Vorig jaar introduceerde Easton een nieuwe en fraaie EC90 SL cranks en daar voegen ze nu een vermogensmeter aan toe zonder af te doen aan het concept.

Easton’s Cinch systeem maakt het je makkelijk om te wisselen van crank-setup. Met dezelfde cranks is het mogelijk om met 2x (2 bladen voor) of 1x (1 blad voor) te rijden door de spider te vervangen. Bij de 1x zijn de spider en het kettingblad ge├»ntegreerd, maar de bij de 2x heb je vrijheid in de combinatie van bladen. Toen ze het introduceerde waren we al enthousiast over de eenvoudige installatie, gewicht en uitstraling. Nu hebben ze een interessante toevoeging aan het systeem, namelijk een vermogensmeter. Die pas heel goed binnen het concept, want je hoeft er geen nieuwe cranks voor te kopen. De vermogensmeter zit verwerkt in de as. Een van de voordelen daarvan is dat de meter altijd beschermd zal zijn door het bracket, het blijft natuurlijk wel gevoelige apparatuur. De batterij moet 400 uur meegaan, maar als hij dan toch leeg is, kan je hem opladen via de USB poort. Die poort wordt afgeschermd met een kapje. Geen knoopcel die je regelmatig moet verwisselen dus.

Het is dus flexibel in het aanpassen van de cranks, van zowel de bladen als de crankarmen, maar ook het wisselen van de powermeter is relatief eenvoudig. Easton levert tools mee waarmee je de as kan demonteren en in een andere fiets kan plaatsen. Uiteraard wel weer in combinatie met de EC90 SL cranks. De vermogensmeter voegt overigens slechts 65 gram aan gewicht toe ten opzichte van de standaard as, waarmee het geheel nog steeds lekker licht blijft. Handig is dat de meter ook meteen je cadans meet, dat scheelt weer een sensor op je fiets. Ondanks dat de meter resultaten weergeeft van beide benen wordt alleen het vermogen van het linkerbeen gemeten. Dit is niet meteen een showstopper, maar bij veel andere merken zie je juist wel dat beide benen gemeten worden.

De meter kan communiceren via Bluetooth en ANT+. Easton heeft ook een app voor Android en iOS waarmee je het batterijniveau en de gegenereerde data kan uitlezen, calibreren, alsook firmware bijwerken. De Cinch vermogensmeter is verkrijgbaar in een race/cross uitvoering van 129 mm, of in 134 mm om te gebruiken in combinatie met Race Face mtb cranks (hoort ook bij Easton). De losse Cinch vermogensmeter (als je de EC90 SL cranks al hebt) kost $ 599,99 of in combinatie met de crank $ 949,99 (prijzen in euro’s hebben we helaas nog niet).

Gerelateerd