In 2015 won de Argonaut GR al de ‘Best in show’ prijs tijdens de NAHBS. De North American Handmade Bicycle Show is een beurs waar merken en framebouwers hun handgemaakte raspaardjes showen en hopelijk ook mee in de prijzen vallen. De GR (GravelRacer) werd dus in 2015 al geïntroduceerd en viel direct in de prijzen, maar is pas vanaf nu beschikbaar voor de consument. Argonaut heeft naar eigen zeggen bewust drie jaar gewacht om het eigen frame te updaten en dit resulteert in de Argonaut GR2. In de tussenliggende drie jaar zijn er veel nieuwe gravelracers op de markt verschenen. Elk merk met eigen geometrie en rij-eigenschappen.

Custom geometrie en rider tuned layup pattern
In tegenstelling tot de rij-eigenschappen en geometrie waar je bij een merk voor kiest, kan je bij Argonaut kiezen voor een volledig custom geometrie. Een frameset met custom geometrie en custom paintjob kost $ 7250,- en dat is omgerekend net geen € 6400,-. Hierbij kan je de rij-eigenschappen van de fiets zelf bepalen door dit aan te passen in de geometrie. Een langere wielbasis zorgt bijvoorbeeld voor een meer comfortabele fiets. Inbegrepen bij de custom geometrie is het ‘Rider tuned layup pattern’. Een andere carbon layup kan bijvoorbeeld het frame op specifieke punten stijver maken. Pas je dit toe bij het balhoofd zal je fiets strakker stuurgedrag krijgen. Dit zou dan moeten resulteren in een perfect passende racefiets met jouw ideale rij eigenschappen.
Voor $ 6500,-, wat neer komt op zo’n € 5700,-, heb je een frameset met standaard geometrie en heb je keus uit drie ‘GR2’ paintdesigns. Bij deze standaard geometrie zit wel het rider tuned layup pattern, zodat je nog wel kleine aanpassingen aan het frame kan doen.

Complete Argonaut GR2
Voor de eerder genoemde bedragen zou je misschien een complete fiets verwachten, maar het gaat toch nog om enkel een frameset. Op de site staan een aantal opties voor een complete GR2. De uitvoering zoals op de foto’s is de eTap/G23 uitvoering. Een standaard geometrie met de ‘Drab’ paintjob. Je kan ook kiezen voor ‘Navy’ of ‘Grey’ als het op de paintjob aankomt. Deze uitvoering is afgemonteerd met 1 X 11 SRAM eTap en een Easton crankset. Optioneel is het laten monteren van de voorderailleur met bijpassende crankset. Het stuur, stuurpen, zadelpen en voorvork zijn van Enve. Dit geldt ook voor de handgespaakte wielen met de G23 gravel velgen en Chris King naven. Het bottom bracket en balhoofd komt eveneens uit de fabriek van Chris King. Dit alles samen kost $ 12999,- wat omgerekend zo’n € 11400,- is.

Het topmodel is de uitvoering met Dura ace Di2 (met XTR derailleur). Op basis van een standaard geometrie en paintjob, Enve 4.5 wielen, onderdelen en Dura ace Di2 disc groepset kost hij $ 13200,-. Bijna € 11600,- voor een fiets met standaard geometrie. Voor ‘slechts’ € 660,- extra heb je deze fiets met custom geometrie en paintjob. Dat is veel geld, maar als je dan toch € 11600,- neerlegt voor een fiets dan valt € 660,- ook wel mee, lijkt me.

Via Argonaut Cycles