Als je lek hebt gereden, dan kan je je band oppompen met een minipompje of een Co2-patroon. Een voordeel van een Co2-patroon is dat het weinig energie kost om je band hard genoeg op te pompen. Met een minipompje kost het (afhankelijk van het pompje) vaak veel energie om boven de 6 bar te gaan, vandaar dat de Co2-patronen ook veel worden gebruikt.

Helaas zijn die patronen niet zo milieuvriendelijk en mede daardoor komt SKS met een alternatief: de Rideair. Het heeft het formaat van een kleine thermosfles. Bovenop zit een ventiel (auto/schrader) zodat je met behulp van een fietspomp de Rideair vol lucht kan pompen. Wanneer deze vol zit kan je hem meenemen en bij een lekke band kan je met een druk op de knop je band oppompen. Net zo makkelijk.

In de praktijk
Wij ontvingen een Rideair en hebben er mee gespeeld. Het werkt allemaal heel simpel, er is namelijk een ingang en een uitgang voor de lucht. Dan kan er tot maximaal 16 bar in de opslag gepompt worden. Je moet dan wel even bedenken dat een huis-, tuin- en keukenpomp niet tot zoveel bar kan oppompen. Wil je hem dus helemaal vol hebben dan heb je een serieuze fietspomp nodig (of een compressor), maar je hoeft hem niet per se tot 16 bar op te pompen om hem te kunnen gebruiken.

Door het oppompen merk je dat de behuizing iets warm wordt. Maar wanneer je stopt met pompen verdwijnt de warmte. Wanneer je de Rideair daarna gebruikt om een band op te pompen haal je het korte slangetje los en koppel je het uiteinde aan je fietsventiel (zowel presta, schrader als dunlop). Met de knop aan de zijkant bepaal je dan hoeveel lucht er in je band gaat. En dat was dat. Voor het gemak kan je ervan uitgaan dat twee banden oppompen tot 8 bar niet gaat lukken. Je verliest ook altijd iets lucht met het opdraaien en afhalen van het slangetje op het ventiel. Wanneer je bijvoorbeeld met 32mm cyclocrossbanden rijdt waar minder bandenspanning nodig is, lukt twee banden wel. Je kan de Rideair ook gebruiken als setup voor tubelessbanden.

Omdat het geheel in een bidonhouder past, zul je een bidon thuis moeten laten. Voor lange tochten is het daarom niet een aanrader omdat je ook 2 bidons nodig hebt. Dan heb je met patronen of zelfs een minipomp minder ruimte nodig, die kunnen in je achterzak. Met die laatste kan je een onbeperkt aantal keer lekrijden en je band weer oppompen. Bij de patronen kan je makkelijk drie stuks achter in je zak kwijt en kan je dus minimaal drie keer lek rijden en je band weer oppompen. Je hebt met de Rideair wel een duurzame oplossing voor de Co2-patronen. Dus die doelgroep zal dan ook samen met de tubelessrijders het grootst zijn, lijkt ons.

De adviesprijs is € 59,99

Meer info via SKS