De ABUS Viantor helm kan je met recht het ‘kleine broertje’ noemen van de Aventor. Als je deze helmen naast elkaar legt zie je ook heel veel overeenkomsten.

De vormen en lijnen van de helm zijn vergelijkbaar met de duurdere Aventor, net als de plaatsing van de logo’s en het retentiesysteem aan de achterkant. De verschillende kleuren waarin je beide helmen kan verkrijgen zijn ook gelijk aan elkaar, uitgezonderd de Movistar teamuitvoering.

ABUS Viantor
De Viantor is een lichtgewicht helm voor beginnende fietsers met technieken uit het prof-circuit, aldus ABUS. Voor een beginnershelm en met bijbehorende prijscategorie vind ik dat hij er goed uitziet. De kleur draagt daar in dit geval ook zijn steentje aan bij want de witte kleur heeft een parelmoer tint waardoor hij een chique uitstraling krijgt. In totaal heeft de helm 18 ventilatiegaten die in vijf rijen mooi in lijn achter elkaar zijn gepositioneerd. Dit maakt dat lucht prima door de helm kan om je hoofd koel te houden. Het onderste gedeelte van de helm is glanzend zwart en aan de achterkant is er een zilvergrijs motief van lijnen te zien. Deze lijnen zie je overigens ook op de bovenkant van de helm in het witte gedeelte.

De Viantor heeft een kooiconstructie van hetzelfde materiaal als de rest van de helm, namelijk schokabsorberend EPS materiaal. Deze constructie geeft de helm stevigheid en aan de buitenkant is dit gedeelte rood van kleur. De rode kleur zie je ook bovenop de helm in het verlengde van de ventilatiegaten. Hierdoor krijgt de helm niet alleen meer afwisseling in kleur, maar ook een snelle uitstraling.

Aan de binnenkant van de helm zit een padding die vanaf de voorkant doorloopt tot het midden van de helm. Het retentiesysteem heeft een opening aan de achterkant zodat ook dames (of heren met lang haar) een staart kunnen maken zonder dat dit in de weg zit. Het retentiesysteem is in drie verschillende hoogtes te stellen en de omtrek gaat met het bekende wieltje dat achter op je hoofd zit. De bandjes rondom je oren kan je met een kliksysteem in hoogte afstellen naar eigen voorkeur. De band onder de kin heeft genoeg lengte om deze op de goede maat af te stellen.

Comfortabel
Als ik de helm opzet is deze in eerste instantie niet comfortabel. Hij sluit mooi aan op mijn hoofd, maar ik voel een drukpunt bovenop. Ik kan me herinneren dat ik dit ook had met de GameChanger helm van ABUS en dat na het afstellen dit verholpen was. Ik zet het retentiesysteem op de hoogste stand en zorg dat de helm qua omtrek ook de goede afmeting heeft en het is inderdaad verholpen! Het afstellen van de bandjes rondom de oren kost wat meer tijd. De bandjes komen onder een lichte hoek uit het kliksysteem, waardoor er een lichte vouw ontstaat. We hebben hierover contact gehad met ABUS en de nieuwe modellen van de Viantor hebben het nieuwe systeem, zoals we dit ook al zagen bij de Aventor helm. Wanneer de helm goed is afgesteld zit hij wel comfortabel. Ook bij de daaropvolgende ritten is het direct goed, want eenmaal goed afgesteld hoef je er niets meer aan te wijzigen en kan je direct op de fiets stappen. 

Op de fiets krijg ik veelal positieve reacties op de helm. De verkoeling van de helm is goed en je voelt de wind erdoor waaien tijdens je rit. Onderweg heb je geen last van de bandjes rondom je oren of bij je kin. Het rubbertje dat bij de kinband zit houdt dit mooi bij elkaar. Op het moment van testen is de klok net verzet en als de schemer invalt is mijn bril te donker. Ondanks dat er geen speciale rubbertjes of airports aanwezig zijn in deze helm, blijft de bril goed in de ventilatiegaten zitten. Op een kasseistrook blijft de bril ook op zijn plek. De padding aan de binnenkant verhoogd niet alleen het draagcomfort, maar vangt ook het zweet goed op.

Specificaties
ABUS Viantor helm
Maat: M (54 – 58cm)
Opgegeven gewicht: 240 gram
Verkrijgbaar in de kleuren Celeste Green, Fuchsia Pink, Neon Yellow, Velvet Black, Polar White, Steel Blue. Getest in Blaze Red.
Adviesprijs verkoopprijs: € 89,95

Conclusie
Voor een prijs van € 89,95 krijg je met een ABUS Viantor veel helm voor je geld. Het is dat ABUS deze helm zelf benoemd tot een helm voor beginners, want zo komt hij op mij niet over. Dat de helm gebruik maakt van technieken die afkomstig zijn van de helmen voor de profs, maakt het een kwalitatief goede helm. Hij lijkt niet alleen op zijn broer, maar de eigenschappen van draagcomfort komen bijvoorbeeld ook overeen. Het afstellen van de bandjes is even wat extra werk, maar dit is een eenmalige handeling. In de loop van het seizoen is de Viantor voorzien van het nieuwe systeem en is dit niet meer aan de orde. De ventilatie van de helm is goed en de sleuven zijn tevens een goede plek om je bril te stallen. Door de vele gelijkenissen met de ABUS Aventor is het lastig om niet te vergelijken, maar het topmodel biedt meer verkoeling dankzij de open structuur. Helemaal eerlijk is deze vergelijking uiteraard niet, want laatstgenoemde helm is ook een stuk duurder. Gezien de prijs-kwaliteitverhouding van de ABUS Viantor heeft deze helm mij positief verrast. Wat mij betreft is het niet per se een beginnershelm, maar ook een helm voor de serieuze toerfietser die zo’n 5 à 6 uur per week door de polder peddelt!

 

Gerelateerd

Tags: