Vittoria is een gevestigde naam wat betreft racefietsbanden, maar de Italianen timmeren ook offroad flink aan de weg. Zo hebben ze onlangs niet één maar drie nieuwe banden voor het veldrijden geïntroduceerd. Aangezien cyclocross één van onze favoriete manieren is om op de fiets toch de winter door te komen, monteren we de Vittoria Terreno Mix onder de crosser en rijden we richting modder en zand.

Wet, Dry en Mix
De Terreno serie bevat nog twee andere banden, een Wet en Dry versie, maar dat voelt voor mij wat meer voor de crosser die per wedstrijd niet alleen de banden, maar de hele fiets afstemt op het weer en de ondergrond. De Mix lijkt, zoals de naam al doet vermoeden, de gulden middenweg te zijn. Niet te grof en niet te glad en geschikt voor het betere Hollandse winterweer (lees: nat en koud). Zoals je kan verwachten zijn de Terreno’s zoals bijna alle Vittoria banden ook voorzien van Grafeen. Dit zou moeten zorgen voor betere lekbestendigheid. We rijden met de 33 mm brede banden wat volgens de UCI regels ook de maximale breedte is die je mag gebruiken tijdens wedstrijden. Dus mochten we ooit de opstap naar de Superprestige maken dan zitten we nog steeds goed!

Wat je vandaag de dag ook wel mag verwachten is dat deze banden tubeless ready zijn. Ze zijn dus met of zonder binnenband gebruiken. Als je zonder wil rijden dan heb je dus wel ook tubeless velgen nodig en waarschijnlijk iets meer geduld bij het monteren van de banden. Want iedereen die tubeless rijdt weet dat het helaas niet vaak een kwestie is van effe een bandje erop leggen. Omdat de band en de velg (als je geen binnenband gebruikt) luchtdicht op elkaar aan moeten sluiten kost het nou eenmaal vaak meer tijd en moeite. Als ze er dan eenmaal op liggen dan heb je weer het voordeel van minder gewicht en het kunnen rijden met lager bandendruk, zeker iets dat bij cyclocrossen erg prettig is. Je krijgt daardoor namelijk meer grip onder moeilijke en modderige omstandigheden. Als je met binnenbanden en lage druk rijdt is de kans op een pinch-lek (wanneer de binnenband klem raakt tussen velg en buitenband) best aanwezig. Wil je dus niet met tubes (de Terrano’s zijn ook in deze versie verkrijgbaar bij Vittoria) of binnenbanden rijden dan is dit wederom een goeie middenweg.

Elk nadeel heb zijn voordeel
Nadeel van veel tubeless ready banden is dat ze vaak wel een stukje stugger zijn dan hun broertjes die je met binnenband rijdt. Ik merk het verschil met de Challenge Grifo’s die ik hiervoor vervang in ieder geval duidelijk. De Terreno’s vragen meer kracht en zelfs een bandenlichter om ze op de velg te krijgen, terwijl ik de ‘gewone’ cross banden er met de hand op leg. Ik rijd met een binnenband en dan merk je dat de combinatie van stuggere band en minder ruimte bij de velgrand (door die binnenband) ervoor zorgt dat je de banden eerst flink (tot wel 5 bar) moet oppompen. Het duurt even voor ik de banden er echt goed op heb en ze netjes aansluitend op de velg liggen, het is dus hoe dan ook een klusje waar je even wat tijd voor moet inruimen en niet vlak voor een wedstrijd moet doen.

Ik heb een aantal verschillende cyclocrosswedstrijden met de Vittoria’s gereden en moet zeggen dat de grip prima is. Zand, natte blubber, glad gras, de banden rollen soepel en lijken zich inderdaad vrijwel overal thuis te voelen. Zeker in de plakkerige Noord Hollandse klei die ik vaak tegenkom op de verschillende parcours van de Amsterdamse Cross Competitie geeft de band me zekerheid en vertrouwen om elk rondje ietsje sneller of schuiner door een bocht te gaan. Alleen als de modder echt heel diep wordt merk ik dat de band gaat ‘slippen’ maar dat is ook niet zo vreemd als je bijna tot je assen wegzakt. Volgens Vittoria zijn de banden ook geschikt voor gravel, ik twijfel hier geen moment aan, maar voor de meeste Nederlandse gravel/bos paden kom je ook met een minder heftig profiel weg, in dat geval kun je bijvoorbeeld beter de Terreno Dry monteren.

Conclusie
De Vittoria Terreno Mix banden zijn een goed vertrekpunt als je zoals ik net begint met crossen, of gewoon niet voor elke wedstrijd of offroad rit je banden wil wisselen. Ze zijn stevig, bieden grip in bochten en op rechte stukken op verschillende soorten terrein.

De Terreno’s zijn leverbaar in drie verschillende breedte-maten (31, 33 en 40 mm) en als tube of tubeless ready band. De versie die ik rijd weegt 420 gram per band. De adviesprijs is € 48,95. Meer info bij Vittoria

 

Gerelateerd