“Een perfecte opstap in de wereld van de competitieve en prestatiegerichte racefiets”, aldus Giant. De nieuwe Giant Contend SL 2 disc is een aluminium racefiets voorzien van schijfremmen met een geometrie die lijkt op de TCR Advanced waar Tom Dumoulin de Giro d’Italia op reed. Wij kregen de fiets een aantal weken in bruikleen om eens te proberen.

De fiets waar ik de afgelopen weken op rondreed is de grijs blauwe uitvoering afgemonteerd met de 2 x 10 Shimano Tiagra groep en deels hydraulische schijfremmen. Dat klinkt een beetje gek misschien, “deels”, maar hiermee doel ik op het Giant Conduct systeem dat wordt gebruikt om hydraulische schijfremmen aan te sluiten op mechanische shifters. Aan de voorkant van de stuurnok zit een gedeelte waar de mechanische kabels worden aangesloten op een hydraulisch systeem. Hoe dit exact in zijn werk gaat wordt duidelijk zichtbaar in onderstaand video. Qua looks is het een beetje wennen, maar de remkracht wordt een stuk beter ten opzichte van mechanische schijfremmen.

Naast dit specifieke remsysteem bezit deze fiets meer van Giant’s specifieke technieken. Het balhoofd en de stuurbuis hebben het Overdrive systeem. De oversized buizen maken het een stijf geheel dat moet zorgen voor strak stuurgedrag. De zadelpen is er een met de D-fuse techniek. Van bovenaf gezien heeft deze een vorm van een D. Hierdoor is deze zadelpen comfortabel en bijkomend voordeel is dat je zadelpen (en zadel) nooit scheef zal staan. Het frame is van 6011 aluminium en is gebouwd naar Giant’s Compact Road Design. Dit betekent niets anders dan een compact frame met sloping bovenbuis waardoor de fiets wat stijver wordt en het maakt hem qua geometrie wat toegankelijker om de juiste framemaat te vinden bij de renner.

Deze Contend SL2 disc is voorzien van een set SR-2 wielen uit eigen fabriek. De wielen worden met snelspanners in het frame gemonteerd en worden vanaf de fabriek voorzien van een set Giant Gavia tubeless banden. Deze worden ook tubeless geleverd bij aanschaf. Dus je hoeft hier zelf niet mee aan de slag. Wielen en banden zijn vaak een sluitpost bij fietsen in deze prijscategorie, dus dat de Contend op tubeless banden staat is echt een plus. De voorvork is van composiet en heeft een aluminium stuurbuis. Dit is het gedeelte dat in het balhoofd gaat en waar je stuurpen op wordt gemonteerd. Het aluminium frame is voorzien van interne kabeldoorvoer, waardoor het een cleane uitstraling heeft. De derailleurkabels en de hydraulische leiding van de achterrem gaat achter het balhoofd het frame in en komen er onder het bracket weer uit. De kabel van de voorderailleur loopt vanaf daar omhoog. De remleiding gaat via de linkerkant onder de achterbrug door waar de derailleurkabel dit aan de rechterkant doet. De leiding van de voorrem loopt langs de voorvork naar de rem. De fiets is verder opgebouwd met een Giant Contact zadel en een Giant Connect stuur. De Tiagra groep heeft een compact (50/34) tandwiel verhouding en de remschijven hebben een diameter van 140 mm waar 160 mm vaak de norm is. Het totale gewicht van deze fiets komt op onze eigen weegschaal op 9,62 kilo.

Makkelijk en wendbaar
Nadat ik het zadel op de juiste hoogte heb gesteld fiets ik eerst even een klein rondje door de straat vanwege de remmen. Klinkt misschien gek, maar ik ben nog niet bekend met dit systeem en om te voorkomen dat ik mezelf terugvind op het asfalt leek me dit geen gek idee. En dat remt goed! Mijn eigen fiets heeft volledig hydraulische schijfremmen en de remkracht komt goed overeen. Het verschil merk je met name in ‘het gevoel’ van het bedienen van de remhendel. De mechanische remhendel heeft een vrij korte slag waardoor je snel en makkelijk je wielen kan laten blokkeren. Het gevoel met de remhendel ben je snel aan gewend en dan remt het erg prettig en zijn ze goed te doseren. Het systeem dat voor je stuurpen zit oogt wel een beetje fors en een doorsnee fietscomputer met front-mount kan je er daardoor niet meer op je stuur monteren. Daarvoor kan je echter wel een optionele accessoire aanschaffen die je voorop de Conduct unit kan monteren waarmee je alsnog een computer en/of een GoPro aan je stuur kan monteren.

