Aan het eind van 2017 hadden ze al een eerste stap gezet door de M525 mountainbikevelgen met smallere naven op de markt te brengen onder de naam M525 G, waardoor je bredere velgen kon gebruiken in je crosser of gravelracer. Met de introductie van de G23 en G27 wielen hebben ze ook echt specfieke gravelwielen.

Het was een mooie tussenoplossing, die M525 G wielen. Bredere mountainbikevelgen met smallere naven. Daardoor kon je wel al gebruik maken van die mtb-specifieke technieken die ze hebben, zoals de Wide Hookless Beads, waardoor je minder kans op stootlekken hebt. Die wielen had je ook heel simpel bij je plaatselijke wielenbouwer kunnen laten bouwen. Enve verkoopt zelf alleen complete wielsets waar je nog wel keuze hebt uit een aantal naven, maar je kan niet ‘mixen’ over de disciplines heen en een wegnaaf in een mtb-wiel laten bouwen bijvoorbeeld.

De G23 en G27 velgen (de cijfers in de naam refereren naar de binnenbreedtes van de velgen) zijn dus specifiek ontworpen voor het rijden op het onverharde, met een daarvoor geschikte fiets, zoals een gravelracer. Beide uitgevoerd met de wide hookless beads om stootlekken moet verminderen. Typisch iets waarmee met het rijden op onverharde wegen een verhoogd risico loopt. Ze moeten ook tegen een stootje kunnen dus, maar ze zijn ook licht met slechts 330 gram per velg. Ga je de set met DT Swiss 240S naven gebruiken dan weegt het slechts 1300 gram! Volgens Enve zelf in ieder geval, we  hebben ze zelf nog niet kunnen wegen. Bijzonder licht voor een paar tubeless clincherwielen waar menig weight weenie op de weg jaloers op zal zijn. Het is momenteel zelfs Enve’s lichtste tubeless geschikte clincher velg en daarmee lichter nog dus zelfs dan hun SES 2.2 velg, hun klimwielen notabene. Dat laatste is natuurlijk wel opmerkelijk, dat een set disc gravelwielen ruim 100 gram lichter is dan een set wegwielen voor velgremmen. Het zou ons ook niet verbazen als hun wegwielen binnenkort ook een update gaan krijgen waarbij de gewichten verder naar beneden zullen gaan. Enve heeft hier overigens niets over gecommuniceerd.

Beide gravelvelgen zijn een stuk breder dan hun velgen voor de weg (de SES 3.4 Disc heeft bijvoorbeeld een binnenbreedte van 21 mm), maar de G23 met 700c diameter is met een interne breedte van 23 mm  smaller dan de 25 mm van de M525 G waar het over hadden. De G23 is dan ook het meeste geschikt voor 35c tot 45c banden. De tweede gravelvelg, de G27 die een 650b diameter heeft, is juist weer wel weer breder dan de M525 G met een binnenbreedte van maar liefst 27 mm en daar kan je banden van 2,0″ tot 2,25″ op kwijt. Echt de mtb-maten dus. Een voordeel van de bredere banden is dat je ook met een veel lagere bandendruk kan rijden. Enve heeft het ook 1,4 bar en lager bijvoorbeeld waarbij de brede randen stootlekken moeten voorkomen.

G23
Diameter – 700c
ERD – 608mm
Interne breedte – 23mm
Externe breedte – 31.5mm
Hoogte – 25mm
Spaakgaten – v 24 / a 24
Aanbevolen brandbreedtes – 35c – 45c
Gewicht per velg – 330 Gram
Met DT Swiss 240 CL – 1300 Gram
Met Chris King R45 CL – 1342 Gram
Vanaf $ 2800,- voor een wielset met DT 240s naven

G27
Diameter – 650b
ERD – 571mm
Interne breedte – 27mm
Externe breedte – 35.5mm
Hoogte – 25mm
Spaakgaten – v 24 / a 24
Aanbevolen brandbreedtes – 1.9″ – 2.25″
Gewicht per velg – 320 Gram
Met DT Swiss 240 CL – 1275 Gram
Met Chris King R45 CL – 1310 Gram
Vanaf $ 2800,- voor een wielset met DT 240s naven

Enve G23
Enve G27