Het valt als bandensponsor niet mee om op te vallen. Je merknaam staat op het kleine stukje tussen de velg en het contactoppervlak van de band. En als die fiets ook nog eens in beweging is, valt de naam helemaal niet meer te lezen. Het valt dan ook niet zo op wie de sponsors van de banden zijn in het profpeloton. Dat er tijdens de Tour de France 11 van de 18 World Tour Teams kozen voor Continental, is dan ook niet iedereen bekend. De ploegen die voor de Tour op Continental vertrouwden waren Lampre-Merida, Lotto Soudal, Movistar, Orica-BikeExchange, Katusha, IAM Cycling, Dimension Data, AG2R La Mondiale, FDJ, Team SKY en het BMC Racing Team. De meeste van deze ploegen worden gesponsord door Continental, maar niet allemaal. Team SKY bijvoorbeeld, heeft bewust geen officiële bandensponsor om vrij te zijn in de bandenkeuze per wedstrijd. Voor de Tour de France hebben ze in dit geval dus voor Continental gekozen. Dat er in de Tour de France vaak werd gekozen voor de Duitse bandenfabrikant resulteerde in 15 overwinningen op Continental banden. Betekent niet gelijk dat er alleen werd gewonnen vanwege de banden, maar ze waren in ieder geval een factor in de overwinning.

De profs kiezen haast uitsluitend voor de Competition tube. Deze tube is in veel situaties bruikbaar en wordt dan ook bijna het hele jaar door gemonteerd. Zelfs voor de kasseikoersen wordt geen andere band gekozen, ondanks het bestaan van de Continental Sprinter Gatorskin (een band gericht op deze koersen). De Competition tube zat dan ook op de fiets van de huidige winnaar van Parijs-Roubaix, Mathew Hayman.

Helaas zijn er geen smeuïge details over specifieke eisen of aanpassingen voor bepaalde profploegen. Aan alle ploegen wordt namelijk hetzelfde gamma aan banden geleverd. Ploegen kunnen wel een preciezere keuze maken uit de breedte van de banden. De profploegen kunnen de banden per mm bestellen in tegenstelling tot de gebruikelijke 2 of 3mm breedtesprongen.

Ook voor de consument
Gelukkig hoef je geen profcontract bij één van de World Tour ploegen te verdienen om ook voor de Competition tube te kunnen kiezen, want hij is ook in de winkel te koop. Verschillen tussen de reguliere en de profversie zijn de eerder vermelde breedtes. Voor de consument is de tube alleen verkrijgbaar in de maten 19mm, 22mm en 25mm. Ander verschil is dat bij de profbanden de buitenband om een latex binnenband wordt genaaid in tegenstelling tot de butyl binnenbanden voor de consument. Latex is soepeler en iets lichter, maar butyl houdt lucht langer vast. Het gebruik van butyl is misschien wat gebruiksvriendelijker, maar dat neemt niet weg dat ik toch benieuwd ben of je als ‘gewone sterveling’ op de latexversie je eigen rondje sneller rijdt. Het profiel en rubber aan de buitenkant is wel gelijk voor beide versies. De band maakt gebruik van een Black Chili compound dat ervoor zorgt dat de rolweerstand wordt verlaagd en tegelijkertijd de grip wordt verhoogd. Voor de lekbestendigheid wordt er gebruik gemaakt van Vectran, een synthetisch vorm van spinnendraad. Het zorgt voor een flexibele en lichte brekerlaag die de rijeigenschappen niet beïnvloeden. Voor een steviger en duurzamer alternatief kan je misschien beter kijken naar de Sprinter Gatorskin. Deze tube is lekbestendiger en gaat langer mee door een Duraskin zijwand en een SafetySystem Breaker brekerlaag. Helaas voeg je dan wel 40 gram per tube aan je fiets toe.

Voor wie zich niet wil wagen aan de tubes en de toch wat ingewikkelde montage, is er nog altijd de Grand Prix serie van Continental. De Grand Prix serie is bij veel wielerliefhebbers bekend en heeft zich over de jaren ook wel bewezen. Hoewel het profiel misschien niet zo fraai is als het diamant profiel bij de tubes, delen ze wel dezelfde techniek. Zo hebben deze vouwbanden ook de Black Chili Compound en de Vectran brekerlaag. De bekendste Grand Prix band is waarschijnlijk de 4000s II, een allround band en een populaire keuze voor veel fietsers. Dermate populair dat er op internet zelfs wordt geklaagd dat iedereen er op zou rijden. Naast de 4000s II heb je ook nog de 4 Seasons, een band die er qua profiel een beetje op lijkt. De 4 Seasons heeft echter meer herhalingen in het profiel en is daardoor beter geschikt voor slechtere omstandigheden in bijvoorbeeld herfst of winter, vandaar ook de naam. De 4 Seasons is daarom wel een mooi trainingsmaatje, die je kunt gebruiken om je 4000s II te sparen. Of je wisselt hem af met de GT versie, die gericht is op lange ritten. Het profiel van de GT wijkt af van de twee andere versies, de band ziet er namelijk een stuk gladder uit. Op papier zal de grip daarom waarschijnlijk wat minder zijn, maar de GT is dan ook meer gericht op een lagere rolweerstand.

Volgend jaar
Door het verdwijnen en verschijnen van ploegen en sponsors, is het nog niet duidelijk met welk bandenmerk er volgend seizoen het meest wordt gereden. Of het Continental wordt of een ander merk zullen we pas volgend jaar weten. De voortekenen zijn in ieder geval goed voor Continental, want op de fiets voor de nieuwe wielerploeg Bahrein-Merida zaten in ieder geval al de Competition tubes.

conti-competition

Gerelateerd

  • aradilon

    Ik gebruik de GP 4000 II al een jaar of 4 en ben per paar gemiddeld maar 1x elke 5000km lek gereden, heel betrouwbaar dus!
    Nog een tip voor dit artikel: de 4 season is niet alleen verschillend van het profiel, want dat is eigenlijk maar een detail het grootste verschil is dat er nog een laag DuraSkin in zit, dit beschermd de band nog extra en geeft ook bescherming aan de zijwand van de band, iets wat je niet krijgt bij de gp 4000 II. Heb deze ook nog gebruitk, maar de band is een stukje zwaarder en een duurder met de 4000 II ben ik al heel tevreden.

  • Fedor

    Prima dat dit soort ‘artikelen’ verschijnen, maar een (subtiele) vermelding dat het hier om een advertorial gaat zou wel zo netjes zijn.