Het frame laat zich makkelijk sturen en het compacte formaat vind ik erg prettig. Een compacter frame zal iets minder comfortabel zijn, maar maakt een fiets wel wendbaarder. In combinatie met de Overdrive voorbouw, die zorgt voor strak stuurgedrag, is het een fiets die meer wil dan enkel rustig toeren. De unieke vorm van de D-fuse zadelpen is iets dat alleen Giant gebruikt. Theoretisch is deze comfortabeler maar in de praktijk is me dit niet specifiek opgevallen, waarmee ik nog niet wil zeggen dat de fiets niet comfortabel is. Ik vind het wel prettig dat je zadel met deze zadelpen altijd recht in je frame zit. Met een ronde zadelpen gebeurt het me regelmatig dat deze net niet helemaal recht staat.

Tijdens een uurtje uitfietsen, met de handjes op het stuur merk je dat de banden lekker rollen en weinig weerstand geven. De wielen zijn wat aan de zware kant en bij het insturen krijg je het gevoel dat ze een beetje achterblijven in combinatie met de direct sturende voorkant. Het gebruik van snelspanners in plaats van steekassen heeft hier ook invloed op.

Het gebruik van interne kabeldoorvoer is optisch erg mooi, maar het heeft in het geval van deze Contend ook een keerzijde. De kabels tikken tegen de binnenkant van het frame als het wegdek wat oneffen wordt. Wanneer je over een gladde asfalt weg rijdt is het weg, maar bij klinkers of slecht wegdek hoor je deze constant tikken. Even navragen bij Giant leert dat het tikken tamelijk eenvoudig op te lossen is door een rubberen mantel over de kabels te trekken die binnendoor gaan. Dat kan via een dealer.

Details
Giant Contend SL 2 Disc (2018)
Frame: ALUXX SL-grade met D-Fuse composiet zadelpen
Voorvork: Carbon vork with alloy OverDrive steerer
Groep: Shimano Tiagra 10-speed met 50/34 compact crankstel en 11-32 cassette
Remmen: Giant Conduct hydraulische schijfremmen
Wielen: Giant SR-2 disc met Giant Gavia AC 2 tubeless banden
Zadel: Giant Contact (Forward)
Kleur: Charcoal/Black/Blue (ook in Matt/Neon Red/Silver)
Getest in maat M
Gemeten gewicht: 9,62 kg
Prijs: € 1.249,-
Alle info bij Giant

Conclusie
De afwerking van de fiets is netjes en strak, al zal je bij een aluminium fiets altijd de lasnaden blijven zien. Het gewicht is vergelijkbaar met andere aluminium fietsen uit deze prijscategorie. De antraciet grijze kleur heeft een mooie uitstraling en de combinatie met blauw vind ik mooi. Er is ook een Contend SL uitvoering met Shimano 105, waarbij het blauw is vervangen voor groen, maar ik vind ons testmodel met blauw toch mooier. Het oog wil ook wat! Het Conduct systeem is misschien niet de allermooiste oplossing, maar het remt wel erg goed. Het is een goede tussenoplossing waarbij je voor een scherpe prijs wel de remkracht van volledig hydraulische remmen hebt. De prijs van deze fiets is € 1249,- en daarmee is hij scherp geprijsd. De Tiagra groep werkt meer dan goed en schakelt direct. De Overdrive techniek in combinatie met het compacte frame vormen een strak sturende fiets die mij doet denken aan fietsen uit een hogere prijscategorie. De tubeless Gavia banden dragen hier ook aan bij. De interne kabeldoorvoer oogt mooi maar het tikken van de kabels is vervelend tijdens het fietsen. De wielen blijven wat achter op het gedrag van de fiets, maar een andere wielset zou na aanschaf nog een mooie upgrade kunnen zijn. De Giant Contend SL 2 Disc is wat mij betreft een perfecte fiets voor de beginnende wielrenner die rustig wil toeren, maar ook af en toe gas wil geven.