. Toch is het niet alleen een kopie in een net wat ander jasje, maar heeft hij ook een aantal specificaties die we bij de duurdere groepen van Campagnolo nog niet waren tegen gekomen. Specificaties die de gravelenthousiastelingen onder ons zullen aanspreken.

Ergonomische hendels
Laten we eerst beginnen met wat de nieuwe groep leent van zijn duurdere broertjes. De hendels hebben dezelfde ergonomische vorm gekregen. Het verschil zit hem in het gebruik van aluminium, wat een iets zwaardere hendel oplevert. De nieuwe vorm moet ervoor zorgen dat je er prettiger met je hand op ligt. Er komen hendels voor mechanische en hydraulische remmen. De hydraulische remhendels zijn maar ietsje groter dan de mechanische variant. De reach van de hendel is te in stellen met een inbussleutel en is zo af te stellen op de grootte van je hand. Met de schakelhendels kan je in één beweging vijf versnelling afschakelen en drie versnelling opschakelen.

Directer schakelen en één achterderailleur
Ook de derailleurs hebben veel technologie geleend. De nieuwe voorderailleur moet directer zijn te bedienen met de hendel, dus minder loze slag. Ook moet de nieuwe vorm van de derailleur ervoor zorgen dat je banden tot en met 32mm kunt gebruiken, zonder dat de derailleur tegen de band aankomt. De achterderailleur is gemaakt met 3D Embrace Technology, waardoor het wieltje altijd zo precies mogelijk onder het tandwieltje staat. Door de nieuwe kooi en een groter derailleurwieltjes hoef je niet meer te kiezen tussen derailleurs met een korte of lange kooi. Je gebruikt dus altijd dezelfde derailleur ongeacht de cassette.

Nieuwe verhoudingen bij cassette en cranksets
Bij de cassette presenteert Campagnolo een nieuwe reeks. Naast de 11-29 en de 11-32 van de Record en Super Record, komt er voor de Chorus ook een 11-34 cassette. Ideaal voor gravellers. Maar ook aan de voorkant bij de crankset zijn er nieuwe verhoudingen te vinden. De gebruikelijke 52 – 36 en 50 – 34 worden vergezeld door de nieuwe kleinere 48 – 32. Deze combinatie zorgt ervoor dat je die steile gravelklim wel opkomt, of als je net wat lichter wilt kunnen schakelen omdat je met bagage rijdt.

Nieuwe remmen, nieuwe remblokken
Ook de remmen zijn opnieuw ontworpen. Voor de velgremmen heb je naast de standaard remophanging ook de keuze uit een direct-mount variant. Tussen de velgremmen passen banden tot en met 28 mm. Bij de schijfremmen is dat natuurlijk minder een probleem. De Chorus schijfremmen zijn door de stalen spider constructie wat zwaarder dan de duurdere varianten, maar werken precies hetzelfde. Wat wel nieuw is, zijn de remblokken. Die worden gelanceerd bij de Chorus groep, maar hebben het niveau om voor alle groepen te worden gebruikt. De remblokken hebben een nieuwe compound waarmee hard remmen, dosering en een lange levensduur moeten worden gecombineerd.

Op veel punten lijkt de Chorus dus een kopie van zijn duurdere broers. Het materiaal is her en der anders en daardoor het gewicht wat hoger, maar de functionaliteit moet in grote lijnen overeenkomen. De toevoegingen van nieuwe verhoudingen van cassette en crankset, maakt de groep geschikt voor gravelfietsen. Maar met de standaard verhoudingen is deze nieuwe groep natuurlijk ook een goede keuze voor je racefiets, met dure technologie voor een scherpe prijs.

Update 27-5: We hebben nu ook de adviesprijzen:
Campagnolo Chorus 12-speed groepset velgrem: € 1.275,-
Campagnolo Chorus 12-speed groepset schijfrem: € 1.819,-

Meer info via Campagnolo