Het rijden met schijfremmen wordt steeds meer ‘gewoon’. Of het nu in het profpeloton is, tijdens een toertocht of een triatlon. Nergens wordt er meer raar opgekeken van een fiets die is afgemonteerd met schijfremmen. Steeds meer merken zijn ook druk met de ontwikkeling van fietsen die geschikt zijn voor schijfremmen. Zo ook het Italiaanse Wilier, waar ze afgelopen maand de Turbine hebben gepresenteerd. Een tijdrit/triatlon fiets voorzien van schijfremmen.

NASA
Voor de ontwikkeling van de nieuwe tijdritfiets heeft Wilier gebruikt gemaakt van de aerodynamische profielen van de NACA. NACA is de voorloper van de NASA en deze organisatie houdt zich bezig met onderzoek naar verschillende facetten die te maken hebben met luchtvaart en ruimtevaart. Met behulp van deze gegevens hebben ze de Turbine zo aerodynamisch mogelijk gemaakt. Door het gebruik van flat-mount schijfremmen is volgens Wilier de aerodynamica beter dan een fiets met reguliere remmen. De schijfremmen bieden de mogelijkheid om de voorvork en achterbrug breder te maken omdat er geen remklauw is die om het wiel moet passen. Door een bredere voor en achterkant ontstaat er een betere aerodynamica dat bij een tijdritfiets voor de nodige verschillen kan zorgen.

De combinatie van stuur en stuurpen is één geheel en is een gestroomlijnde combinatie met de rest van het frame. Om de renner ook zo aerodynamisch mogelijk op de fiets te zetten heeft met name het stuur verschillende aanpassingsmogelijkheden. Het frame is beschikbaar in drie verschillende maten en dat zijn XS/S, M en L/XL en is geschikt voor elektronische schakelgroepen. De zadelpen is verkrijgbaar in twee verschillende varianten waarbij je kan kiezen tussen een setback van 0 mm tot 25 mm, of een zadelpen waarbij je zadel tot maximaal 65 mm naar voren kan. Het stuur kan je in meerdere verschillende posities zetten. Het ligstuur kan je ophogen tot maximaal 70 mm boven het stuur. Ook is dit gedeelte van het stuur kantelbaar, tot 15 graden. De pads waar je je onderarmen in legt zijn in meerdere posities af te stellen. Meest bijzondere feature van het stuur is dat je de uiteinden kan ‘inklappen’. Om het vervoer van de Turbine te vereenvoudigen kan je de uiteinden naar buiten schuiven, waarnaar je ze naar beneden kan klappen. Dit kan zonder dat je een kabel of iets dergelijks los hoeft te halen. Hierdoor maakt het de fiets erg smal, zodat hij makkelijk op te bergen is.

De fiets is verkrijgbaar vanaf € 7700,- voor een uitvoering met Shimano Ultegra Di2 Disc en Mavic Cosmic Elite Disc wielen. Niet de meest aerodynamische wielset dus. Een Ultegra Di2 Disc uitvoering met een set Mavic Comete Pro Carbon SL wielen kost € 9500,-. Wil je liever schakelen met Shimano Dura Ace Di2 Disc kost de Turbine met de Cosmic Elite Disc wielen € 9200,-. De topper is de Turbine in combinatie met een Shimano Dura Ace Di2 Disc groepset en een set Mavic Comete Pro Carbon SL wielen. Hiervoor moet je aardig in de buidel tasten, want dit kost € 11000,-. Wil je enkel een frame aanschaffen ben je € 5000,- kwijt.

Team Direct Energie
Wilier heeft een aantal pro-continentale teams die ze sponsoren. Team Direct Energie, van onder andere Sylvain Chavanel en Lilian Calmejane, zal komende zomer tijdens de Tour de France gaan rijden met de nieuwe zwart/gele Turbine. Dit in combinatie met FFWD wielen. Speciaal hiervoor levert FFWD een Disc-Disc achterwiel. Een dicht achterwiel voor schijfremmen.

Foto via Team Direct Energie @TeamDEN_fr