Wel of geen schijfremmen? Zoveel mensen, zoveel meningen. Cadenz biedt voor beide groepen de 04 aan met de CRB04 zonder schijfremmen en de CRD04 met schijfremmen. Deze fietsen hebben nagenoeg hetzelfde frame en vallen in de categorie “endurance racers”. We kregen ze beide opgestuurd om ze naast elkaar te zetten.

Looks: bijna hetzelfde
Los van de schijfremmen lijken de frames erg op elkaar, maar als je goed kijkt zijn ze op sommige punten net even anders. Ook niet zo gek omdat het uitgangspunt is om de rijeigenschappen zo dicht mogelijk bij elkaar te krijgen en niet de looks. Eerst maar even over wat hetzelfde is. Het balhoofd, en daarmee de stack, van beide fietsen is iets hoger dan bij de CRB02, die als echte racer in de markt wordt gezet. Dus je zit iets comfortabeler al kan je best diep zitten wanneer je geen spacers gebruikt. De buizen hebben een ietwat aerodynamische vorm. De kleur is zwart/rood of zwart/blauw waarbij ik op de afbeelding misschien zou kiezen voor de zwart/rode versie, maar nu ik ze in het echt zie, is de blauwe wel erg mooi. De CRD04 ziet er door de schijfremmen iets stoerder uit dan de CRB04, maar dat is uiteraard subjectief.

Het carbon wat voor beide racefietsen is gebruikt, is het bekende T700 carbon. Je kan de fiets zelf configureren, maar “onze” hadden Fulcrum Racing 5 wielen, Vredestein Fortezza 25 mm banden, Shimano Ultegra groepset, Ritchey stuurpen en stuur en een Selle Italia SLS zadel.

Wat er dan echt verschilt tussen de fietsen zijn de seatstays. Deze zijn bij de CRD04 een beetje doorgebogen om iets meer extra comfort te geven. Dit heeft hij nodig omdat hij iets extra stijfheid heeft door de steekassen. Zo heft dat aan de achterkant elkaar een beetje op en zo moeten beide fietsen hetzelfde comfort bieden.

Genoeg gepraat, nu fietsen
Eerst een rondje op de rode Cadenz zonder schijfremmen. De fiets voelt lekker licht en makkelijk te sturen. Nog voordat ik de eerste 5 km heb gereden, doet deze fiets me qua gevoel denken aan de Rose X-Lite, zonder te willen vergelijken. Het stuurlint geeft veel grip en een goed gevoel met het stuur, maar slijt daardoor best wel snel blijkt achteraf. Toch heb ik bij het rijden van de fiets een echt wedstrijd gevoel, dat het balhoofd iets hoger is, merk je wanneer je in de beugels zit nauwelijks. Opvallend is dat je ondanks dat de fiets naar mijn mening iets meer aan de racekant dan aan de endurance kant zit, merk je toch iets van demping. Nou ja, je merkt het doordat je de kleine gaten en hobbels in de weg minder voelt. Dit is een combinatie van de 25 mm banden, die zo langzamerhand de nieuwe standaard in racefietsland is, en het frame. De Racing 5 LG wielset van Fulcrum is een prima starterswielset. De set voor de velgremmen weegt 1658 gram. Leuk detail zijn de rode nippels bij deze wielset. Ik heb al meerdere racefietsen gereden met de Racing 5 wielen en eigenlijk stellen ze me nooit teleur. Qua prijs-kwaliteit is deze wielset een prima keus. De velgremwielset is geschikt tot 32 mm en het CRB04 frame laat maximaal 28 mm toe.

Dan maar eens een rondje op de blauwe CRD04 met schijfremmen. Qua weggedrag heeft hij heel veel weg van de CRB04, maar dat is volgens Cadenz dus ook het uitgangspunt geweest. De fiets voelt nog steeds lekker licht, ondanks dat hij 0,4 kg zwaarder is dan de CRB04 en hij is ook makkelijk te sturen. Ondanks de extra stijfheid van de steekassen geeft de achterkant inderdaad iets van comfort door de gebogen seatstays. De fiets blijft nog steeds redelijk hard, maar de scherpe kantjes zijn er als het ware af. Aan de voorkant merk je iets meer verschil met de CRB04. Door de steekassen en het verschil in gewichtsverdeling door de schijfremmen en de iets andere voorvork voelt de fiets iets meer richting endurance. Hij is iets minder snel uit zijn koers. Je moet zeg maar iets meer sturen in bochten. Maar wanneer je dan in de bocht valt houdt hij heel stabiel zijn koers. De wielen helpen hier ook een beetje bij want de Racing 5 DB (Disc Brake) wielset is met 1715 gram iets zwaarder dan de Racing 5 LG. Maar ook is deze wielset een erg fijne optie als je kijkt naar prijs/kwaliteit. Deze set is geschikt voor banden tot 40 mm. Het frame laat maximaal 28 mm toe. Doordat er door de schijfremmen geen aluminium glimmende remrand te zien is zien de wielen er lekker stoer uit en dat komt dan weer ten goede aan de looks van de hele fiets.

Prijzen getest model met Shimano Ultegra en Fulcrum Racing 5 wielset:
Cadenz CRB-04 € 2999,-
Cadenz CRD-04 € 3199,-
Via de configurator online kan je de racefiets naar wens upgraden.

Conclusie
De Cadenz CRB04 en de CRD04 verschillen niet heel veel van elkaar wanneer je erop zit. Wanneer je er naar kijkt zie je wel duidelijk het verschil tussen de CRB04 met velgremmen en de CRD04 met schijfremmen. Qua looks wint de CRD04 door de erg mooie kleur en de stoere wielen. Maar belangrijker: hoe fietsen ze? Je krijgt bij beide een echt racegevoel, al is dat bij de rode CRB04 net even meer doordat hij iets sneller zich van links naar rechts laat sturen. De voorkant voelt tijdens het fietsen lichter. De blauwe CRB04 is dan ook de keus voor wanneer je lekker heerlijk wil toeren, al gaat een wedstrijdje ook prima met deze. De rode CRB04 is echt een racer waar een toefje comfort zorgt dat je net even zachter over de scherpe hobbels onderweg fietst. Mijn voorkeur gaat toch naar de rode CRB04 door het iets meer racy gevoel, waar ik wel van hou. En wanneer je er hoge velgen in steekt (zie foto hieronder), komt het met de looks ook prima.

CRB-04:

 

 

CRD-04:

  

Gerelateerd

  • Papageno

    Goed zeg, zo’n vergelijk met bijna identieke fietsen. Leuk. Eigenlijk wil je ze gewoon allebei hebben (met extra setje Enve wielen)