Er was even veel triathlon-nieuws zo rond het WK Ironman in Hawaï. Veel nieuwe fietsen, nieuwe onderdelen en precies ook het moment dat Wheel-Tec liet weten dat ze een heus dicht tijdritwiel in hun eigen Tailwind-collectie hebben opgenomen.

Een dicht achterwiel komen we wel vaker tegen. Het is echter geen vanzelfsprekendheid dat ieder merk dat ook in hun catalogus heeft staan. Enve introduceerde onlangs pas hun eerste disc-wielen die lopen ook al wat jaren mee. Dan is het dus nog best bijzonder dat een “kleine” Nederlandse wielbouwer dat nu ook heeft. De Tailwind Disc is geheel naar eigen ontwerp en geoptimaliseerd om samen met een 25 mm bandje zo goed mogelijke aerodynamische prestaties te kunnen leveren bij het tijdrijden en de triathlon.

Het heeft een DT Swiss binnenwerk waardoor het makkelijk te onderhouden is en je ook nog kan overwegen om andere lagers te monteren of een upgrade van het aantal aangrijppunten in de aandrijving naar 36 of 54. Voor het ventiel is er een uitsparing. Het is dus handig om een niet al te lang ventiel te gebruiken en een verloopstuk voor je pomp in huis te hebben als je de band op wilt pompen anders past het mondstuk door ruimtegebrek niet op het ventiel. Sommige handpompjes met een niet al te grote kop zijn eventueel ook te gebruiken.

Het Tailwind voorwiel heeft uiteraard geen beperkingen wat betreft de pompkop, al moet je hier juist wel een langer ventiel of een ventielverlenger gebruiken. Het wiel dat we gebruikt hebben had een hoogte van 69 mm, maar hij is er bijvoorbeeld ook in 55 en 79 mm.

Woosh woosh woosh
Ondanks dat we al een tijdje aan het sparen zijn, is die Racefietsblogwindtunnel er nog niet, dus we hebben ook niet kunnen meten hoe aerodynamisch de wielen daadwerkelijk zijn. We hebben er echter wel een stukje mee kunnen rijden! En dat ging als een speer. Iedereen die wel eens op een tijdritfiets gereden heeft, weet hoe makkelijk je er hogere snelheden mee kan halen dan met je gewone racefiets. De fiets zelf speelt dan uiteraard een grote rol. Alles is gericht op aerodynamica en na het frame (en de berijder) spelen de wielen een zeer voorname rol.

In de juiste omstandigheden zal een dicht achterwiel voor het meeste aerodynamische voordeel zorgen. Die omstandigheden variëren buiten natuurlijk heel sterk. Met een normale racefiets wordt je soms al bijna van de weg geblazen, laat staan met een tijdritfiets met een hoog voorwiel een dicht achterwiel. Ik vond het nog meevallen hoeveel grip de wind op mij en de fiets had toen ik erop reed. Nu ben ik ook niet de lichtste van het stel en had ik wat geluk met de kracht van de wind, maar je wordt dus ook niet meteen van de weg geblazen. De windkracht en richting blijft wel iets om rekening mee te houden.

Op snelheid komen
Dergelijke wielen zijn gemaakt om zo snel mogelijk mee te kunnen fietsen, maar niet om er snel mee uit de startblokken te komen of als eerste boven op een col aan te komen. Het achterwiel alleen weegt met 1295 gram bijvoorbeeld net zo veel als een lichte set wielen. Op zich ook niet verrassend, de spaken en de ruimte ertussen worden helemaal opgevuld. Het Tailwind 69 voorwiel heeft een hoge velg en het gewicht van 787 gram is niet schrikbarend hoog, maar daarmee ook geen vlieggewicht. Gecombineerd heeft de set een gewicht van 2083 gram.

Dat allemaal gezegd hebbende, gewicht is bij een racefiets veelal een nadeel, maar als het gaat om een pure tijdrit waarbij je goed je snelheid kan behouden kan het ook in je voordeel werken. Zie het als een vliegwiel dat je aan op gang brengt en eenmaal op snelheid kan je ook betrekkelijk goed die snelheid aanhouden. Een andere voordeel is de extra stabiliteit die het oplevert als gevolg van het gyroscopisch effect. De roterende massa zal, eenmaal op gang, zich gaan verzetten tegen de verandering van de stand, of in het geval van een fietswiel, de rijrichting. Daardoor kan het toch redelijk goed met zijwind omgaan, maar tegelijkertijd is het nemen bochten weer wat lastiger.

De Canyon Speedmax CF op de foto was helemaal nieuw en zal in de testpoule van Wheel-Tec gebruikt gaan worden om triathlons mee te gaan rijden. Dan kan je kiezen voor een setup met Dura Ace en een nog iets luxere uitvoering van de Speedmax. Dat kan allemaal als je ook een direct een groot bedrag op tafel legt. Maar als je het voor het eerst gaat doen en kijken hoever je komt volstaat een Shimano 105 groep ook prima.

Goede wielen zijn altijd een forse investering, maar kunnen het wel degelijk waard zijn als je de juiste keuzes met de juiste overwegingen maakt. Een set wielen als deze Tailwinds koop je niet ‘voor de heb’ of voor erbij, maar omdat je een doel voor ogen hebt. Heb je al een strakke tijdritfiets, dan kan je je setup en je presaties hiermee wellicht naar een volgend niveau tillen. Het gaat nog steeds om veel geld, maar voor zover we het nu kunnen beoordelen ook om een heel goede prijs/kwaliteit verhouding. Dat is althans onze bevinding na een paar korte ritten, hoe de wielen zich houden over een langere periode kunnen we niet zeggen. De wetenschap dat ze bij een gespecialiseerde wielenbouwer vandaan komen schept ook vertrouwen, denken wij.

Tailwind TT achterwiel
Gemeten gewicht: 1295 gram incl. tubeless velglint excl. snelspanner
Gemeten binnenbreedte: 16,7 mm
Gemeten buitenbreedte: 24,7 mm
Het wiel wordt naar keuze geleverd met Shimano/SRAM of Campagnolo body
Prijs: € 1299,-

Tailwind 69 voorwiel met DT 240s naaf
Gemeten gewicht: 787 gram incl. tubeless velglint excl. snelspanner
Gemeten binnenbreedte: 18,5 mm
Gemeten buitenbreedte: 25,7 mm
Hoogte: 69 mm
20 spaken in deze configuratie
Ook verkrijgbaar in 55 en 79 mm hoogte en naar wens met andere naven en spaken te configureren
Zoals in dit artikel getoond kost het voorwiel € 670,-. Dit is ook de ‘vanaf’ prijs.

Je kan de wielen ook als set aanschaffen voor € 1999,-. Dat is dan inclusief velgtape, snelspanners en remblokken.

Alle info op te vragen via Wheel-Tec

    

Gerelateerd