Ze zitten elkaar nu alweer op hielen, de Franse en Italiaanse rondes. Helemaal niet erg, niets mis met wat voorpret! Voor ons wat extra pret omdat we onlangs al een stukje van de koninginnenrit mochten rijden in de Dolomieten!

Vorige week was het nog de Tour die de route bekend maakte met aantal mooie aankomsten bergop, maar met een toch ietwat teleurstellend aantal tijdritkilometers. Niet echt voer voor Dumoulin daardoor. De Giro wordt echter een ander verhaal met maar liefst drie individuele tijdritten (ITT), al zijn ze kort. Hieronder de feiten en bijzonderheden:

  • Deze 102e editie start op 11 mei in Bologna en eindigt op 2 juni in Verona
  • Met een heel klein uitstapje in San Marino is de ronde verder in zijn geheel in Italië
  • De ronde is 3518,5 km lang met 46.500 hoogtemeters
  • 3 ITT’s van 8,2, 34,7 en 15,6 km lang, maar géén ploegentijdrit
  • Er zijn 7 finishes bergop, waarvan 2 onderdeel zijn van een ITT
  • Het dak van de Giro (Cima Coppi) is de Gavia pas met 2618 m
  • Als eerbetoon aan de 100e verjaardag van Fausto Coppi is er een finish in Novi Ligure
  • Er zijn 4 etappes met 4000 hoogtemeters of meer!
  • Etappe 16 heeft 5700 hoogtemeters over 226 km met de Gavia en Mortirolo
  • Etappe 20 is de koninginnenrit met 5200 hoogtemeters over 192 km met o.a. de mooie Passo Manghen. Hier zal hoogstwaarschijnlijk de Giro van 2019 gewonnen én verloren gaan worden.
Het profiel van de etappe 20 van Feltre naar Croce d’Aune – Monte Avena die als de koninginnenrit van deze Giro gezien wordt. Zwaar, maar mooi.

Proeven van de koninginnenrit
Van die koninginnenrit hebben we onlangs al een beetje mogen proeven. Die is namelijk grotendeels gelijk aan de Sportful Dolomiti Race die elk jaar georganiseerd wordt. Het hoofdkantoor van het kledingmerk bevindt zich ook langs de route nabij Feltre. Die race is overigens nog wel eentje om op je fiets-bucketlist te zetten, want met 204 km en 4900 hoogtemeters door die mooie Dolomieten is behoorlijk uitdagend te noemen.

Halverwege de klim naar de Passo Manghen waar elk straaltje zon bijzonder welkom was op dat moment. Brrr

Toen we op uitnodiging van Sportful in Feltre waren hebben we een aantal stukken van die race gereden omdat Sportful al geruime tijd op de hoogte was van dit nieuws. Voor hun natuurlijk ook iets heel bijzonders als ze langs je voordeur komen. We hebben toen een stuk van de Passo Manghen, Passo Rolle en de Croce d’Aune gereden. Hoewel we ze dus niet helemaal gereden hebben waren het stuk voor stuk prachtige stukken om te klimmen. Allemaal sterk verschillend van elkaar. Vooral de Passo Manghen met zijn 19 km lengte en 1443 stijging waarbij de laatste 6 km gemiddeld 10% omhoog gaan, zal een scherprechter zijn. Prachtig, maar je komt maar moeilijk in je ritme. De andere klimmen zijn makkelijker wat dat betreft.

Het laatste stuk naar de Passo Rolle ziet er zo uit. Prachtig!

De etappes

1 – za 11 Bologna – Bologna 8,2 km klim ITT
2 – zo 12 Bologna – Fucecchio 200 km vlak
3 – ma 13 Vinci – Orbetello 219 km vlak
4 – di 14 Orbetello – Frascati 228 km finish bergop
5 – wo 15 Frascati – Terracina 140 km heuvels
6 – do 16 Cassino – S.Giovanni Rotondo 233 km heuvels
7 – vr 17 Vasto – L’Aquila 180 km heuvels
8 – za 18 Tortoreto Lido – Pesaro 235 km vlak
9 – zo 19 Riccione – San Marino 34,7 km klim ITT
—– ma 20 mei rustdag
10 – di 21 Ravenna – Modena 147 km vlak
11 – wo 22 Carpi – Novi Ligure 206 km vlak
12 – do 23 Cuneo – Pinerolo 146 km heuvels
13 – vr 24 Pinerolo – Ceresolo Reale 188 km bergen
14 – za 25 St-Vincent – Courmayeur 131 km bergen
15 – zo 26 Ivrea – Como 237 km heuvels
—– ma 27 mei rustdag
16 – di 28 Lovere – Ponte di Legno 226 km bergen
17 – wo 29 Commezzadura – Anterselva 180 km bergen
18 – do 30 Valdaora – Sta Maria di Sala 220 km vlak
19 – vr 31 Treviso – S. Martino di Sala 220 km bergen
20 – za 1 jun Feltre – Croce D’Aune 193 km bergen
21 – zo 2 Verona – Verona 27 km ploegentijdrit

Elia Viviani, Urbano Cairo (Directeur RCS Media Group), Chris Froome en Mario Vegni (Directeur vd Giro)

 

Gerelateerd