Er komt nogal eens een mooie fiets voorbij op het blog. Soms mogen we erop fietsen, en soms niet. Maar we zijn ook liefhebbers en zo heeft ieder van ons wel een merk, materiaal of type fiets waar hij of zij warm van wordt.

Deze Stelbel bijvoorbeeld is er zo een. Het resultaat van een lange gekoesterde wens van een custom fiets. Columbus Custom staal met carbon voorvork. Een fiets voor alles en hopelijk voor altijd. Een fiets die over 10 jaar nog net zo goed mee kan als nu. Of dat over 10 jaar ook echt het geval is zien we dan wel weer, maar ik maak mij er eerlijk gezegd geen enkele zorgen over.

Waar de keuze voor deze framebouwer vandaan komt? Dat is niet iets dat ook al vele jaren vast stond. Het aanbod aan framebouwers is best groot te noemen. De keuze gaat dan voor een groot deel op gevoel en smaak. Dan gaat het om wat ze al gemaakt hebben en hoe ze te werk gaan. De keuze voor Stelbel was voor mij precies dat. Ze hebben ook een mooie portfolio opgebouwd via hun Instagram-account met allemaal voorbeelden van eerder gemaakte fietsen.

En het verhaal van Stelbel spreekt mij ook aan. Niet dat ik per se een fan ben van nostalgie en Italiaans, maar ik vind het wel mooi dat Stelbel een geschiedenis heeft en dat ze meegaan met de tijd. Ze maken sinds 1973 fietsen en gingen frames TIG lassen waar het gebruikt van lugs gemeengoed waren. Het ging allemaal goed, tot 1990 toen ze moesten stoppen door persoonlijke problemen. In 2013 is het samen Cicli Corsa weer nieuw leven in geblazen.

Het frame is helemaal op mijn lichaamsmaten gemaakt, maar ze gebruiken altijd een model als uitgangspunt. Elk model heeft een eigen geometrie en rijgedrag en kan ook in materiaal verschillen. Zo lijken de SB/03 en de Rodano (naam de van plaats van de eerste werkplaats) niet alleen op elkaar, het is ook hetzelfde staal, Columbus Custom (afgeleid van Spirit). De SB/03 is iets sportiever van karakter dan de Rodano. Zo is er ook de fraaie Antenore (naam van de vader van oprichter Stelio Beletti) die van Columbus XCR buizen gemaakt is, roestvrij staal. Ook mooi, maar ook weer wat duurder. En er komt ook nog een titanium frame aan.

Tenslotte was er nog een laatste lastige keuze die gelukkig niet meteen opgegeven moest worden: de kleur. Dat was heel veel plaatjes kijken en inspiratie opdoen. Het is uiteindelijk Porsche Schieferblau geworden. Geïnspireerd door de custom Porsches van Singer en voorbeelden van Stelbel zelf. Je bent helemaal vrij in het kiezen van de kleur overigens. Dat is heel luxe en tegelijkertijd voor mensen zoals ikzelf soms heel lastig. Maar ik ben heel blij met het resultaat. De goudkleurige details komen er mooi uit.

Hoewel je bij Stelbel prima een complete fiets kan samenstellen, heb ik er alleen het frameset en de meegespoten accessoires besteld. Dus frame, vork, balhoofd, zadelpen, stuur, stuurpen en bidonhouders. Al het overige heb ik zelf her en der bij elkaar gesprokkeld. Uiteraard wel met enige zorg. De keuze voor Campagnolo was snel gemaakt, maar niet vanzelfsprekend. Ik had nog niet veel ervaring met hun nieuwste EPS H11 groepen, dit in tegenstelling tot de groepen van andere merken. Toch ben ik overtuigd van de kwaliteit, zij het dat je dit misschien met een zeker Italiaans gevoel moet benaderen. En van hun gevoel voor esthetiek ben ik altijd al gecharmeerd geweest.

