Reizen met je racefiets in het vliegtuig is denk ik iets wat we allemaal niet graag doen. We kennen de horrorverhalen dat er met je fiets wordt gesmeten op het vliegveld. En de gedachte dat je karretje beschadigd aankomt, kan me ’s nacht wakker houden. Een oplossing is om een fietskoffer met een harde buitenkant te kiezen. Naast een koffer met een zachte buitenkant heeft Thule er ook een met een harde buitenkant: de RoundTrip Transition. De Transition is het topmodel in een reeks van drie fietskoffers. Voor het topmodel betaal je € 699,95 en daarvoor krijg je dus een harde buitenkant, maar ook een ingebouwde fietsenhouder, een montagestandaard en twee wieltassen. Een stevige prijs, maar als je fiets goed wordt beschermd is dat het misschien wel waard. Om dat te beoordelen heb we gekeken hoe makkelijk je de fiets inpakt en hoe de fiets in de koffer zit.

Technische Blik
De buitenkant van de koffer is gemaakt van ABS, een materiaal dat licht, hard en vormvast zou zijn. Als je even op internet zoekt, vind je dat het materiaal bijvoorbeeld wordt gebruikt voor bumpers van auto’s. Het materiaal kan dus wel een stootje hebben. Onder in de koffer zit een aluminium rail met een fietshouder. De houder gebruik je om de fiets vast te kunnen zetten in de koffer. Maar je kun de houder er ook uithalen en gebruiken als montagestandaard met de drie bijgeleverd pootjes. Handig voor het uit elkaar halen en in elkaar zetten van de fiets. De fietstassen zijn van nylon en bieden een dunne beschermlaag tussen de fiets en de wielen. Ter hoogte van de assen zit harder materiaal, zodat je cassette of naaf het frame niet kunnen beschadigen. Aan de binnenkant van de wieltas zit ook nog een zakje voor bijvoorbeeld je snelspanners.

In gebruik
Het openen van de koffer gaat door twee spanners aan de voorkant los te halen. Deze zitten extra vast met klittenband om te voorkomen dat ze open kunnen klikken tijdens het transport. Vervolgens kun je de bovenste schaal eraf halen. Daarna moet je de fiets uit elkaar halen om in de koffer te plaatsen. Je begint met het laten zakken van de zadelpen en het verwijderen van de wielen. De instructie van Thule geeft aan dat je ook de pedalen moet verwijderen, maar qua ruimte kan je ze ook laten zitten. Maar omdat ze rond kunnen draaien tijdens het vervoer is het veiliger om ze er ook af te halen. Daarna haal je de stuurpen los. En dan komt het eigenlijk het moeilijkste puntje: het stuur moet je om de vork en vorkbuis heen draaien. We hebben verschillende manieren geprobeerd en het makkelijkste is om de stuurbocht om de voorvork te laten vallen. Het stuur heeft daardoor bijna geen bewegingsruimte meer. Het is slim om het stuur wel met twee of drie klittenbandjes vast te zetten, zodat je zeker weet dat het stuur nergens heen gaat. En een beetje afhankelijk van het frame, maar let op dat je stuurpen niet tegen je frame aan kan komen.

Heb je het voorwiel verwijderd, dan kan je de fiets al op de fietshouder plaatsen. Die haal je voor het gemak uit de koffer. Vooraan zit de fiets vast met de as van je wiel. Er zijn verschillende adapters meegeleverd, zodat voorvorken met 9 mm, 15 mm of 20 mm assen passen.

Je kunt de houders over de rail schuiven. Schuif de voorste houder voldoende naar achteren, want soms kan je de snelspanner anders niet aandraaien, doordat hij tegen de rail aankomt Aan de achterkant rust het bracket op een zacht stukje kunststof en wordt vastgezet met klittenband.  De wielen kan je eenvoudig in de wieltassen doen en plaats je aan beide kanten van het frame. Zelf vond ik het handig om de pedalen in het vakje aan de binnenkant van de wieltassen te doen. Thule geeft in de handleiding geen aanwijzing aan waar je de pedalen moet laten, maar het zakje is een goede plek.

Ben je aangekomen en wil je fiets weer in elkaar zetten, dan klik je de fietsenhouder uit de houder. Naast de houder liggen drie aluminium pootjes. Die drie aluminium pootjes plaats je in een houder die op de fietsenstandaard zit. Draai die los, bevestig de drie pootjes, en klik daar de fietsenhouder weer in: en zo heb je heel snel een montage standaard. Het werkt snel en simpel en is handig bij het monteren. Maar het voorwiel zul je nog altijd moeten monteren als de die fiets van de standaard af is. Je kunt de montage standaard natuurlijk ook gebruiken voor het uit elkaar halen van de fiets.

