Het heeft lang geduurd maar Continental is met een echte  opvolger gekomen van hun zeer populaire GP 4000S II band: de GP 5000. En meteen naast een clincher óók een tubeless variant.

De Grand Prix 4000S II is al heel lang de favoriete band van veel renners en heeft dan ook een heel goede reputatie. Uit ervaringen en tests blijkt steevast dat de band op alle vlakken goed scoort. Hij heeft een lage rolweerstand, is redelijk lekbestendig, duurzaam en heeft een goede grip. Natuurlijk zijn er banden die op een aantal van deze punten beter scoren, maar allround zijn er weinig die kunnen tippen aan de ‘Conti’s’.

Toch heeft Continental een opvolger voor de band gemaakt. De techniek staat niet stil en dat brengt weer nieuwe mogelijkheden met zich mee. Bovendien was het ook wachten tot Continental de stap naar tubeless zou gaan maken en het lijkt logisch om dat dan ook maar meteen met je meest populaire band te doen.

“Nu nog beter”
Het klinkt een beetje als een wasmiddelreclame, maar Continental geeft aan dat de banden op eigenlijk alle vlakken beter is dan zijn voorganger. Dat betekent sneller, comfortabeler, lichter, meer lekbescherming en meer grip. Een aantal feiten en cijfers die we van Continental ontvingen:

Ten opzichte van de GP 4000 S II is de 5000:

  • 12% sneller door de verlaagde rolweerstand
  • 20% lekbestendiger
  • 10 gram lichter

De band is opgebouwd uit een 3-laags 330 TPI karkas met daarop een zogeheten Vectran breaker (anti-lek) en een elastomeer laag. Die laatste hoort bij wat ze noemen de Active Comfort Technology, voor een comfortabele rit. In het loopvlak wordt de bekende Black Chili Compound gebruikt, al is ook deze vernieuwd. Op de schouder van de band is een aerodynamisch patroon aangebracht. Met een nieuwe technologie, genaamd Lazer Grip Texturing, zijn hierin minuscule gaatjes aangebracht die moeten zorgen voor een betere wegligging in de bochten.

De Grand Prix 5000 is leverbaar in 700 x 23, 25, 28 en 32 alsook in 650b x 25 en 28 en weegt resp. 200, 215, 235, 290, 205 en 230 gram. Ze zijn er alleen in zwart.

Eindelijk tubeless!
Hoewel tubeless al bijna geen geheimen meer kent, zijn nog niet alle merken overstag. Ook bij Continental heeft het lang geduurd. De Grand Prix 5000 TL zou gebruikersvriendelijk te monteren moeten zijn. Bij het monteren van een tubeless band zijn er twee factoren bepalend, namelijk de diameter van de band en de diameter van de velg. Als die perfect op elkaar afgestemd is montage een fluitje van een cent en kan je ze zonder extra hulpmiddelen erop leggen en zelfs met een gewone handpomp oppompen, zoals we bij Mavic hebben gezien. Maar Mavic maakt zowel banden als velgen en kan het dus zelf op elkaar afstemmen Continental maakt alleen banden. Dus hoe eenvoudig de montage werkelijk zal gaan bij verschillende velgen zal moeten blijken.

De Grand Prix 5000 TL bestaat uit een 3-laags 180 TPI karkas en heeft nog een extra inner liner om te voorkomen dat er lucht ontsnapt en om daarmee dus de band tubeless te maken. Verder beschikt de TL over dezelfde eigenschappen als de clincher, maar heeft toch een

  • 5% lager rolweerstand
  • 5% betere lekbescherming

De Grand Prix 5000 TL is leverbaar in 700 x 25, 28 en 32 alsook in 650b x 28c en weegt resp. 300, 345, 370 en 330 gram. Ze zijn er alleen in zwart.

Continental geeft aan dat er deze week adviesprijzen bekend worden van de banden.

Via Continental