Afgelopen jaar was het laatste jaar dat Tom Boonen zijn geliefde Parijs – Roubaix reed. Een klassieker waar het materiaal het altijd flink te verduren krijgt. Ook een klassieker waar de fabrikanten met nieuwe specifieke materialen komen waar de (kasseien) klassiekers om vragen.

Specialized presenteerde in het voorjaar van 2017 een speciale band voor Vlaanderen en Roubaix. De S-Works Turbo Hell of the North. Ten opzichte van de reguliere S-Works Turbo Cotton heeft deze een aantal aanpassingen zodat hij geoptimaliseerd is voor de kasseien. Zo is de Hell of the North band een 28 mm band, in tegenstelling tot 24 of 26mm bij de reguliere cotton. Het loopvlak van het Gripton compound is 4mm breder (aan beide kanten) ten opzichte van de reguliere cotton band. Het karkas is van katoen en is met 320 TPI erg soepel. TPI staat voor ‘Threads per inch’ waarmee de soepelheid van de band wordt aangegeven. Hoe hoger het TPI, hoe soepeler de band. Een band zonder katoenen karkas heeft bij Specialized een TPI van 180. Dan heb je een beetje vergelijkingsmateriaal hoeveel soepeler een katoenen karkas is ten opzichte van een normale band die geheel van rubber is gemaakt.

Soepel en comfort
Door het soepele karkas kan een band makkelijker vervormen, waardoor hij, bijvoorbeeld op kasseien, mee vormt met de ondergrond. Zo houd je veel beter contact met de ondergrond, vooral met oneffenheden. Afgelopen anderhalve maand heb ik rondgereden op deze band en dat is me erg goed bevallen. Ik ben zelf fan van brede banden en met een druk van rond de 5 bar rolt deze band super! Ik kom probleemloos mee met mannen die smallere banden en hogere druk rijden. Door de lagere bandenspanning zit ik wel een stuk comfortabeler op de fiets dan de andere renners. Zowel bij natte, als droge ondergrond heb ik geen moment getwijfeld om een bocht in te sturen. Het brede loopvlak is een voordeel voor in de bochten, maar heeft daarnaast ook nog een beschermende werking voor het karkas. Een katoenen karkas is logischerwijs veel kwetsbaarder dan een volledig rubber karkas. De kans op lekrijden is in principe wat groter, maar door het bredere loopvlak is het katoen goed beschermd. Ik heb geen lekke band gehad en heb het zelfs aangedurfd om zonder reserveband op pad te gaan tijdens natte omstandigheden.

De banden heb ik overigens getest op een disc fiets. Wel het vermelden waard aangezien een fiets met direct-mount remmen niet altijd geschikt is voor 28mm banden. Dit is wel goed om even te checken voordat je deze banden gaat monteren. Een S-Works Turbo Cotton Hell of the North kost € 59,90 per stuk. Dat band is ook beschikbaar in tubular uitvoering en kost dan € 79,90. Stevige prijzen voor een band die je enorm veel stevigheid en comfort geeft op alle mogelijke ondergronden, kasseien in het bijzonder.

Meer info bij Specialized

Gerelateerd

  • Maarten Zegt

    Klinkt veel belovend. Ik heb een zwak voor banden met een gekleurde wang..

    • Frans Funnekotter

      Ik ook Maarten, benieuwd of dat ook zo mooi blijft. Helaas bij de Challenge Strada en Vittoria Corsa is dat mooie kleurtje er na een paar ritten in de regen wel af… krijg je ook niet meer schoon, althans ik heb het tovermiddel nog niet ontdekt.

      • Maarten Zegt

        Jammer is dat dan. Ik heb de ervaring hier nog niet mee. Maar ik gebruik wel altijd (keuken) natuurazijn voor het terughalen van de witte kleur bij mijn sneaker zolen.

    • Papageno

      Michelins bleven bij mij lang “op kleur”. Even de spons erover en dan was het weer helder.

      • Maarten Zegt

        Welke Michelins had je? Dynamic Classic? En is dat wat?

        • Papageno

          Waren Lithion 2 en de Pro4 Endurance.

  • Papageno

    Maar nu moet je kiezen: Wordt het de Vittoria Corsa Control of deze Specialized s-Works Turbo Hell of the North? (MAW hoe verhoudt deze band zich tov De Corsa Control?

    • Coen Telgenhof

      Die keus kan ik niet maken aangezien ik geen ervaring heb met de Control versie van de Corsa:)