Veilig in de koffer
Als de fiets goed in de houder zit, dan zit hij echt vast. En ook fijn is dat de fiets helemaal vrij is van de zijkant. En als je de koffer hard heen en weer schud, komt de fiets ook niet tegen de zijkant. Met de wieltassen aan de zijkant heb je ook nog wat extra bescherming. De buitenkant van de koffer voelt stevig aan, en kan wel tegen een stootje te kunnen hebben. Duw je hard tegen de koffer, dan komen de zijkanten niet in de buurt van de fiets. We hebben er hier als proef zelfs nog even op gestaan en zelfs dan deukt het geheel maar een klein beetje in. Steviger gaat het niet worden.

De fiets staat dus veilig en beschermd in de koffer, maar met een aantal aandachtspunten kun je je fiets nog beter inpakken. Al eerder had ik het over de klittenbandjes om het stuur goed vast te zetten. Om het geheel ook stabieler te maken, is het slim om een aantal extra balhoofdspacers mee te nemen. Zo kan je de ruimte die de stuurpen achterlaat opvullen en de voorvork goed vastzitten zodat daar geen beweging meer in zit.

Aan de achterkant zit je met de ketting. Het is slim om daar een stukje schuimrubber tussen de vork en de ketting te doen, zodat je voorkomt dat de ketting beschadigingen achter laat op de fiets. En neem voor de schijfremmen de plastic opvulstukjes mee, zodat de remblokjes niet tegen elkaar kunnen kleven als je per ongelijk de remhendel indrukt.

En dan op weg
En dan is nog belangrijk hoe de koffer aanvoelt als je onderweg bent. Als je met de koffer loopt, merk je weinig van het extra gewicht van de fiets. Dat heeft te maken met het gewicht van de fietskoffer zelf. Dat is al 17,62kg. Het gewicht van de fiets lijkt dan minder op te vallen. De wieltjes aan de achterkant zijn groot genoeg om makkelijk te rollen. Belangrijker is dat de wieltjes breed uit elkaar staan, waardoor het geheel stabiel aanvoelt als je met de koffer loopt. Ook in de bochten heb je niet het gevoel dat de koffer kan kantelen. Wat ook helpt is dat de fiets vast zit in de koffer, waardoor het gewicht zich niet verplaatst. Alleen als je de koffer een paar meter wil verplaatsen zouden ook wieltjes aan de voorkant erg handig zijn, want dan rol je de koffer zo even opzij. Door het grote volume kan je de koffer niet makkelijk onder het bed schuiven. Om op te bergen is zo’n koffer met een zachte buitenkant handiger, alleen in deze koffer wordt je fiets nog beter beschermd en volgens mij is dat het belangrijkste van het vervoeren van je mooie racefiets. De eerste keer is het even puzzelen om de optimale positie van jouw fiets te vinden maar de tweede keer weet je precies wat waar moet. Wij hebben getest met een fiets met maat 56 en hadden nog ruimte genoeg over mocht je fiets een paar maten groter zijn. Twijfel je, of het past, dan noemen we hieronder de maten nog even.

Specificaties
Thule RoundTrip Transition fietskoffer
Maten: 137 x 39,3 x 94 cm
Gemeten gewicht: 17,62 kg
Adviesprijs: € 699,95
Meer info via Thule

Conclusie
De Thule RoundTrip Transition fietskoffer voelt zeer degelijk aan. De extra’s van de montage standaard, maken het inpakken van de fiets net wat makkelijker. Maar belangrijker is dat de fiets veilig in de koffer staat. En dat is bij de Transition duidelijk het geval. De fiets staat vrij van de zijkant, die zo stevig is dat er wel heel wat moet gebeuren wil de fiets beschadigen. Bij het transporteren van de fietskoffer valt de stabiliteit op. Doordat het gewicht zich niet verplaatst en de brede basis van de wieltjes, loop je makkelijk in het rond met de koffer. De koffer optillen is wel een klusje door het hogere gewicht. Net als het zoeken naar een oplossing om de koffer ergens kwijt te kunnen, want het blijft altijd een groot volume. Deze harde versie heeft toch mijn voorkeur ten opzichte van de fietskoffer met de zachte buitenkant omdat de bescherming hierin optimaal is. Kleine wieltjes aan de voorkant zou nog een mooie toevoeging zijn geweest wanneer je de koffer iets wil opschuiven. De prijs van € 699,95 is stevig, maar je krijgt er wel kwaliteit voor terug. En ben je van plan vaker je fiets mee te nemen in het vliegtuig, dan is het de investering waard.

Gerelateerd

Tags: