Vandaag lanceert Sigma de nieuwe ROX 12.0 Sport met  fietsnavigatie. En de ROX 12.0 is qua naam dan wel de opvolger van de Rox 7.0, 10.0 en de 11.0 maar dat is dan ook het enige vergelijk. De ROX 12.0 Sport is een compleet vernieuwde fietsnavigatie onder andere voorzien van touchscreen, kaartondersteuning, intuïtieve bediening en kleurenbeeldscherm. Hij wordt dan wel vandaag gelanceerd, maar Sigma bezorgde een aantal weken terug al deze Rox op kantoor en inmiddels hebben we de eerste kilometer ermee gereden.

Ziet er goed uit zeg!
De ROX 12.0 ziet er erg strak uit. Een platte langwerpige zwarte/antraciet fietscomputer die je met een front-mount voor je stuur monteert. Er zit overigens ook een mount bij waarmee je deze op je stuurpen of stuur kan monteren, maar ik kies voor de front-mount. Het toestel heeft, naast zijn touchscreen, 6 knoppen. Één aan de linkerzijkant, twee aan de rechterzijkant en drie op de voorkant onderaan het toestel. Deze knoppen vereenvoudigen het bedienen van het toestel als je onderweg bent. Aan de voorkant van het toestel staat het Sigma logo. Dit logo staat ook op het toestel, boven het scherm. Onder het scherm staat ROX 12.0 Sport en daaronder de drie knoppen. De achterkant van het toestel is voorzien van het draai-klik systeem om deze op je mount te bevestigen. Aan de onderkant vind je een USB-aansluiting en een sleufje voor een SD-kaartje. Beiden zijn netjes afgewerkt met een rubbertje, om vocht en vuil te weren. Het instellen en uitlezen van het toestel gebeurt via het Sigma Data Center en voor de ROX 12.0 is deze er ook in een App variant. Het toestel is voorzien van Bluetooth, ANT+ en WiFi. Het instellen en synchroniseren kan via de Sigma Cloud allemaal draadloos. Het opladen is eigenlijk het enige dat je nog met een kabel doet.

Intuïtieve bediening
Dat klinkt misschien wat ingewikkeld, intuïtieve bediening, maar dat is het zeker niet. Op het moment dat je het toestel in je hand hebt, werkt het heel logisch net als het gebruik van je smartphone. Je kan door het menu bladeren door te swipen en op het moment dat je op een item drukt opent het sub-menu dat je hebt geselecteerd. Wil je een stapje terug kan je op het pijltje onderin het scherm drukken en als je helemaal uit het menu wil druk je op de ronde knop in het midden. Een home-knop, vergelijkbaar met een iPhone of iPad. Swipe je op het toestel van boven naar beneden, kom je in een sub-menu voor instellingen onderweg. Zo kan je Strava Live segmenten aan of uitzetten en kan je selecteren welke sensoren je wilt verbinden met het toestel. Sensoren die gebruik maken van ANT+ zijn te koppelen. Te denken valt dan aan een hartslagmeter, vermogensmeter, cadanssensor en je kan zelfs je Di2 groep koppelen. Met laatstgenoemde koppeling kan je op de ROX 12.0 zien wat de status is van je Di2 batterij en is af te lezen welke versnelling je momenteel rijdt. Dit werkt ook als je met Campagnolo EPS of SRAM eTap rijdt.

Strava koppeling
Zoals gezegd kan je de ROX 12.0 draadloos synchroniseren. Koppel je deze via de WiFi ook aan je strava account zijn deze gegevens ook met een druk op de knop (scherm) uit te wisselen. En dat gaat verbazingwekkend snel. Na een rit van bijna 170 kilometer staan alle gegevens binnen een minuut al online. Eenmaal thuis zoekt hij de WiFi-verbinding en nog voor ik goed en wel de schuur uit ben geeft mijn Strava app op de telefoon al aan dat er een rit is geüpload. Naast deze koppeling met Strava, neemt de ROX 12.0 ook automatisch al je Strava routes over die je online hebt uitgetekend. Inmiddels heb ik deze manier van het maken en fietsen van een route drie keer probleemloos gebruikt. Zo eenvoudig en snel heb ik nog niet met een navigatiesysteem gewerkt.

Eerste indruk:
De eerste indruk van de Sigma ROX 12.0 Sport is erg positief. Hij leek me in het begin wat aan de grote kant maar als hij op het stuur zit is valt dit erg mee. Het beeldscherm is duidelijk en ook bij zonnige omstandigheden goed af te lezen. Je kan de helderheid van het scherm op automatisch zetten, of handmatig instellen. Tijdens het navigeren van een rit van 170 kilometer houdt de batterij het goed vol en na 5.45 uur heb ik nog ongeveer 25% over van de batterij. Ik heb hierbij overigens de helderheid van het beeldscherm wel wat minder fel gezet. Hierbij blijft het scherm blijft goed af te lezen en de batterij gaat langer mee. Iets minder goed leesbaar zijn de gegevens bovenin het scherm. Hier staan, net als bij je smartphone, een aantal pictogrammen die de tijd, het ontvangst en het percentage van de accu weergeven. Nu kan je de gegevensvelden zelf instellen en ik heb er voor gekozen om in een van deze gegevensvelden ook de tijd weer te geven. Met 8 gegevens per pagina heb je een mooi overzichtelijk en goed leesbaar beeld. Een handige feature voor je scherm, is dat je het touchscreen kan ‘locken’. Ideaal wanneer je tijdens de pauze de ROX 12.0 bijvoorbeeld in je zak doet. Dit voorkomt dat je per ongeluk op het scherm drukt waardoor je instellingen veranderen. De front-mount zit stevig vast en vormt, in combinatie met het toestel, een gestroomlijnde combinatie in het verlengde van je stuurpen. Onderweg van scherm wisselen gaat eenvoudig met de knoppen aan de zijkant. Je kan dit ook doen door middel van swipen, maar ik vind persoonlijk de knoppen prettiger. De eerste indruk van dit toestel is erg positief en een komende periode zal de ROX 12.0 getest worden voor een review die later op het blog verschijnt.

Sigma ROX 12.0 Sport Fietsnavigatie
Gemeten gewicht: 125 gram (excl. mount)
Prijs: € 399,-
Prijs bundel incl. snelheid/cadanssensor en hartslagsensor: € 479,-

Meer info via Sigma