Er was al serieus nieuws vanuit Trek met de nieuwe Émonda, maar hun onderdelen- en accessoiremerk Bontrager heeft ook nog e.e.a. te melden. Een nieuwe helm waar de profs mee rijden en toch betaalbaar is.

Alles is relatief natuurlijk, maar met de ogenschijnlijke tendens dat nieuw geïntroduceerde high-end producten elkaar naast met de techniek ook met de prijs de loef af proberen te steken, is die betaalbaarheid ook wel eens fijn. De nieuwe Bontrager Velocis helm zit in het topsegment, maar niet door de prijs.

Velocis gaat met zijn tijd mee
De nieuwe Velocis is eigenlijk niet meer te vergelijken met zijn voorganger, die Teun als eens in handen kreeg. Dat model kan je inmiddels wel klassiek noemen. De ietwat omhoog lopende achterkant is daar kenmerkend voor. De nieuwe Velocis is ronder, je herkent er meer de vorm van een hoofd in. Dit kenmerkt zich met name aan de achterkant. Hij loopt wat verder door langs je achterhoofd voor extra bescherming. Bij het mountainbiken wordt dat nog wat verder doorgevoerd, maar daar is de kans op vallen op je achterhoofd weer wat groter.

De bescherming van het hoofd komt in de eerste plaats van de EPS schaal, zoals bijna elke helm die heeft. De toevoeging van MIPS zorgt voor een extra laag bescherming. Het voegt nauwelijks gewicht toe en toch ben je beter beschermd. Wat ons betreft een no brainer. En Bontrager gelooft daar kennelijk in, want de Velocis is er enkel in deze uitvoering, dus inclusief MIPS verkrijgbaar.

Zelf noemen ze het een Ballista met meer luchtgaten. Dat is een echte aerohelm en daar hebben ze bij het ontwerp van de Velocis rekening mee gehouden. Maar hij moest geschikt zijn voor de warme beklimmingen. Dat resulteerde in grote luchtgaten, grote interne luchtkanalen, maar toch een aero karakter.

Eerste indruk
Tijdens ons bezoek aan Trek in de V.S. hebben we Velocis goed kunnen proberen voor een eerste indruk. Een rit van 108 km was over het algemeen warm met aardig wat hoogtemeters. Ik zou zeggen wat té warm voor een echte aero helm, dus de Velocis is dan een logische keuze. De temperatuur en lengte van de rit waren een goede testcase waar de Velocis voor geslaagd is. Hij zit heel comfortabel. De padding is zacht en verwerkte het zweet redelijk goed, al was het zo warm dat ik toch wat zweet in mijn ogen kreeg. Dat was bij een taaie klim, vol in de zon. De rest van de rit geen enkele last van gehad. Daarbij was ik juiste te spreken over ventilatie die je soms langs je hoofd voelt gaan. De BOA-sluiting doet zijn werk. Het is fijn dat je hem met kleine stapjes kan afstellen.

Wat ik persoonlijke altijd fijn vind is wanneer je bril goed voorin de helm past. Bontrager heeft daar rekening mee gehouden (misschien niet met mij persoonlijk, maar toch) door in de buitenste twee luchtgaten een ruw stukje plastic te plaatsen zodat je bril grip heeft. Ik doe bijna altijd mijn bril af als ik stil sta en dan ‘prik’ ik hem automatisch voor in de helm. Mijn Oakley Jawbreaker past prima in de Velocis en blijft goed zitten. Ook als je even voorover bukt, of zoiets dergelijks.

Ook een primeur: een BOA-draaisluiting
Een kleine primeur heeft de Velocis ook: een BOA-draaisluiting op het achterhoofd. Een BOA-sluiting was alleen nog maar voorbehouden aan schoenen. De kwaliteit van de BOA-draaisluitingen staat al jaren buiten kijf. Bij schoenen krijgen ze namelijk best wat te verduren. We vinden het een aardige toevoeging, maar geen must. Het ziet er goed uit, het werkt goed en prettig, maar bij andere sluitingen ondervonden maar zelden problemen. Het drijft de prijs van de Velocis MIPS gelukkig niet verder op, want is die zeer goed, vinden wij.

Met een adviesprijs van € 199,95 evenaart de Velocis MIPS de prijs van subtoppers van andere merken, terwijl hij wat betreft eigenschappen concurreert met de toppers. De Giro Synthe is een logische vergelijking wat betreft vorm en eigenschappen, maar de (advies)prijs daarvan ligt wel 100 euro hoger. De Velocis MIPS lijkt een goede deal te zijn dus!

Leuke accessoire is de zonneklep die je met klittenband achter de padding plaatst. Persoonlijk ben ik meer van de koerspetjes, maar bij zeer warme dagen met veel zon kan het zeker nuttig zijn. De klep kan je niet omhoog zetten zoals bij een koerspet overigens. De helm is leverbaar in 5 kleuren en 3 maten (S, M, L). Mocht je a la Bauke ook met de team decals willen rijden, dan doe je er goed aan de rode, witte of gele helm te kopen, want worden met een set passende decals van Trek-Segafredo geleverd! Er is trouwens ook een damesuitvoering, maar dat kenmerkt zich alleen door de kleur, verder is de helm hetzelfde. Boven de BOA-sluiting lijkt trouwens voldoende ruimte vrij te zijn voor een paardenstaart, misschien goed om te weten.

Ook nog mooi vinden wij dat er voor de helmen een Crash Replacement programma is. Val je er binnen een jaar na aankoop mee, dan kan krijg je een nieuwe!

Bontrager Velocis MIPS
Gemeten gewicht 282 gram (in tegenstelling tot de 266 gram die vermeld is in de helm zelf)
Adviesprijs: € 199,95
Alle info en verkooppunten online bij Trek

 

Gerelateerd

  • Ypuh

    Inmiddels zo’n 3 maanden in bezit van de Bontrager Ballista, top helm qua look and feel. Nonsense dat je een Trek moet rijden om deze te gebruiken.