Ja hoor, daar is hij dan. De langverwachte aero racefiets van Cannondale: de SystemSix. Lang verwacht omdat veel andere merken al lang een aeroracer in hun collectie hadden. Nu is ons lange wachten beloond met Cannondale’s echte aeroracer. Hij heeft de naam SystemSix gekregen omdat er rekening gehouden wordt met de zes delen van de fiets: frame, vork, zadelpen, stuurpen, stuur en wielen. Maar het is ook een mooie link naar de SystemSix van weleer die half carbon en half aluminium was.

Het doel van de fiets is om een zo snel mogelijke UCI goedgekeurde racefiets te maken. En volgens hun eigen berekeningen zijn ze daarin geslaagd. Aero is daarbij het belangrijkste aspect omdat de weerstand van de lucht het grootst is. Daarin kan je dus het meeste verschil maken. De fiets is dan ook ontwikkeld met gebruik van een windtunnel, die in San Diego. Daar hebben ze alle opties kunnen meten om zo te komen tot deze SystemSix. Eerst hebben ze alle resultaten vergeleken met hun bestaande SuperSix. En wat blijkt, zelfs met klimmen heeft de SystemSix voordelen. Omdat het gewicht een veel mindere invloed op je snelheid heeft dan de aerodynamica van de fiets blijkt uit metingen dat bij beklimmingen tot 6 % de SystemSix sneller is dan de SuperSix. Boven de 6 % is de SuperSix pas sneller en wint het gewichtsvoordeel het van de aerodynamica. Wel verrassend vond ik. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat dit iets kan afwijken, afhankelijk van de snelheid en gewicht van de rijder. Bij de meting zijn ze uitgegaan van een renner van 75 kg die met 300 Watt fietst.

Om aan te tonen dat je zelfs bij een beklimming als de Alp d’Huez niet zo heel veel verliest op de SuperSix hebben ze gemeten dat een rijder van 75 kg met 300 Watt bovenaan de Alpe 19 seconden langzamer is dan de renner met de SuperSix. Scheelt niet zoveel dus. Maar als je daarna nog een eindsprint moet doen en je sprint 200 meter met 60 km/u met je SystemSix, win je met 4 fietslengtes van de SuperSix. Om maar aan te geven wat de onderlinge verschillen zijn.

Daarna hebben ze bij Cannondale de SystemSix getest in de windtunnel naast de aero racers van de concurrentie. De concurrentie bestaat volgens Cannondale uit de Trek Madone, de Felt AR, de Cervelo S5, de Specialized Venge ViAS, de Giant Propel, de Canyon Aeroad, de Pinarello Dogma F10 en de Scott Foil. Hierbij presteert de SystemSix het beste tijdens de aerodynamica metingen van Cannondale zelf.

Knøt
Omdat ze bij de ontwikkeling ook een nieuwe cockpit en wielen hebben ontwikkeld, hebben ze er direct een nieuwe typenaam aan gegeven: Knøt. Deze term komt van de nautische snelheids eenheid. Het stuur is een echt aerostuur maar de kabels worden netjes onder de stuurpen geleid en via het balhoofd het frame in geleidt. De routing van de kabels is zo gedaan dat je binnen een minuut de spacers kan verwijderen of kan toevoegen zonder dat je alle kabels opnieuw moet trekken. Makkelijk te onderhouden dus. Om te zorgen dat de kabels bij het draaien niet kunnen afknellen, is er een stop waardoor het stuur een maximale uitslag heeft. Verder kan hij dan niet. Even aan denken wanneer je stoer een surplace probeert. De frontmount voor de fietscomputer wordt boven op het aerostuur geplaatst. Je zou verwachten dit in lijn van het stuur te doen in plaats van erbovenop, maar bij testen bleek dit heel weinig aerodynamisch voordeel op te leveren. En omdat op die plek al de schroefjes zitten voor de kabelgeleiding was dat de makkelijkste plek zonder weer extra schroefjes en dus gewicht toe te hoeven voegen.

