Een veelbesproken onderwerp onder fietsers is de bandenspanning. Bij het veldrijden, klassiekers of tijdritten is dit een item dat de nodige aandacht krijgt. Nu heb ik zelf voor het veldrijden een accupomp met digitale luchtdrukmeter om mijn banden tot op tweetiende Bar nauwkeurig te kunnen oppompen. En in de cross zijn kleine verschillen in druk belangrijk. De laatste jaren zien we ook steeds meer vloerpompen die overstappen van een analoge drukmeter naar een digitale meter voor een nauwkeurige weergave van de bandenspanning.

Quarq gaat daarin binnenkort nog een stapje verder. Op 1 juni komen zij met de Quarq TyreWiz. De TyreWiz valt bij Quarq in de categorie ‘Wizards’. Voor de mountainbike hebben ze al een tijdje een tweetal wizards waarmee je de druk van de verende onderdelen van je fiets kan bijhouden. Deze noemen ze de ShockWiz en in navolging daarvan hebben ze nu dus de TyreWiz, voor de banden.

Ventielverlenger met drukmeter
De TyreWiz is een klein kunststof kastje waarin een batterij en een sensor zijn verwerkt. Je monteert deze tussen de ventielkop en het ventiel. Eigenlijk een soort ventielverlenger, maar dan met een luchtdrukmeter eraan vast. Via de Quarq TyreWiz app kan je de sensoren instellen en uitlezen. Hiermee kan je tijdens het pompen direct zien hoe hard je de band hebt opgepompt. Het geeft ook de mogelijkheid om een minimale en maximale druk in te stellen. Als de band buiten deze waarden komt krijg je hiervan een melding en weet je dat je de pomp er weer bij kan pakken. Via Bluetooth en ANT+ is het ook mogelijk om de TyreWiz te koppelen aan je fietscomputer. Hierdoor heb je onderweg constant zicht op je bandenspanning. Krijg je onderweg een melding dan is de kans dan ook groot dat je een lekke band hebt. Heb je de sensoren niet gekoppeld aan je telefoon of fietscomputer is er nog een LED-lampje dat aangeeft als de bandenspanning buiten de opgegeven waarden komt.

Een setje Quarq TyreWiz gaat € 259,- kosten. Hiervoor heb je twee sensoren en een tooltje voor het monteren. De sensoren zijn waterproof, bevatten een C1632 batterij en gaan zo’n 300 uur mee. De sensoren zijn volgens Quarq tot op 2% nauwkeurig op ééntiende na de komma wanneer je de bandenspanning in PSI meet. Hoeveel cijfers er na de komma worden weergegeven als je de TyreWiz op Bar instelt durf ik niet te zeggen. De TyreWiz is gemaakt voor presta ventielen met een demonteerbare ventielkop en daarbij maakt het niet uit of je met tubes, tubeless of binnenband rijdt.

Nuttig?
Nu ben ik zelf altijd kritisch op mijn bandenspanning en ik vind het dan ook interessant om hiermee te experimenteren. Zeker tijdens het veldrijden waarbij kleine verschillen in de bandenspanning zorgt voor grote verschillen in rijgedrag en grip. Dat maakt de TyreWiz interessant, echter zie ik persoonlijk niet de meerwaarde van de realtime bandenspanning. Met een digitale drukmeter op de pomp weet ik precies hoe de bandenspanning is voordat ik de deur uit ga. De TyreWiz stelt je wel in staat om achteraf te analyseren hoe de bandenspanning zich houdt gedurende een rit. In hoeverre neemt deze af en zijn er verschillende bij en koud weer bijvoorbeeld. Onderweg ga ik zelf niets veranderen aan de bandendruk, tenzij de bandenspanning ineens erg afneemt. Maar in dat geval sta je waarschijnlijk met een lekke band, daar heb ik geen sensor voor nodig.

Tags: