Afgelopen weekend werden de twee totaal vernieuwde crossbanden van Specialized gepresenteerd in Hamme. Daar waar de Flandriencross werd gereden en waar kan je nou beter crossbanden presenteren dan tijdens een Belgisch crossweekend.

De modderband: Terra
Eerst iets over de banden, daarna iets over het Crux Cup die we hebben gereden. De banden waar het om gaat zijn de Terra en de Tracer. De Terra is eenvoudig uitgedrukt de modderband. Het profiel en het compound is compleet vernieuwd. Het is dus eigenlijk een totaal nieuwe band geworden. Vooral de grip is bij modder belangrijk, anders glij je alle kanten op. En daar hebben ze geprobeerd de meeste winst te behalen en uit de verhalen van de personen die er al mee hebben kunnen rijden, schijnt dat dit erg goed gelukt is. De compound die voor de band is gebruikt is het bekende Gripton Compound. Dit wordt ook al voor de duurdere weg- en mtb-banden van Specialized gebruikt. De Terra zal in de Benelux te verkrijgen zijn in 33 mm breedte in zowel clincher als tube.

De snelle band: Tracer
De andere band is de Tracer. Dit is een band met een vlakker profiel voor minder grip maar meer snelheid. Ook hier is het profiel en de compound vernieuwd. Gripton Compound is ook voor deze band gebruikt en het profiel is duidelijk minder grof dan de oude Tracer. Hierdoor lijkt hij ook te hinten naar de gravelracers. Dat klopt ook wel want deze band zal te verkrijgen zijn in 33 mm maar ook in 38 mm breedte. Deze laatste zul je dan voor je gravelracer kunnen gebruiken. Deze laatste band zal alleen als clincher worden verkocht. De 33 mm versie zal in clincher en tube worden aangeboden. Omdat tussen de Terra en de Tracer qua profiel best veel verschil zit, denken ze nog na of er in de nabije toekomst nog een tussenmodel moet komen die dat gat kan opvullen.

We moeten sowieso nog even wachten op de banden, want de clincher versies (kleur zwart) zijn beschikbaar vanaf maart 2018 en de tubes (foto’s hierboven) zullen pas in het najaar van 2018 verschijnen, net voor het nieuwe crossseizoen. De prijzen zijn nog niet bekend.

Crossen op het parcours van Hamme
Dan het stiekem het leukste van de dag in Hamme. De Crux Cup! Een wedstrijd van dealers en journalisten over het parcours in Hamme. Bijna allemaal op een Specialized Crux, niet allemaal nog met de nieuwe banden, maar dat mocht de pret niet drukken. Vooral veel modder. Een half uurtje crossen over het parcours waarover de profs een dag later hun kunsten mochten vertonen. Erwin Vervecken, die maar liefst drie keer wereldkampioen cyclocross is geweest, fietste met ons tijdens het inrijden om het een en ander te vertellen. Ook al is hij alweer wat ouder, hij fietst nog steeds lekker door 🙂

En zoals altijd zegt een foto meer dan duizend woorden, dus hieronder de foto’s. Oké, een paar woorden dan: Koud, modder, nat, zwaar, glibberen, vallen en opstaan, oftewel crossen, oftewel supergaaf!

Toen alles nog schoon en proper was.
Erwin Vervecken geeft nog wat fijne tips.
Modder overal (vallen helpt daar niet bij)
Zoeken naar een droog spoor…
De Toyo Tyres Trap…
En met een bunnyhop erover.
Nog een klein stukje…
Gefinished, met het halve parcours aan mijn fiets en kleding.

Foto’s van Michaël Salens

  • Papageno

    Heerlijk zeg. Wat een goede besteding van het weekeinde. Heb je verschillende banden kunnen gebruiken in de modder? En hoe groot is dan het verschil tussen een modderband en gravelband?

    • racefietsblog

      Niet met de verschillende banden nog kunnen rijden. Maar je kan voor het gemak zeggen dat er nog wel een profiel past tussen de Terra en de Tracer.