De HollowGram Knøt64 wielen hebben een velg die 64 mm hoog en 32 mm breed (binnenbreedte is 21 mm) is. Die breedte zorgt in combinatie met een 23 mm band voor de meest aerodynamische oplossing. De wielen draaien om de DT Swiss 240 naven. Omdat de hoek die de band via de velg maakt gepatenteerd is door HED hebben ze bij Cannondale gekozen om deze licentie aan te schaffen zodat ze deze optie kunnen gebruiken. Door de brede velg is de 23 mm band ongeveer 26 mm breed. Tijdens aerotesten was het doel om voor deze wielset bij de top te komen. Alleen de Roval 64 DB was nog iets meer aero, maar het verschil was minimaal. De SystemSix is alleen met schijfremmen te verkrijgen en de steekassen die ze gebruiken hoef je maar een klein stukje eruit trekken waarna je het wiel er al uit kan halen. Dit scheelt weer tijd bij wielwissels. De complete wielset weegt 1642 gram.

Powermeter
Omdat ze graag het gebruik van de powermeter willen stimuleren wordt op de Hi-MOD modellen standaard een powermeter in samenwerking met Power2Max geïnstalleerd. Deze kan je dan desgewenst softwarematig activeren, maar dat hoeft dus niet. Zo heb je later nooit het gedoe met een ander crankset of iets dergelijks. De powermeter zit er dus al op en als je er klaar voor bent dan kan je hem activeren tegen een eenmalige vergoeding van € 490,- . Slim bedacht. De junctionbox zit in de onderbuis ingebouwd en je kan de bidons op verschillende plekken monteren op de onderbuis. Iets meer naar beneden of iets meer naar boven. Er zitten daarvoor drie bidonhouderschroefjes op de onderbuis.

Er zijn twee heren modellen Hi-MOD en een dames Hi-MOD (zie foto onderaan) die hetzelfde frame heeft maar een andere kleurstelling en ook de contactpunten zijn anders. Het topmodel is de Dura Ace Di2 versie die € 10499,- kost. Een Hi-MOD frameset is er in verschillende kleurstellingen. Dan zijn er ook nog vier carbon versies, waarbij de prijs begint bij € 3999,- voor een mechanische Ultegra. De fietsen zijn beschikbaar vanaf september 2018.

Zelf rijden
Afgelopen week heb ik in Girona gereden op de SystemSix Hi-MOD Ultegra Di2 die een adviesprijs heeft van € 7499,-. Wat ziet hij er dik uit! Hij is totaal anders dan de diverse Cannondale fietsen zoals je ze kent. Dat is ook niet zo gek want het is een aeroracer en zo ziet hij er ook duidelijk uit. Op het kabeltje van de Di2 bij de achterderailleur is er geen kabeltje te zien, strakke aero lijnen.  De Dura Ace Di2 versie is zwart met grijs maar mijn Ultegra Di2 versie is zwart met wat fluor-gele details die je ook terugziet op de wielen. Wat ook direct opvalt zijn de brede velgen met de relatief smalle banden. Van boven zie je de randen van de velg langs de band heen. Het aerostuur ligt ondanks de vlakke bovenkant fijn in mijn handen. In de beugels is het helemaal fijn fietsen. De houding op de fiets is iets naar voren waardoor je automatisch al meer in een aero houding zit. Dit kan je natuurlijk een beetje aanpassen met spacers onder de stuurpen en de stand van het zadel mocht je dit anders willen.

Het leuke bij het fietsen op zo’n dikke aeroracer is dat je bij de eerste meters al vrolijk wordt. Je voelt als het ware dat er nog veel meer snelheid in zit. Ook fijn is dat wanneer de snelheid nog erg laag is, je het geluid van de hoge wielen al hoort. Erg fijn. Wanneer ik sta te wachten en er komt een andere journalist op snelheid aanfietsen klinkt het alsof er een auto aankomt door het geluid van de wielen. Erg indrukwekkend. En niet alleen het geluid is fijn van de wielen maar ook bollen ze heel erg goed. Alsof het vanzelf gaat. Een erg goede keus om deze nieuwe wielen te ontwikkelen.

