Het verwisselen van je cranks is waarschijnlijk niet iets waar je regelmatig mee te maken hebt, maar Easton maakt dat met hun nieuwe EC90 SL toch makkelijker. Oh ja, ze zijn ook nog eens erg licht en zien er goed uit!

100% nieuw is het idee van Easton niet, ze hebben het geleend van het bekende en gewaardeerde onderdelenmerk voor de mtb Race Face, die ze ingelijfd hebben. Dat maakt het een stuk makkelijker natuurlijk. Het gaat om het cinch systeem. Naast het feit dat je makkelijk je cranks los- en vast kan maken is het vooral makkelijk om van spider te wisselen. De spider is in feite de verbinding tussen je crankarmen en kettingbladen. Het gebruik van spider is ook allerminst nieuw, die bestaan sinds jaar en dag, vooral in het mountainbiken. Voor de racefiets gebruiken bijvoorbeeld Specialized en Cannondale spiders met hun eigen merk cranks. Het wisselen van hele cranks is nog tamelijk snel en eenvoudig, maar wil je er dan ook andere bladen op dan wordt het alweer iets te veel van het goede.

Het Cinch systeem maakt het mogelijk om snel te wisselen tussen verschillende kettingbladen, inclusief de spider, en dus ook om snel te wisselen tussen een 1X en 2X setup. Je hoeft er alleen de crankbout en de speciale Cinch lockring voor los te maken. Bij de 1X setup bestaat de spider en kettingblad uit één stuk, bij de 2x is de spider los en kan je combineren met kettingbladen. De 1X is echt gericht op het veldrijden en gravelracen. Die hebben ze in 38T tot 50T. De grotere bladen zijn voor het veldrijden te groot natuurlijk, maar die zijn voor gravelracen wel weer prima. Voor de weg is 2X over het algemeen logischer en kan je kiezen uit 53/39, 52/36 en 50/34.

Het gewicht van het crankstel is zeker ook nog noemenswaardig. De 2X met een lengte van 172,5mm en met 52/36 excl. bracket weegt 590 gram. Het zit daarmee tussen de Shimano Dura Ace en SRAM Red 22 crankstellen (ook incl. kettingbladen en excl bracket) in. Ook wat prijs moet je op een dergelijke niveau rekenen. Of we  nu met deze cranks heel vaak gaan wisselen van bladen weten we niet, maar het ziet er wel goed uit!

Eastoncycling.com

Easton-EC90-SL-cranks-01 Easton-EC90-SL-cranks-02 Easton-EC90-SL-cranks-05  Easton-EC90-SL-cranks-04 Easton-EC90-SL-cranks-07

Tags: