Het testen van racefietsen is in Nederland al leuk om te doen, laat staan op Mallorca. Afgelopen week was ik op uitnodiging van Van Nicholas en Fast Forward (FFWD) op Mallorca om wat kilometers te maken met de nieuwe titanium Skeiron in combinatie met de F3D FCC wielset van FFWD.

We hadden geluk met het weer met temperaturen van rond de 20 graden en een zonnetje. Met zo’n 250 km en ruim 2700 hoogtemeters heb ik een goeie indruk kunnen krijgen van de fiets en wielen. De Skeiron is net zoals alle fietsen van Van Nicholas  gemaakt van titanium. Over de Skeiron hebben we eerder al geschreven, het is de nieuwe racer met schijfremmen en interne kabelgeleiding. Erg strak ziet hij er uit, helemaal in het echt wanneer je het licht ziet glinsteren op het titanium oppervlak. Een klein minpuntje vind ik de bidonhouders die ik door de ronde vormen niet zo bij de strakke fiets vind passen. De fiets die ik mocht rijden is afgemonteerd met Shimano Ultegra Di2 en de wielen zijn dus F3D FCC van Fast Forward.

Lekker allround met een snel gevoel
Wanneer je op de Skeiron stapt en de eerste meters wegtrapt, heb je het gevoel dat de fiets erg eigen is. Vaak moet je bij een andere racefiets de eerste meters even wennen maar hier voelt het allemaal erg vertrouwd. Dat komt aan de ene kant door het titanium frame dat erg comfortabel is waardoor je hobbels in het wegdek lekker gedempt doorkrijgt. Toch merk je de zijwaartse stijfheid waardoor je ook echt vooruit gaat bij het aanzetten bijvoorbeeld na een bocht. Een mooie combinatie die ik stiekem al een beetje had verwacht bij de titanium Van Nicholas. In rechte lijnen gaat de fiets super strak. Handen van het stuur is geen probleem en ook bij zijwind blijft de fiets koersvast. Maar hoe zit het dan in de bochten? Soms is het lastig om woorden te vinden maar ik denk dat glooiend een mooi woord hiervoor is. Hij laat zich bijna als vanzelf in een bocht sturen. Niet opeens, maar glooiend dus. Maar sommige haarspeldbochten van de Sa Calobra zijn juist niet glooiend maar scherp. Geen probleem, je stuurt iets meer in en daar gaat de Skeiron strak door de bocht maar nog steeds met een glooiend vertrouwd gevoel. Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk verwoord.

De bovenbuis is relatief lang in vergelijking met de rest van het frame. Je zit dus iets gestrekter. Als je toch houdt van compacter zitten dan kan je of een kortere stuurpen kiezen of kiezen voor een maatje kleiner. Zelf zou ik voor een maatje kleiner kiezen, maar dat zou je zelf met een testritje kunnen bepalen. Door de geometrie zit je ondanks alle eerder beschreven comfort toch in een racepositie, die je natuurlijk met spacers een beetje kan aanpassen. En zo voelt dat ook, wanneer je hard fiets heb je ook het gevoel dat je hard gaat. Dat is bij sommige comfort racers anders. Ondanks dat je in Nederland over het algemeen nog geen wedstrijden met schijfremmen mag rijden, rijdt het toch wel erg fijn en bij afdalingen kan je lol niet op. De prima controle tijdens het remmen maar ook het gemak waarmee je je fiets vertraagd. Dat moet je gewoon eens ervaren. Deze controle tijdens het remmen past erg mooi bij het karakter van het frame die hierboven al beschreven is. Vertrouwd en snel is precies hoe de fiets voelt.

De Fast Forward wielen
De FFWD F3D FCC Disc met DT Swiss 350 naaf passen goed bij de fiets. Qua kleur, maar ik bedoel eigenlijk qua eigenschappen. De hoogte van de volledig carbon velg is redelijk allround met 3 cm al is het volgens Fast Forward een klimwiel. Bij harde zijwind heb je met deze hoogte geen last hiervan en het gewicht is prima om mee te klimmen. Daarnaast zijn de wielen esthetisch een prima keus al denk ik dat de F4D, met een hoogte van 4,5 cm, er ook wel mooi onder zullen staan. De breedte van de velg is 22,4 mm en de set weegt 1510 gram. De wielen hebben een DT Swiss 350 naaf.

Om de wielen zitten de Fortezza Senso 28 mm banden van Vredestein en je raad het al, ook dit zijn allround banden. De grip is erg goed. Tijdens de afdalingen op Mallorca lieten ze me geen enkele keer in de steek terwijl ik af en toe toch echt vol in de remmen moest om de bocht te halen. Volgens de gegevens van Vredestein is het niet de meest lekbestendige band, maar lekrijden heb ik er gelukkig niet mee gedaan. De 28 mm geeft ook net even wat extra comfort wat dus weer goed past bij de fiets. Een fijne Nederlandse combinatie, want zowel FFWD als Vredestein is een Nederlands merk. Veel dingen die mooi en fijn zijn komen met een prijs. Deze Skeiron ook met een prijs van € 6.983,-. Wat je daarvoor krijgt:

Details Van Nicholas Skeiron
Frame: Titanium
Voorvork: VNT SLR Carbon
Groep: Shimano Ultegra RD-8050 Disc Di2
Remmen: Hydraulisch Disc voor 160, achter 140 mm
Crankstel: Shimano Ultegra Compact 50-34
Cassette: Shimano Ultegra, 11 Speed 11-32
Wielen: FFWD F3D FCC Disc met DT Swiss 350 naaf
Banden: Vredestein Fortezza Senso 28 mm
Stuurpen: VNT Alloy 7050
Stuur: VNT Alloy 6066 WingShape
Zadelpen: Van Nicholas Titanium 15 mm setback
Zadel: Fizik Aliante R3 Kium
Bidonhouder: Van Nicholas Titanium 2x
Gewicht: 8,6 kg (in maat 57)
Adviesprijs: € 6.983,-
Meer informatie bij Van Nicholas

Conclusie
Je weet dat je een exclusieve fiets koopt met een titanium Van Nicholas en daar betaal je natuurlijk voor. Met 8,3 kg is het niet de lichtste racefiets dus wanneer je een weight wheenie bent dan zul je toch voor iets anders kiezen.Voor wie is deze fiets dan wel? Voor als je een echt goede en fijne allround racefiets zoekt, die je ook nog eens niet zoveel op straat ziet. Net even wat anders dus en erg comfortabel, vertrouwd en snel. Het rijgedrag van de FFWD wielen past precies bij de Skeiron. De nieuwe Ultegra groep van Shimano is echt fijn, en heeft alleen Dura Ace als groep nog boven zich maar dan wordt de Skeiron nog iets duurder. Door de schijfremmen is de fiets niet voor de wedstrijdrenner. En qua looks vind ik het een erg mooie fiets die door het titanium er in het echt nog iets beter uitziet dan op de foto’s. Oke, je moet er wel even voor sparen maar dan heb je wel wat.

   

Gerelateerd