Merida doet bij veel disciplines al mee op het hoogste niveau, maar voor hoog niveau crosswedstrijden hadden ze nog geen geschikt materiaal. Tot nu!

Voor velen is het nog vroeg, maar voor de fietsfabrikanten komt het crossseizoen met rasse schreden dichterbij. Ook bij Merida heeft men hard gewerkt om op tijd klaar te zijn en dat is gelukt. We zagen hem al even op Eurobike, maar tijdens een event van Merida in het Zuid-Duitse Ruhpolding konden we de fiets ook daadwerkelijk voor het eerst proberen.

Met de Mission CX zet Merida een geheel nieuwe lijn crossers in de markt, zowel van carbon als aluminium. Ze vervangen de ‘Cyclo Cross’ lijn die ze al hadden en waarvan we al een aluminium Cyclo Cross 500 in huis hadden. Zeker geen verkeerde fietsen, maar het ontwerp is verouderd geraakt en het monteren van flatmount remklauwen was bijvoorbeeld niet mogelijk. De Mission CX fietsen zijn van de grond af opnieuw ontworpen en ontwikkeld. Daarbij ging het erom dat de fietsen geschikt moesten zijn voor wedstrijden op het hoogste niveau, de frames up-to-date zijn met de laatste ontwikkelingen en dat er voldoende ruimte is bij de banden en je tenen.

Dat het een crosser is voor het snellere werk zie je er al bijna aan af als je hem van de zijkant bekijkt. Kort balhoofd, rechte voorvork en een tamelijk lange bovenbuis. Dit is geen comfort of endurance fiets, zoveel is wel duidelijk. Dat wordt nog eens onderstreept door details als het ontbreken van bevestigingspunten voor tassen e.d.. Overigens zit er wel een verwijderbare brug op bij de achtervork voor als je toch een spatbord wil monteren. Wij zien het eigenlijk nooit bij de cross, maar ze wilden de fiets toch een beetje veelzijdigheid meegeven, omdat crossers bijvoorbeeld ook vaak als winterfiets ingezet worden. Bovendien kan het voor het trainen prettig zijn en de montagepunten vallen nauwelijks op.

Nieuw zijn ook de 12 mm steekassen, waar dit eerder 15 mm was. En daarbij heeft Merida iets heel slims toegepast, namelijk de Stealth Lever. Een hendel om je steekas los en vast te draaien, geheel geïntegreerd in de steekas zelf. Geen hendel die ‘uitsteekt’ en geen los tooltje meer nodig die je dus ook niet kan vergeten.

De crossers waren uitgerust met Merida’s Stealth Lever. Een steekas met een geïntegreerde hendel om de as los en vast te draaien. Handig!

Modellen
De twee topmodellen zijn de 8000 (groen) en de 8000-E (in blauw). De 8000, 7000 en 5000 modellen hebben allemaal hetzelfde CF3 carbonframe en -vork, maar verschillen in afmontage. De 8000-E staat bovenaan met een 2×11 Ultegra Di2 met de RX achterderailleur (die zit nog niet op de fiets op de foto’s), carbon zadelpen en cockpit en Vision SC 40DB carbon clincherwielen. Voor sommigen wellicht opmerkelijk om de fiets met high-end clincherwielen uit te rusten omdat wedstrijdrijders in de cross de voorkeur geven aan tube wielen. Een eenvoudigere wielset die toch vervangen wordt zou de prijs ook wat drukken. Daarentegen is het wel een fiets waarmee je zo op pad kan, ook al zitten er dan geen tubewielen op. Niet iedereen met een high-end fiets rijdt ook wedstrijden, tenslotte. Oh ja, de 8000-E is niet zomaar blauw, maar dat had je waarschijnlijk al gezien op de foto’s.

De 8000 heeft een 1×11 SRAM Force groep, aluminium DT Swiss ER1400 Spline wielen, carbon zadelpen en alu cockpit. Misschien een iets ‘lagere’ setup, maar ook € 1000,- goedkoper dan de 8000-E. En als je toch al met  1×11 en tubes wilt gaan rijden is dit misschien een slimmere keuze. Tenzij je die subtiele blauwe glitters niet kan weerstaan natuurlijk.

Eerst de indruk, later de test
Hoewel Ruhpolding prachtig gelegen is met goede wegen en bergen overal om je heen is het niet de locatie bij uitstek voor een crosser. Niet dat er geen off-road mogelijkheden waren, maar die waren of net te makkelijk of net te heftig. Eigenlijk wil je een lekker technisch parcours met scherpe bochten, klimmetjes en wat zand. Dan kan je de fiets echt goed testen. Voor nu dus alleen een eerste indruk, maar die is in ieder geval wel goed. Ik ben met de 8000 op pad geweest en kan daar alvast over zeggen dat hij geschikt lijkt voor zijn taak. Hij is licht en reageert en stuurt direct. Jammer dat ik hem niet op een technischer parcours heb kunnen proberen, want de fiets vraagt er wel echt om.

Prijzen
Mission CX 8000-E € 5.399,-
Mission CX 8000 € 4.399,-
Mission CX 7000 € 3.099,-
Mission CX 5000 € 2.799,-
Mission CX 600 € 1.699,-
Mission CX 400 € 1399,-
Mission J CX € 899,-

Via Merida

 

De Mission CX 8000 is verkrijgbaar met een 1x setup, dus onder voorderailleur. De nok daarvoor zit er wel op, maar die is met twee schroefjes makkelijk te verwijderen. Handig om te hebben als je ooit besluit toch weer met 2x te gaan rijden.
Genoeg ruimte voor modder
Niet zijn natuurlijke habitat, maar dat wil nog niet zeggen dat je er geen plezier mee kan hebben