Het is weer juli en dat betekent nieuwe fietsen! Niet elk jaar even spannend, maar dit keer is de maand al goed begonnen. Ook Cannondale doet een flinke duit in het zakje met een geheel nieuwe CAAD12 én SuperSix Evo Hi-Mod!
Als je het hebt over aluminium dan is de CAAD van Cannondale een begrip. Zelf zeggen ze graag dat de CAAD het referentiekader is voor alle andere alu fietsen en misschien hebben nog wel gelijk ook. In 1983 zag de eerste het daglicht en sindsdien is deze alu racer eigenlijk nooit van het toneel verdwenen. Mooie Mario heeft er groot deel van zijn overwinningen mee behaalt, al heeft het model in profpeloton natuurlijk wel plaats moeten maken voor de carbon SuperSix.
Nu is er de CAAD12, de 12e in de Cannondale Advanced Aluminium Design reeks. En de fiets maakt al meteen indruk. Niet slooping, maar een traditioneel rechte bovenbuis die door de taps toelopende vorm zelfs iets naar beneden lijkt te gaan. Lekker aggressief! Hij doet ons een beetje denken aan de Koga A-Limited.
Lichter, stijver en comfortabeler. Dat zijn de drie speerpunten voor de nieuwe CAAD. Ook voor aluminium staat de technologie dus niet stil, maar aluminium blijft aluminium. Door middel van Tube Flow Modeling hebben de ingenieurs de buizen ontwikkeld op basis van hun eisen. De computer is daarna gaan bekijken hoe de buizen er dan uit zouden moeten zien. Een van de resultaat hiervan zijn vloeiende, organische vormen in de buizen, met name in de chainstay. Niet heel opvallend, maar ook niet ‘rechttoe rechtaan’.
Het CAAD12 frameset is 200 gram lichter dan de CAAD10 en opvallend genoeg is de disc variant 236 gram lichter. De frame van de velgrem-uitvoering weegt 1098 gram, de disc 1094. Daar kunnen veel carbonfietsen een puntje aan zuigen. En dan hebben we het alleen nog over het gewicht.
Een van de middelen om het comfort te verhogen is door middel van de eigen Save zadelpen met een diameter van slechts 25,4mm. Iets wat we al eerder bij Cannondale gezien hebben in de Synapse en dit wordt nu dus ook in de andere modellen doorgevoerd. Met ruimte voor 28mm bandjes kan je heel eind komen op de deze CAAD12.
Nog iets nieuws, maar niet specifiek voor de CAAD, zijn de nieuwe cranks. Naast het eigen, uiterst lichte, Hollowgram crankstel hebben ze nu ook de Cannondale SI (System Integration) cranks. Beter dan Ultegra met naar eigen zeggen, een gewicht van 735 gram en het prijsniveau van een 105 crankstel. Klinkt goed.
De CAAD12 zal verkrijgbaar zijn van EUR 1.499 voor de 105 uitvoering tot EUR 4.999 voor de Black Inc. Op de foto hieronder ook een 105 uitvoering met schijfremmen die 200 euro duurder is dan zijn velgrem broertje. Mooie prijs voor een heel mooie fiets vinden wij. Daaronder de Black Inc. en als laatste met Sram Red 22
SuperSix Evo Hi-Mod
Een fiets die het op alle fronten goed moet doen, ongeacht de situatie, het gaat immers om het winnen, zegt Cannondale. Hiermee kijkt Cannondale dus niet specifiek naar één eigenschap zoals aero, lichtgewicht of comfort, maar alledrie. Het hele frame is onder handen genomen. Dit resulteert in een verbeterd stiffness-to-weight ratio met ongeveer 10% in zowel het bracket als het balhoofd. Tegelijkertijd weten ze de fiets ook comfortabeler te maken bij de voor- en achtervork en ook de SuperSix krijgt de dunne Save 25,4mm zadelpen uit eigen huis mee. Ter bevordering van de aerodynamica hebben ze aan gewerkt door de diameter van een aantal buizen dunner te maken, waaronder het balhoofd en vork.
Geen schijfremmen voor de Hi-Mod opvallend genoeg, ondanks dat er volgend mee gekoerst gaat worden. Wel ruimte voor 28mm bandjes.
De SuperSix Evo is er vanaf EUR 1.999 voor de 105 uitvoering en EUR 10.999,- voor de Hi-Mod Black Inc. uitvoering. Veel? Ja, natuurlijk is dat veel geld, maar dat is geen uitzondering meer tegenwoordig voor de topmodellen. Gelukkig komt de SuperSix in meer varianten. Hieronder de uitvoeringen Black Inc., Team, Primer Grey – allen met Dura Ace – en tot slot de Cobalt Blue met Ultegra.