Al eerder testten wij de herenversie van het Power zadel. Nu  is er nu ook een variant speciaal voor de dames. Ik ben benieuwd, want het zou wel eens een zadel voor mij kunnen zijn. Ik rij graag met de handen in de beugels om het meest aerodynamisch te zijn, zowel bij duurritten als kortere stukjes hard rijden. In deze aerodynamische positie kantelt het bekken naar voren en veranderen de plek van de drukpunten op het zadel. Bij sommige zadels krijg ik dan op den duur last, bijvoorbeeld na langere duurrit. Of op de baan, waar je jezelf vaak net wat harder in het zadel drukt. Het is toch jammer dat je niet die maximale power kan leveren terwijl je dat wel in je hebt, puur omdat je niet lekker zit. Tijd om de kijken hoe dit gaat op de Mimic. Ik kreeg de Specialized Women Power Expert met Mimic.

Korte neus
Wat meteen opvalt is dat het zadel een korte neus heeft. Als ik de meetlat erbij pak, is dit zadel gemiddeld 3 cm korter dan mijn eigen zadels. Hierdoor lijkt hij ook breder, maar dat is optisch bedrog. De breedte is namelijk dezelfde als bij andere dames zadels van Specialized, in mijn geval is de maat 155 mm. Het is goed om je persoonlijke maat te weten die hoort bij de afstand tussen je zitbotjes, omdat dit een van de belangrijkste dingen is om goed op een zadel te zitten. Dit zadel is beschikbaar in 143 mm, 155 mm en 168 mm.


Het monteren & Body Geometry
Bij het wisselen van dit power zadel met een regulier zadel, moet je eraan denken dat de afstand van het zadelpunt tot je balhoofd zo’n drie centimeter zal toenemen. Door de kortere punt komt dit zadel dus relatief enkele centimeters naar achteren te staan. Goed om even het lengteverschil te meten voordat je je eigen zadel wisselt voor dit Power zadel, zodat je er perfect op zit. Bij het monteren van het zadel moet je er ook op letten dat het neusstuk waterpas staat. Je moet je niet richten op het horizontaal positioneren van de achterkant van het zadel. De neus moet namelijk vlak lopen en dan staat de achterkant iets omhoog. Zo zit je met je hele zitbotjes op de achterkant van het zadel, en krijgt het bekken een steuntje in de rug tijdens het naar voren kantelen. Dit heb je nodig voor de aerodynamische zit. Maar als je je bekken meer naar voren kantelt, komt er ook mee druk op de schaamstreek. En dan komt de Body Geometry om de hoek kijken. De term Body Geometry ken ik van andere producten van Specialized. Een fijn idee dat er toch enige wetenschap zit in het ontwerp van een specifiek zadel, met in dit geval als doelgroep dames die aerodynamische op de fiets willen zitten. Deze gedachte hebben ze ook op het zadel losgelaten. Net als bij het heren zadel loopt er midden over het zadel een gleuf. Alleen is deze niet open maar heeft een lichte uitsparing met op de bodem heel zachte padding; memory foam. Een beetje een soort hangmat, zodat de weke delen van het vrouwelijke geslachtsorgaan niet in de verdrukking komen. De zachte padding loopt verder door richting de punt van het zadel en neemt langzaam in dikte af.

Mimic, it’s in the name
Bij de Mimic damesversie zit er dus een zachte bodem in de uitsparing, de eerder genoemde ‘zachte hangmat’ . Waarom dit verschil? Er is vanuit Specialized onderzoek gedaan naar wanneer dames reden op een 3 verschillende zadels: een regulier vlak zadel, een zadel met een open uitsparing zoals het mannen Power zadel en deze nieuw ontwikkelde Women Power met Mimic. Op een regulier zadel kwamen de weke delen van de dames in de verdrukking, waardoor daar zuurstoftekort ontstond en voor hun het herkenbare dove gevoel optrad. Als ze op een zadel met een open gleuf reden, gaf dat de weke delen daar geen ondersteuning, waardoor er zwelling en ongemak ontstond ter plaatse. Dat gevoel in de schaamstreek bij (lang) op het zadel zitten is een bekend probleem bij heel wat dames op de fiets.

In het Mimic zadel is er daarom een uitsparing gemaakt met een bodem, waarvan het materiaal een soort ‘imitatie huidlaag’ is. Dit materiaal voelt qua zachtheid hetzelfde aan als de huid en de weke delen. Door dit evenwicht worden je eigen weken delen voldoende ondersteund, maar wordt de bloedvoorziening niet afgekneld en ontstaat er geen zwelling. Vandaar ook de naam; de Mimic technologie imiteert de structuur van de menselijke huid, om zo natuurlijk mogelijk support te geven.

