Als je een nieuwe Roubaix uitbrengt, dan kan je wel naar zonnige oorden gaan om deze aan de pers te presenteren, maar ergens past dat niet. Een fiets met zo’n naam moet natuurlijk in de buurt van Roubaix gepresenteerd worden, zodat je er de bekende pave’s mee kan verkennen. Net zoals de vorige Roubaix. Dus organiseerde Specialized de onthulling van de nieuwe Roubaix in Kortrijk.

Niet echt zon dus de afgelopen dagen maar regen, kou, en wind. Echt heroïsch weer. Maar goed, het gaat nu niet over het weer, maar over de nieuwe Roubaix. Nadat zo’n 2,5 jaar geleden de eerste Roubaix met vering werd gepresenteerd, hebben ze deze doorontwikkeld met als resultaat de nieuwe Roubaix. Zeg maar de 2.0.

Nog steeds met de Future Shock
De fiets heeft nog steeds vering, al zie je het niet zo goed meer. Je moet even kijken want het ziet er allemaal een stuk strakker uit dan de vorige Roubaix. De ondertitel die de fiets meekrijgt is “Smoother is faster”. Zo snel en comfortabel als mogelijk over hobbels, daar is het om te doen. Een nadeel van de vorige Roubaix is dat de vering aan de voorkant niet vast te zetten was. Je had dus altijd die vering. Daarnaast was de vering mechanisch, op zich prima maar blijkbaar kon dat beter.

De fiets heeft best veel veranderingen, als je ze naast elkaar zet. Eerst maar eens over de voorvering. De vering heeft trouwens een naam, de Future Shock. Dit is de Future Shock 2.0 met nog steeds dezelfde 2 cm veerweg, maar dan wel hydraulisch. En dat maakt een groot verschil. Daarbij kan je met een knop bovenop  de stuurpen de stijfheid traploos instellen. Je kan hem bijna locken, net niet helemaal zodat hij tijdens harde klappen altijd nog een veerweg overhoudt. Maar wanneer je hem op de meest stijve stand zet voelt het alsof hij gelockt is. Helemaal open geeft de Future Shock het meeste comfort. Het verschil tussen de nieuwe vering en de oude is wat mij betreft het beste te vergelijken met een auto met luchtvering naast een auto met normale vering. Iets meer gecontroleerd comfort. De profs rijden met hetzelfde systeem alleen is de spanning van de vering hoger dan bij de versies die je als consument kan kopen. Daarbij moet ik ook nog vermelden dat de goedkopere Roubaix fietsen een Future Shock 1.5 hebben. Dit is geen hydraulische vering maar een verbeterde versie van de eerste Future Shock die ook geen knop hebben om het geheel te locken. De nieuwe Future Shock is niet compatible met de oude versie.

Ook een veranderde achterkant
Daarnaast is de achterkant ook veranderd. Een lagere zadelklem in de zadelbuis in combinatie met een flexibele zadelpen zorgt voor extra flex. Deze nieuwe S-Works Pavé zadelpen heeft dezelfde aerodynamische vorm als die van de Tarmac. Met deze pen hebben ze geprobeerd een balans te brengen tussen de voorkant en de achterkant. Grappig is dat ze ook nog hebben getest met een Future Shock in de zadelpen, maar dat werkt in de praktijk blijkbaar niet. Ook qua design hebben ze het goed opgelost. Het geheel oogt nu veel strakker. De Di2 junction is netjes in de onderbuis weggewerkt, de kabels gaan door het frame en ook wat betreft de aerodynamica is er vooruitgang geboekt. Hij is meer aerodynamisch dan de Tarmac die op zich al erg aero is. Het frame weegt in maat 56 net onder de 900 gram en dat maakt dat de fiets lichter is dan de Venge.

Eerste indruk
Ik mocht dus op de kasseien van Roubaix een eerste indruk krijgen van de nieuwe Roubaix. Ik reed op de Sram Red eTAP AXS versie. En of ik enthousiast was? Dat was ik eigenlijk al met de nu oude Roubaix. Alleen nu ik de nieuwe versie heb gereden weet ik pas echt dat het dus nog een stukje beter kon. Meer controle in de bochten, zelfs met de vering helemaal open. De demping is door de hydrauliek echt verbeterd. Als je gladde wegen hebt kan je het geheel locken, alleen denk ik dat je in de praktijk de demping altijd open laat staan. Omdat je er aan gewend raakt en wanneer je de vering lockt het pas opvalt hoeveel een takje doortrilt aan je handen. En die demping maakt echt een verschil. Niet om de boel aan te prijzen, maar je zou het zelf eens moeten testen. Met je handen op het stuur, heb ik voor het eerst geen pijn in mijn armen wanneer ik over lange kasseistroken rijd. Maakt dit het rijden over kasseien dan opeens fijn? Nee, het blijft een rare hobby, maar wel met een stuk meer comfort dan je gewend bent. Terwijl ik gewend was om je handen losjes boven op het stuur te houden en zo over de kasseien te stoempen, voel je juist meer comfort wanneer je wat meer leunt op je stuur. Zo werkt vering blijkbaar.

De Sram groep is trouwens erg fijn en snel, al merk ik dat de shifters iets breder zijn dan die van de Shimano Dura Ace Di2 versie. Afhankelijk van de breedte van je handen vind je het ene fijner dan het andere. De gehele controle van de fiets voelt iets zekerder dan met de oude Roubaix. Niet dat deze slecht was, maar op volle snelheid merk je vooral verschil. Daarnaast ziet de fiets er een stuk strakker uit. Maar dat is mijn mening. Afhankelijk van het model is de fiets afgemonteerd met verschillende onderdelen. De 28 mm banden dragen ook bij aan het comfort. Het frame kan maximaal 33 cm banden aan. Het enige lastige is dat de fietsen van Specialized steeds dichter bij elkaar komen te liggen, dus kiezen wordt steeds moeilijker. Maar wil je comfort, dan is de keus erg makkelijk. De fiets met de Future Shock 2.0!

11 verschillende maten heeft de naam Beyond Gender
Specialized is helemaal afgestapt van een dames- en herenmodel. Dit komt doordat ze alle data van de Retul fietsmetingen hebben vergeleken en het blijkt dat het verschil tussen sommige mannen groter is dan het verschil tussen man en vrouw. Geen verschil meer tussen man en vrouw dus. Beyond Gender noemen ze dat. Er komt een range met verschillende modellen voor zowel de mannen als vrouwen. Je kan nog wel bijvoorbeeld je zadel kiezen, maar dat is een keus die elke renner, of je nou man of vrouw bent moet maken. Er zijn maar liefst elf verschillende maten per model en daarbij hebben ze gezord dat ze naar verhouding allemaal dezelfde stijfheid en dus hetzelfde rijgevoel hebben. De goedkoopste is de Base en die kost € 2.299,- en is afgemonteerd met Shimano Tiagra en heeft de Future Shock 1,5. De goedkoopste Roubaix met de hydraulische Future Shock 2.0 is de Expert en die kost € 5.999,-. Het topmodel is afgemonteerd met Sram Red eTAP AXS en kost € 11.199,-. De Dura Ace Di2 versie zoals op de foto kost € 10.999,-. Je moet maar even op de site van Specialized kijken voor de verschillende modellen. Op de Tiagra versie na, zijn alle modellen vanaf nu beschikbaar bij de dealer. Binnenkort maar eens een echte review en eerst maar eens kijken of zondag een Specialized als eerste over de finish komt in Roubaix.

Meer info via Specialized