Op Velofollies zagen we hem in het echt. De gravelracer van Pinarello en hij ziet er lekker stoer uit. Hij heeft wat mij betreft een beetje de lijnen van zo’n stealth bommenwerper.

Als je naar het frame kijkt, zie je weinig rechte lijnen. Overal zijn er knikjes en krommingen te zien. Met natuurlijk in grote letters Pinarello op de onderbuis, maar zonder logo had je het waarschijnlijk ook wel herkend. Er zijn twee versies van het frame: de Grevil gemaakt van T700 carbon en de Grevil+ gemaakt van T1000 carbon. De frames zijn verder identiek. Zo is er aan de interne kabelgeleiding gedacht, is het frame asymmetrisch en kunnen er maximaal 42 mm banden in.

Gravel en toch aero
Ondanks dat het een gravelracer is, hebben ze de fiets ook aerodynamisch gemaakt. De geometrie zorgt ervoor dat de stack (de hoogte van het balhoofd ten opzichte van de crank) iets hoger is. De reach (de lengte van het balhoofd ten opzichte van de crank) is iets korter. Dit zorgt voor dat je iets comfortabeler zit op je fiets en dat het zwaartepunt iets hoger zit dan bij een normale racefiets. De wielen staan 2,5% verder uit elkaar dan die van de gewone racefiets. De liggende achtervork is 420 mm lang. De zadelpen staat iets verder naar achteren waardoor er iets van flex ontstaat. Extra comfort dus. Dit allemaal om gemakkelijker en flexibeler te zijn wanneer je echte gravelroutes fietst.

Voor de echte kilometervreters kan je een bidonhouder kwijt aan de onderkant van je onderbuis. En ook opvallend is de vorkflaps, die kleine flapjes onderaan de voorvork. Deze ken je misschien al van de Dogma 10. Ook deze zorgen voor extra aerodynamica. Een frameset is in 6 kleuren beschikbaar voor € 2950,- voor de Grevil en € 5250,- voor de Grevil+.

Meer info via Pinarello