De Tour was het podium voor deze fiets waarbij natuurlijk Nabili in die laatste tijdrit had moeten schitteren. Wellicht kan hij alsnog in de Vuelta laten zien waartoe Merida’s nieuwe Time Warp TT in staat is.

Ondanks dat het om een compleet nieuwe fiets gaat zijn de optische verschillen niet eens zo groot. De kenmerkende vormen van het balhoofd en rondom de zadelpenklem lijken haast gelijk. Toch is het dus een nieuwe fiets waar ze naar eigen zeggen weinig tijd voor hebben gekregen, namelijk 12 maanden. Dat lijkt veel, maar als je een beetje weet hoe zo’n fiets tot stand komt, weet je dat 12 maanden met een evenement als de Tour als deadline behoorlijk krap is.

Een van doelen bij het ontwerp was het omlaag brengen van het totale gewicht van de fiets, zo veel mogelijk integratie van al het schakel- en remmateriaal, en zo goed mogelijke aerodynamische cijfers terwijl de fiets toch binnen de richtlijnen van de UCI past. Nog een opvallend doel was volgens Merida dat de fiets ook snelheid moest uitstralen om ook de emotionele factor niet te vergeten. Het zou de klassementsrenners moeten helpen bij het neerzetten van een goede prestatie. Op zich geen gek idee, bedenk zelf maar hoe je je voelt als je op een nieuwe of mooie fiets rijdt.

Zijn voorganger, de Warp TT werd alweer in 2013 geïntroduceerd. De nieuwe Time Warp TT is ontworpen met volledig geïntegreerde center-pull velgremmen. De fiets is ook specifiek ontworpen voor gebruik van elektronische groep zoals Di2 waarbij de junktion-box en tevens oplaadpunt eenvoudig bereikbaar moet zijn. Deze zit nu direct boven het bracket zoals je kan zien op een van de foto’s hieronder. En net zoals bij elke tijdritfiets is de cockpit heel belangrijk. Deze moet nauwkeurig afgestemd kunnen worden op de houding van de renner, maar tegelijk ook zo aerodynamische mogelijk zijn. Hiervoor hebben ze nauw samengewerkt met Vision.

Het omlaag brengen van het gewicht was dus belangrijk en dat is met een afname van maar liefst 400 gram ten opzichte van zijn voorganger goed gelukt. Het nieuwe ontwerp zou bij een snelheid van 50 km/u zo’n 9 Watt vermogen op moeten leveren. De voorderailleur kan verwijderd worden als deze niet nodig is.

Deze TT uitvoering van de Time Warp is initieel alleen voor de World-Tour renners van Bahrain-Merida beschikbaar al zal er later toch nog een framekit beschikbaar komen. Dit zal naar verwachting pas ergens in 2019 zijn.

Via Merida

Gerelateerd