Even wennen
Als je op dit zadel gaat zitten, merk je het meteen: het zit anders. Ik merk maar op twee punten druk, en dat is beide zitbotjes. Terwijl als ik normaal bij in de beugels zitten ook mijn schaambotje wat voel. Er zit in verhouding relatief weinig padding aan de achterkant waar de zitbotjes op het zadel drukken. Zo heb je goed contact met het zadel, wat ook belangrijk is voor het overbrengen van de krachten. Met de minimale padding zou je kunnen denken dat dit weinig comfort geeft, maar daar had ik geen last van. Ik had niet het gevoel dat ik meer druk dan anders had op mijn zitbotjes. Het zitten voorop het zadel is daarentegen wel een stuk comfortabeler dan normaal. De uitsparing en de zachte padding zitten zeker op de juiste plekken. Door de vorm van het zadeldek plaats je je zitbotjes automatisch op de plek waar ze thuishoren (mits je hem natuurlijk goed gemonteerd hebt). Dit zadel is daarom niet geschikt voor mensen die veel op hun zadel op en neer schuiven, of die liever rechtop zitten. Voor wie net zoals ik het merendeel van de tijd in een aerodynamische racepositie zit, is dit zadel een perfecte match!

Ik heb allerlei soorten ritten gemaakt op dit zadel; woon-werkverkeer, intervallen, blokken, duurritten, en ritten met meerdere klimmetjes. Zowel korte ritjes van rond de 30 kilometer, als duurritten tot 150 kilometer. Nadat ik gewend was aan de nieuwe positie en ik de montage had gefinetuned, zat ik er erg lekker op het zadel. Maar ik ben dan ook iemand die zeker 80% van de tijd aerodynamisch zit : of met een 90 graden knik in mijn ellebogen, een vlakke rug en handen op de shifters; of met de handen diep de beugels. In beide gevallen kantelt het bekken dan naar voren en zo geeft dit zadel een comfortabele ondersteuning.

SWAT Technologie
Onder het zadel ontdekte ik aan de achterkant twee schroefjes. Na wat research blijkt dat hieraan verschillende zaken gemonteerd kunnen worden. Een zadeltasje bijvoorbeeld, een toolboxje of een goPro. En voor de triatleten of lange afstands rijders is een extra bidon ook nog een optie. Dit zijn enkele voorbeelden van de SWAT opties die het zadel biedt met de twee kleine schroefgaatjes. SWAT staat voor Storage, Water, Air en Tools, waarmee het in een notendop samenvat welke opties er allemaal zijn. Geen gedoe meer dus met klittenbandjes of klemmetjes. Deze producten zijn door het systeem makkelijk te koppelen. De schroefgaatjes vallen niet op als je ze niet gebruikt. Een handig extraatje dus.

Het oog wil ook wat
Zoals eerder al opgemerkt blijft het natuurlijk een beetje een vreemde eend met de korte neus. Dat hoeft natuurlijk geen reden te zijn om niet voor het zadel te kiezen. Uiteindelijk moet je er lekker op zitten, en dan zie je niks meer van het zadel. En daarnaast vind ik de details van het zadeldek heel goed. Het stipjesdesign komt zowel achter op het zadel, in de uitsparing en in de neus terug. Geen schreeuwerige roze prints, maar mooi antraciet metallic wat het zadel wat speciaals geeft. De rest van het zadel is veilig zwart. Net als de ronde rails van het zadel, die gemaakt is van titanium. De schaal van het zadel is van zwart plastic. Desondanks vond ik hem wel stijf, maar het maakt hem geen lichtgewicht zadel. Daar hebben ze de S-Works versie voor. In combinatie met de prijs van € 129,90 is dit acceptabel. Het doel van dit zadel is comfort geven, en dat maakt hij dubbel en dwars waard. Een cool detail op de schaal van het zadel is dat het nieuwste stukje technologie fluoriserend groen is, en ook daar voel je hoe zacht de Mimic support structuur is.

Details
Specialized Women Power Expert met Mimic
Adviesprijs: € 129,90 (Het Women Power met Mimic zadel in de Comp versie is er al vanaf € 89,90)
Gewicht: 210 gram (zelf gemeten)
Kleur: Zwart
Meer info via Specialized

Plus
+ Toevoeging aan aerodynamische houding
+ Comfort voor schaamstreek
+ SWAT opties
+ Metallic details

Min
– Optische brede look

Conclusie
Een zadels blijft iets zeer persoonlijks, waar iedereen zijn eigen voorkeuren bij heeft. Dit zadel vind ik geschikt voor mensen die veel in een aerodynamische positie rijden en daar het maximale uit willen halen. De padding en uitsparingen zitten op de juiste plekken zodat je zelfs bij lange afstanden in de beugels, prettig in het zadel zit. Ik vind zelf de vorm van het zadel niet erg mooi, maar het blinkt wel uit in het comfort en ondersteuning die het geeft aan vrouwelijke renners. Gewoon zelf maar eens proberen.

Gerelateerd