De Synapse is al sinds 2006 de endurance racefiets van Cannondale. In de loop der jaren is de fiets aangepast en voor 2018 hebben ze een vernieuwde versie van de Synaps gemaakt. Waarom? Om de woorden van Cannondale te gebruiken: “om de beste endurance fiets te maken…”.

In vergelijk met de huidige Synaps zal de nieuwe lichter, stijver, meer geïntegreerd en nog fijner om te rijden zijn. We zullen de veranderingen hieronder kort doornemen.

Het frame
Het doel om het frame lichter te maken is zeker gelukt. Een gewicht van 950 gram (winst van 220 gram) voor een frame (maat 56) in de endurance categorie, is zeker goed te noemen. Daarnaast is er weer opnieuw gekeken hoe ze de SAVE techniek het carbon zo kunnen gebruiken dat er in het carbon flexibiliteit ontstaat. Deze techniek gebruikt Cannondale al een tijdje en wordt toegepast op de delen van het frame die hieronder in het groen zijn aangegeven. Deze delen vangen trillingen op waardoor het frame meer comfortabel wordt.

Hier zie je dat deze techniek nu bij de Synapse ook is toegepast op de zadelpen (25,4 mm) en het stuur. Het stuur en de stuurpen sluiten zo netjes op elkaar aan dat je goed moet kijken om te zien dat het toch twee losse delen zijn. Dat maakt ook dat je bij het stuur nog de enige kabels ziet lopen, de rest hebben ze helemaal geïntegreerd.

Het is Cannondale ook gelukt om het frame stijver te maken en de geometrie is iets aangepast maar nog steeds zo dat het een endurance racer is. Dus een racepositie maar dan wel iets rechterop voor wat extra comfort. De maximale breedte voor banden is 32 mm en het frame heeft aansluitingen voor spatborden zodat de fiets nog breder inzetbaar wordt. De Synaps is dus op alle fronten beter geworden volgens Cannondale. We hebben er zelf nog niet op gefietst, maar dat gaat hopelijk snel verandering in komen. Eerst maar eens de plaatjes kijken.

De prijs van het topmodel afgemonteerd met Dura Ace Di2 Disc is € 9.999,-. Maar er is al een carbon Synapse vanaf € 2.199,- (daarnaast zijn er ook een aantal damesmodellen).

Meer info via Cannondale