Je moet er op gereden hebben om te weten hoe het is, want Giants nieuwe Propel met schijfremmen rijdt nog sneller dan hij eruit ziet. We willen graag ook in de breedte racefietsen testen, niet alleen maar die superstrakke topfietsen. Maar goed, als je dan een paar weken op de nieuwste Propel Advanced SL0 Disc met Shimano Dura Ace Disc mag rijden zeggen we daar geen nee tegen. Daar wil elke zichzelf respecterende wielrenner toch een keer op rijden? En na een paar rondjes gunnen we het iedere wielrenner om er een keer op gereden te hebben. Wat een feest!

Niet voor muurbloempjes
Alleen al wat betreft het uiterlijk is het een fiets die meteen indruk maakt. Geen fiets om stilletjes achteraan in een groepje te blijven hangen, maar om te ontsnappen en te sprinten. Dat waren ook de wensen vanuit Team Sunweb en het is duidelijk dat Giant hier naar geluisterd heeft. Bij het ontwerp is elke hoek en vorm geoptimaliseerd voor zo min mogelijk luchtweerstand. Van de zijkant zie je vrij grote vlakken van het frame, maar zodra je de fiets van de boven-, voor- en achterkant bekijkt zie je pas hoe smal het frame is.

De balhoofdbuis ziet er van voren heel smal uit. Giant past hier hun OverDrive2 techniek toe. Dit moet bijdragen aan een stijf geheel en daarmee een stabiel rijgedrag. De vorkbuis loopt taps toe met onder een diameter van 1 1/2″ en boven 1 1/4″. De vork is net als het frame gemaakt van Giants Advanced SL composiet, het beste dat ze in huis hebben. De technologie die ze gebruiken moet het carbon sterker en ook lichter maken. De andere Propel modellen delen dan misschien wel dezelfde geometrie, maar er wordt een ander carbonsoort gebruikt en alleen de SL modellen hebben die fraaie geïntegreerde zadelpen. Die komt door de blauwe accenten goed tot zijn recht. Ik was in eerste instantie niet heel te spreken over de gekozen kleuren, met name niet over het groen en oranje, maar ik moet zeggen dat de Propel er in het blauw toch erg goed uitziet.

Het bracket is gigantisch. Al die stijfheid moet ook ergens vandaan komen. Daar zie je ook goed het verschil in hoogte en dikte tussen de buizen die daar bij elkaar komen. Zo op zichzelf is de schuine onderbuis heel hoog, terwijl dat in het geheel gezien minder sterk naar voren komt. Bij de bovenbuis zie je bijvoorbeeld ook niet direct dat die naar de zadelbuis toe juist steeds dunner wordt. Hoe meer tijd je neemt om de fiets goed te bestuderen, des te meer je dit soort dingen ziet.

De stuurinrichting zal even wennen zijn voor veel mensen, met name de scherpe hoek die erin zit bij de stuurpen. Als je er op let zal je zien dat er meer ruimte wordt gebruikt dan er werkelijk nodig is voor de stuurbuis. Die extra ruimte is nodig om de kabels weg te kunnen werken. Want die zijn inderdaad niet te zien! Ze lopen vanaf de shifters door het stuur in de stuurpen. Daar gaan ze – verscholen onder een kapje – langs de bovenkant van de stuurpen achter de stuurbuis langs naar het frame. Op die manier zijn ze helemaal weggewerkt maar hoeven ze geen rare kronkels te maken en blijven ze makkelijk toegankelijk voor onderhoud.

Op de afmontage valt weinig af te dingen. De SLR 0 Disc Aero wielen zijn ook van Giant zelf met 42 mm hoog vóór en 65 mm achter. DT Aerolite spaken en voor een DT 240 en achter een DT 360 naaf. En dan is er natuurlijk nog die nieuwe Dura Ace groep. Di2, hydraulische schijfremmen en wat ziet die er goed uit. De Propel heeft ook standaard de sprinter shifters gemonteerd aan de binnenkant van de linker- en rechterstuurbocht. Eigenlijk wordt deze Propel inclusief Shimano’s nieuwe eigen vermogensmeter geleverd, maar die was nog niet beschikbaar toen we de fiets kregen. Dan is hij dus helemáál af.

Laagvliegen
Al heb ik de Propel maar relatief kort kunnen gebruiken, hij heeft toch een behoorlijk diepe indruk op mij weten te maken. Racefietsen zijn er in allerlei soorten, maten, materialen en voor verschillende doeleinden. Deze Propel Disc is gemaakt om mee te winnen. Het is opmerkelijk hoe je voelt dat de fiets efficient is. Er lijkt geen spatje energie verloren te gaan. Als je aanzet ga je meteen vooruit, zoals een sportwagen doet als je lichtjes het gas aanraakt. De cockpit geeft geen krimp als je eraan begint te ‘sleuren’ bij het sprinten. De steekassen houden de wielen ook goed stijf, je hoort de schijven niet aanlopen bij het aanzetten.