De keuze voor wielen was vergelijkbaar met de groep. Ik was er snel uit, maar niet vanzelfsprekend. Het was voor mij wel duidelijk dat het geen fabriekswielen zouden worden, hoewel de wielen van Campagnolo een goede kans maakten. Door schade en schande ben ik wijzer geworden en het zou dus een handgemaakte set gaan worden. En als ik dan een keer mijn eigen fiets kan samenstellen dan wil ik het ook goed doen.

De Enve SES 3.4 Disc velgen passen perfect, vind ik. Modern breed, licht, niet te hoog, niet te laag, geschikt voor tubeless. En ja, het is Enve. Chris King stond altijd op mijn lijst, dus die keuze was ook makkelijk. Ik heb ze bij Wheel-Tec laten maken met Sapim spaken. De naven zijn samen met het balhoofd in Matte Jet om het low profile te houden. Maar de keuze voor de King had wel een consequentie: ze maken geen R45 Disc naven met Campa body. De ware purist zal dit niet over zijn hart kunnen verkrijgen, maar toch ben ik ervoor gegaan. Met een Dura Ace cassette als resultaat. De oplettende kijker had het misschien al gezien op de foto’s. Ik zou het eventueel nog kunnen maskeren met een andere lockring. Ik kan er prima mee leven, al sluit ik niet uit dat er nog wel eens een andere lockring komt. Bovendien werkt de combinatie heel prima.

En als we het nog over de pedalen moeten hebben mag dat. Ook Dura Ace. Dat kan toch écht niet? Er zijn prima alternatieven, zoals Speedplay, Look en Time, maar ik heb hiervoor wel goede argumenten denk ik zelf. Hier op de redactie moeten we nogal eens wisselen van fiets, pedalen, schoenen en schoenplaatjes. Als we ergens heen gaan zitten daar 9 van de 10 keer SPD-SL pedalen op de fietsen. Een praktische keuze dus, maar het zijn ook simpelweg een van de beste pedalen die er zijn. En met hun plaatjes kan ik tenminste met een gerust hart lopen zonder bang te zijn op elk moment onderuit te glijden.

Is de fiets nu af? Voor het overgrote deel wel natuurlijk. Er zijn nog van die details. De oranje ventielen van de Tubolito binnenbandjes bijvoorbeeld. Maar op het moment van schrijven zijn die alweer vervangen omdat ik een set (ook Vredestein toevallig) tubeless banden aan het testen ben. Dat zal nog wel vaker gaan wijzigen. Misschien nog eens een andere lockring voor de cassette, van Chris King bijvoorbeeld.

De lockrings van de schijfremmen zijn ook nog een dingetje. Die zitten standaard niet bij de naven raargenoeg. Chris King maakt ze niet eens. Waarom is mij een raadsel. Ze zitten soms standaard bij complete wielen, maar als je ze niet hebt kan je niet om Shimano of DT Swiss heen. Niet slecht, maar ik had er graag iets anders voor gebruikt. Wat Shimano zo mooi kan oplossen is Campagnolo helaas nog niet gelukt: de EPS ‘junction box’. Het liefst zie ik hem helemaal niet, maar voor nu nog even vastzetten met het rubbertje. Zonde van de stuurpen natuurlijk. Dus dan maar vastplakken onderop?

Rijdt het ook een beetje? Ja, elke rit is echt een feest. Natuurlijk kan het lichter en zijdelings wat stijver, maar voor mij klopt alles. Heerlijk!

Specificaties
Stelbel Rodano Disc frame  |  WR Compositi FK5D voorvork  |  Campagnolo Record EPS H11 groepset  |  Chris King headset in Matte Jet  |  Extralite Expander Ultrastar 3 i.c.m. Absolute Black Ahead cap  |  Enve zadelpen   |  Rapha Pro Team zadel  |  Enve Road stuurpen 100 mm  |  Enve Road stuur, 42 cm  |  WR Compositi bidonhouders  |  Fizik Classic stuurlint  |  Enve 3.4 SES Disc velgen op Chris King R45D Matte Jet naven (Handgespaakt door Wheel-Tec  |  Carbon Ti steekassen  |  Vredestein Fortezza Senso 28 mm met Tubolito binnenbandjes  |  Shimano Dura Ace pedalen  |  Shimano Dura Ace cassette

      

Gerelateerd