Twee nieuwe fietsen die stiekem toch hetzelfde zijn. De Santa Cruz Stigmata en de Juliana Quincy zijn letterlijk broer en zus. Juliana is het zusterbedrijf van Santa Cruz en maakt fietsen specifiek voor vrouwen. Nu is Santa Cruz een merk dat nagenoeg volledig actief is in het mountainbiken. De enige uitzondering is de Stigmata, de crosser uit het assortiment. Wat Santa Cruz doet voor de mannen doet Juliana voor de vrouwen en daarbij is Quincy de crosser uit het assortiment. De geometrie van deze fietsen is dan ook exact gelijk en in beide gevallen dus het enige model met een krom stuur.

Stigmata
De Stigmata is niet helemaal nieuw, maar een vernieuwde versie van het model dat in 2015 werd geïntroduceerd. De 2019 versie van de Stigmata gaat verder dan alleen cyclocross en is ook geschikt als gravelbike. Daarmee breiden ze het assortiment qua disciplines weer een stukje verder uit. Het frame biedt ruimte aan een maximale bandbreedte van 45 mm voor 700c wielen. In combinatie met een set 650b wielen kan het frame tot 2,1 inch aan. Dit komt overeen met banden die 53 mm zijn. Ze hebben bewust gekozen voor een bottom bracket dat is voorzien van schroefdraad. Iets waar Santa Cruz bij zweert aangezien het niet alleen goedkoop is maar ook onverwoestbaar. Of zoals ze zelf zeggen, als het niet kapot gaat hoeven we er ook geen aanpassing aan te doen.

Het frame heeft ruimte voor drie bidonhouders. Mocht je op avontuur gaan met een frame-bag die binnen de driehoek van het frame valt, blijft er altijd ruimte om nog één bidon mee te nemen. Net als het gravelstuur, dat je kan herkennen aan de ‘flare’ van de stuurbocht, is dit een van de aanpassingen waarmee de Stigmata meer neigt naar een avontuur/gravelfiets in plaats van een pure crosser. Dit wordt nog eens benadrukt door het feit dat er ook ruimte aanwezig is voor spatborden. Om de stijfheid van het frame te verbeteren, en te laten zien dat het ook nog steeds een echte crosser is, hebben de engineers technieken overgenomen die ook gebruikt zijn bij de Highball (een hardtail mountainbike) en de custom trial bike die ze hebben geproduceerd voor Danny MacAskill.

Santa Cruz werkt met twee verschillende offsets. Voor kleinere framematen (tot en met 54cm) wordt er een vork gestoken met een offset van 50 mm. Bij frames vanaf maat 56 cm is de offset van de voorvork 45 mm. Dit houdt in dat de as van je voorwiel 5 mm verder naar voren komt te staan en er minder ’toe-overlap’ is. Met ’toe-overlap’ doelen ze op het feit dat het voorwiel tegen de neus van je schoen aan komt. Een fenomeen wat bij kleine frames wel eens voor komt.

Stigmata modellen
Bij de aanschaf van een Stigmata kan je dus kiezen uit twee verschillende wieldiameters. Kies je voor 650b, dan kies je automatisch ook voor een afmontage met de nieuwe SRAM Force AXS 1X12 groepset. Standaard wordt deze uitvoering geleverd met een set RaceFace Arc aluminium wielen en kost hij $ 5899,-. Tegen meerprijs van $ 1200,- worden ze geleverd met full carbon Reserve wielen uit Santa Cruz’ eigen fabriek. Laatste keus die je dan moet maken is de kleur van het frame en daarbij heb je keus uit mat olijfgroen of glossy mosterdgeel.

Voor een Stigmata met 700c wielen is de keus qua kleuren hetzelfde. Qua afmontage heb je dan wat meer keus. SRAM Rival1, Shimano Ultegra of SRAM Red eTap AXS. De Rival1 uitvoering kost $ 3599,- en komt met aluminium WTB velgen, DT Swiss 370 naven en een Easton crankset. De Shimano Ultegra uitvoering kost $ 4599,- en komt met aluminium DT Swiss XR 361 velgen, DT Swiss 350 naven en een Ultegra compact (50/34) crankset. De SRAM Red eTap AXS uitvoering kost $ 9899,- en komt met full carbon Reserve wielen en een SRAM Red 46/33 crankset in combinatie met een 10/33 cassette.

Juliana
Qua geometrie is de Juliana Quincy zoals gezegd een kopie van de Stigmata. Met dat verschil dat er geen onderscheid wordt gemaakt in verschillende voorvork offsets. Simpelweg omdat de grootste maat voor de Quincy een 54 cm frame is. Kleinste maat van dit frame is 49 cm en naar eigen zeggen is dit voor dames die 152 cm en groter zijn. De Juliana heeft een gave ‘Midnight Blue’ kleur met gouden logo’s en persoonlijk vind ik dit mooier dan de kleuropties van de Stigmata. Naast de kleur heeft de Juliana een specifiek Ergon dameszadel.

Voor de dames is er keuze uit twee types van de Quincy. Kies je voor de SRAM Rival1 uitvoering, betaal je $ 3599,- en wordt de fiets afgemonteerd met WTB velgen, en DT Swiss 370 naven. De Easton crankset heeft een 40-tands voorblad en er zit een 10/42 cassette op. Het topmodel kost $ 5899,- en heeft een 1×12 uitvoering van de Force AXS groepset. Standaard wordt deze geleverd met de RaceFace ARC wielen. Net als bij de mannen kan er tegen bijbetaling van $1200,- worden gekozen voor de Reserve wielen.

Meer info via Santa Cruz en Juliana