Als je een carbon-crosser aan je collectie toevoegt, dan moet je wel serieus zijn. Die zijn niet voor de mooi-weer crossers, maar voor de wedstrijdjongens. Hoog tijd om ook eens met de nieuwe Inflite van Canyon te gaan rijden dus.

Al is het maar een eerste indruk, we hebben Canyon’s nieuwe cyclocrosser, de Inflite CF SLX wel aardig kunnen proeven. We kregen het instapmodel, een geel (of Lightning Yellow) met zwarte 8.0 Pro Race. Nog steeds een fiets van € 2.799,-, dus wel een instapper om serieus te nemen. Hij is er ook in het zwart. Daarbij valt hét kenmerk van de fiets minder goed op: het punt waar boven- en zadelbuis bij elkaar komen. Los van het feit of het mooi is of niet heeft het bovenal een functie, of eigenlijk meerdere. Ten eerste voor het schouderen. De knik rust dan mooi en natuurlijk bovenop je schouder. Zoals altijd is het belangrijk om de juiste maat te hebben en wil je optimaal gebruik maken van deze feature, dan moet die wel kloppen. Een maatje te groot en de knik komt net boven je schouder als je het stuur vastpakt. En als je kijkt naar het zijaanzicht van de fiets oogt hij ietwat uit proportie. Dat komt weer door die bovenbuis. De hoofddriehoek van het frame wordt daardoor extra groot. Veel ruimte om je arm doorheen te doen dus. Het tweede voordeel van de knik is dat de zadelpen op die manier iets langer wordt en daardoor wat meer flex kan bieden. Je kan er van vinden wat je wil, Canyon zet niet zomaar weer een fiets op de markt. Zoals met zoveel dingen doen ze het weer net even anders.

De Ergocockpit bijvoorbeeld. Die smoelt niet alleen goed, hij doet het ook goed. Een kort en compact geheel die je heel veel controle geeft. De Inflite versnelt heerlijk rap, je kan hem echt over de ondergrond laten vliegen en toch die controle houden bij scherpe bochten en technische stukken. Het lage gewicht – zonder pedalen 8,28 kg in maat L – helpt hier bij. En daar hoef je ook weer geen prof voor te zijn, zo’n begenadigd stuurman ben ik nou ook weer niet. De fiets is heel goed in balans en nodigt tegelijkertijd ongevraagd uit om de grenzen op te zoeken en wat sprongetjes mee te pakken.

De 1x SRAM Rival setup is dan misschien niet hetzelfde als waar de Wereldkampioen zijn races mee rijdt (dat is SRAM eTap), maar die is meer dan goed voor dit werk. Gooi er wat zand en modder tussen en het blijft goed werken. Daarbij kan je nog eens wat vervangen zonder dat het meteen een gat in je budget slaat. En over die modder gesproken, daar is ook rekening mee gehouden bij het frame. Hoe licht de fiets ook is, als de modder maar plakkerig genoeg is wordt hij met elke meter trappen zwaarder. Door zoveel mogelijk ruimte te creëren en de modder weinig kans te geven wil Canyon dit ‘plakken’ tot een minimum beperken. Je kan er bijvoorbeeld ook tot 38 mm bandjes op monteren, waar 33 de standaard is, om maar aan te geven dat er ruimte is.

Ga je wedstrijden rijden dan zal geen bidonhouders gebruiken, maar het kan wel, twee stuks. Prima dus als je er zelf mee op pad gaat, voor de training of met een toertocht of wat dan ook. Maar verwacht geen nokjes voor spatborden, daar is deze fiets niet voor gemaakt.

Conclusie
Het crossen wordt elk jaar weer een beetje populairder en dat kunnen we natuurlijk alleen maar toejuichen. Het is een heerlijke manier om de winter mee door te komen en bovenal leuk. Wedstrijden zijn toegankelijk en niet iedereen neemt het even serieus. Ook weleens fijn. De Inflite CF SLX is daarentegen wel degelijk serieus, maar zelfs de meest fanatieke crosser zal moeite hebben een glimlach te onderdrukken. De controle, het lage gewicht, het schouderen. Allemaal punten die direct bijdragen aan de beleving. Nog minpunten? Ja, het Selle Italia SLS zadel. Op zichzelf een prima zadel, maar ik vind het helemaal niks. Maar dat heeft meer mijn achterwerk te maken dat het zadel. € 2.799,- is een hoop geld voor een seizoensfiets, maar een beetje avonturier kan er in de rest van het jaar met andere bandjes vast een leuk ander doeleinde voor vinden (gravel!). Een bedankje voor Canyon is wel op zijn plaats: crossen is nóg weer een beetje leuker geworden!

Dit weekend kan je de Inflite zelf proberen!
Iedereen weet inmiddels wel dat je Canyon’s koopt via hun website en niet bij de dealer waar je even een testritje kan maken. Dit weekend heb je echter wél de mogelijkheid om de Inflite eens te proberen. Tijdens het Wielerpassie Festival dit weekend in Rosmalen zal Canyon met 18 Inflites aanwezig zijn om te proberen. En niet op een lullig grasveldje, maar over hetzelfde parcours waar Mathieu zijn kunsten zal laten zien. Een uitgelezen kans om hem dus eens te proberen.

Meer info bij Canyon

    

Gerelateerd