Om tubeless banden te monteren red je het meestal niet met alleen een fietspomp. De banden moeten strak in de velg zitten zodat er geen lucht kan ontsnappen. De eerste keer dat je de band op de velg legt moet je de band met hoge druk opblazen. Meer druk dan een reguliere fietspomp in korte tijd kan leveren. Dit kan met behulp van een compressor of een Co2 patroon. Nu staat er niet bij iedereen een compressor in de schuur en een Co2 patroon is maar één keer bruikbaar. Een hulpmiddel hiervoor is de Schwalbe Tire Booster.

Elf Bar Boost
De Tire Booster is een tank waarin je elf bar aan lucht kan opslaan. Bovenop de tank zit een ventiel, waar je je reguliere fietspomp op aansluit, zodat je de tank kan vullen. De Tire Booster heeft geen meter, dus als je wilt zien hoeveel bar je in de tank hebt gepompt zal je dit moeten checken op de meter van de pomp. De kop van de tank heeft aan de zijkant een koppeling, waaraan een slang is bevestigt. Op de koppeling zit een hendeltje die je open en dicht kan zetten. Wil je druk opbouwen in de tank, zorg dan dat het hendeltje dicht is.

Als de tank is gevuld, kan je de slang op het ventiel draaien. Belangrijk daarbij is dat je de kern van het ventiel hebt verwijderd zodat er voldoende lucht ineens in de band kan worden geblazen. Als je het zelf gaat testen zal je ook merken dat een ventiel met kern te weinig lucht in één keer door laat om een tubeless band goed op de velg te krijgen. Het uiteinde van de slang is geschikt voor presta ventielen. Het koppelstuk zorgt ervoor dat hij ook goed past op een ventiel waar de kern uit is gedraaid.

Als je de slang goed op je ventiel hebt gedraaid kan je het hendeltje overhalen. Op dat moment wordt de opgebouwde elf bar in één stoot de band in geblazen. Door de ‘boost’ schiet de band in de velg. De band zit nu stevig en bijna luchtdicht op de velg. Als je nu de Tire Booster loskoppelt, zal de band weer leeglopen omdat er geen kern in het ventiel zit, maar blijven de randen goed in de velg haken. Na het toevoegen van de latex en het terugdraaien van de ventiel-kern, kan je de band oppompen en is hij klaar voor gebruik. Dit kan met de Tire Booster, maar ook met een gewone fietspomp.

Eenvoudig
Het gebruik van de Tire Booster is eenvoudig en het werkt heel logisch. In het bijgeleverde boekje staat in acht stappen/tekeningen uitgelegd hoe het werkt. Mocht je toch niet helemaal zeker zijn kan je de bijbehorende beschrijving nog even doorlezen. In de doos zit ook een strap waarmee je de Tire Booster aan de schacht van je pomp kan bevestigen. Dit is handig voor het opbergen, maar ook in gebruik. Je kan zelfs de Tire Booster standaard aan je pomp gekoppeld laten zitten. Als je de hendel van de Tire Booster geopend laat, kan je hem gebruiken als ‘verlengstuk’ van je gewone pomp.

De Tire Booster weegt nog geen 435 gram en is daarmee licht en makkelijk hanteerbaar. De tank is netjes afgewerkt en het gebruikte materiaal is erg stevig. Door de slanke vorm van de tank staat hij niet heel stevig, maar als je hem aan de schacht van je fietspomp bevestigt heb je daar geen last van. De Tire Booster is met € 59,90 niet heel goedkoop, maar het maakt het tubeless monteren wel een stuk makkelijker.

Via Schwalbe