Ze timmeren aardig aan de weg bij Argon 18. Door de overstap naar Astana gaan ze van een Pro Continentale naar World Tour status en op Eurobike zagen we dat ze ook met het ontwikkelen van hun fietsen niet over één nacht ijs gaan.

Naast hun collectie racefietsen hadden de Canadezen daar namelijk ook de FWD Alpha staan, of de Argon 18 Smart Bike, hun conceptfiets. Je kan er niet op rijden, maar als je er goed naar kijkt, zitten er een paar slimme ideeën in verwerkt. Aerodynamica is er bijna vanzelfsprekend een van, maar anders dan je misschien zou denken.

De fiets kan namelijk data verwerken die voortkomt uit de fiets zelf, maar ook vanuit de renner en de direct omgeving. Uit het balhoofd steekt bijvoorbeeld een windsensor. Nu kan je in eerste instantie daar niet heel veel mee doen, je moet tenslotte de koers volgen en de richting van de wind kan je ook niet veranderen. Je houding op de fiets echter wel. Je fiets kan nog zo aero zijn, je moet als berijder ook goed letten op je houding. De computer in de fiets kan gegevens van tientallen andere sensoren verwerken. Wanneer ze de rijder ook uitrusten met sensoren kunnen ze de houding van de renner ‘uitlezen’ en gecombineerd met de windgegevens kan de fiets aangeven hoe je je houding op dat moment moet aanpassen om zo aerodynamisch, en daarmee zo snel mogelijk te zijn. En al zijn dat misschien geen gigantische aanpassingen die je dan maakt aan je houding, ze kunnen wel het verschil maken.

De fiets op de stand is echt een concept en zoals gezegd, kan je er dus niet op rijden, maar de technieken zijn wel al toegepast op hun testfietsen en lijken ook daadwerkelijk voordelen op te leveren zoals we zagen op de video die getoond werd.

via Argon 18

Argon18-Concept-4 Argon18-Concept-3 Argon18-Concept-2