En je zou terecht verwachten dat het snelle stijve aerodynamische fiets als deze niet comfortabel is om op te rijden. Dat elk steentje op de weg zo doorgeven wordt aan je ruggengraat. Dat verwachtte ikzelf eerlijk gezegd ook. En ja, hij is stijf en je krijgt veel feedback van de weg – wat goed en fijn is – maar hij is niet zo hard dat je lichaam afgestompt thuis komt. De fiets absorbeert veel waardoor het heel goed te doen is om ritten langer dan twee uur te maken, ook over minder goede wegen. Best verrassend dus, maar ook een plus. Zonder het meteen een endurance racer te noemen, want dat is het absoluut niet. Je zit diep, altijd klaar om weg te springen.

Giant mag dan niet bekend staan om hun wielen, dat wil nog niet zeggen dat er geen raad mee weten. De SLR 0 Aero Disc wielen bevallen uitermate goed. Ze zijn tubeless en staan echt hun mannetje als het erop aankomt en bollen heerlijk. Ze zijn breed zoals je mag verwachten van aerowielen en voor en achter hebben een verschillende hoogte. Wat mij opvalt is dat ze bij harde (schuine) zijwind toch heel stabiel blijven. Natuurlijk voel je de kracht van de wind, maar de fiets bleef goed controleerbaar. De wielen zijn daar debet aan, maar laten we ook de aerodynamische kwaliteiten van het frame niet helemaal uitvlakken. Want die heeft een behoorlijke oppervlakte van de zijkant. Dat de fiets goed met zijwind kan omgaan is mede te danken aan het ontwerp.

Specificaties
Frame: Advanced SL-grade Composite, Integrated Seatpost, Disc
Voorvork: Advanced SL-Grade Composite, Full-Composite OverDrive 2 Steerer, Disc
Stuur: Giant Contact SLR Aero, carbon
Stuurpen: Giant Contact SLR Aero, carbon
Zadel Giant Contact SLR (Forward)
Shifters: Shimano Di2 Hydraulic met sprinter shifters
Voorderailleur: Shimano Dura-Ace Di2
Achterderailleur: Shimano Dura-Ace Di2
Remmen: Shimano Di2 Hydraulisch
Remhendels: Shimano Di2 Hydraulisch
Cassette: Shimano Dura-Ace 11-28, 11s
Ketting: Shimano CN-HG901
Crankset: Shimano Dura-Ace, 36/52 met Power Meter
Wielen: Giant SLR 0 Aero Disc WheelSystem, voor 42 mm, achter 65 mm hoog
Banden: Giant Gavia Race 0 Tubeless, 25 mm
Extra’s: RideSense ANT+/Bluetooth

Adviesprijs € 10.299,-
Verkrijgbaar in maten XS, S, M, ML, L, XL
Gewicht 7,23 kg in maat ML
Meer info bij Giant

Conclusie
Er zijn verschillende manieren om je moraal een boost te geven en een mooie en goede fiets is daar één van. Wat mij betreft, heb je aan deze Propel een goeie. De fiets windt er ook geen doekjes om, het is een wolf in wolfskleren, om het zo te zeggen. Hij smoelt niet alleen snel, hij is het ook en dat voel je als je ermee op pad gaat. Elke trap is goud waard, de energie lijkt direct door te stromen naar het asfalt, niets gaat verloren. Dat fietst prettig kan ik je vertellen. De agressief ogende cockpit is superstijf en geeft je benodigde controle over de Propel. En dat is nodig, want even een rustig rondje doen gaat gewoon bijna niet, je wil simpelweg alleen maar snel. En ergens ben je het de fiets ook verplicht. Hij is gemaakt om de snelste te zijn. Alles is aero aan de fiets. Ook de wielen, waar ik erg enthousiast over ben, doen hun werk meer dan goed. Het bollen, maar ze houden zich ook verrassend goed met zijwind, terwijl ze niet al te laag zijn. Ze blijven erg stabiel. De Propel Advanced 0 Disc, zeker in deze setup met die fantastische Shimano Dura Ace Di2 Disc groep (waar dus eigenlijk ook nog een vermogensmeter bij hoort), valt in de categorie superbikes, zoals de Lambo’s, McLarens en Ferrari’s tot de supercars horen. Dat er dan ook een prijskaartje van > € 10.000,- aan hangt mag dan geen verrassing zijn.