Glooiende bochten
Het frame voelt stijf maar om een nuance aan te brengen; de achterkant voelt iets harder aan dan de voorkant wat je vooral merkt met hobbels. De zijwaartse stijfheid is prima in orde. Even staan en gaan! Dat is tijdens de testrit ook wat je steeds wil doen. Staan, aanzetten even genieten van het geluid van de wielen en daarna van de snelheid. En als je dan op snelheid bent, blijft de SystemSix erg stabiel waar bij windstoten af en toe een kleine duw aan je stuur krijgt zoals je bij hoge wielen in combinatie met zo’n dik frame kan verwachten. Helemaal vrolijk wordt je van die glooiende bochten. Als je dan met 60 km/u bijtrapt door die bochten krijg je helemaal het gevoel van snelheid. Dat moet je eigenlijk zelf maar eens ervaren tijdens een testritje.

Ondanks dat de fiets niet heel erg licht is, het frame in maat 56 weegt ongeveer 1090 gram, kan je er verrassend goed mee klimmen. Door de stijfheid is elke trap een versnelling en ook wanneer je staand je fiets onder je heen en weer laat waggelen voelt dat heel natuurlijk.

Een opvallende keus voor deze topfiets is de bandenkeus. Er zitten namelijk Vittoria Rubino Pro Speed 23 mm onder. Ik snap de keus wel omdat dit de meest aerodynamische oplossing is, alleen in de praktijk moet je toch redelijk wat bandendruk in de banden pompen om stootlek te voorkomen. Dat gaat dan weer ten kosten van het comfort. Zelf zou ik dus direct die 23 mm banden vervangen voor 25 mm. En dan stiekem zou ik kiezen voor de Vittoria Corsa’s. Misschien iets minder aero, maar wel iets meer comfort. De fiets heeft trouwens ruimte voor banden tot 30 mm.

Augemented reality
Leuk is dat je alle technische delen van de fiets kan bekijken met augemented reality. Daarvoor heb je een app nodig als die van Vuforia View. Je kijkt via je telefoon als het ware door de fiets heen om bijvoorbeeld te zien waar de kabels lopen of hoe het stuur in elkaar zit. Wil je aan de fiets sleutelen, dan zie je ook direct welk onderdeel nodig is op die bepaalde plek. Je krijgt op je telefoonscherm zelfs de onderdeelnummers te zien. Er goed gedaan!

Conclusie
We hebben er even op moeten wachten maar je kan nu aeroracen op een Cannondale. Volgens Cannondale de snelste UCI goedgekeurde racefiets van dit moment. En het is een stoere fiets geworden die ook nog eens makkelijk te onderhouden is zonder dat je nagenoeg ook maar een kabeltje ziet. Mooi om te zien in de metingen dat je tot 6 % kan klimmen en dan nog steeds sneller bent door het aerodynamische voordeel dan een SuperSix. Zou je van te voren nooit vermoed hebben. Los van het frame zijn ook de wielen een erg fijne uitbreiding van de Cannondale. Wat rollen die wielen fijn zeg! Zelfs op lage snelheiden geven ze een prachtig geluid. De standaard 23 mm banden zou ik wel direct aanpassen naar 25 mm banden voor iets meer comfort. Leuke handigheid is de augemented reality app om de fiets te bekijken. Ook de standaard powermeter op de Hi-MOD modellen, die niet standaard aan staat, maakt het makkelijk om in een later stadium toch voor de powermeter te kunnen kiezen. Dus niet alleen sneller op het vlakke met deze SystemSix maar verrassend ook sneller op klimmetjes tot 6 %. De hashtag die Cannondale gebruikt is dan ook niet voor niets #fastereverywhere.

Meer info bij Cannondale

Gerelateerd