Ook in 2017 zijn er weer awards uitgereikt door de jury van Eurobike. In totaal zijn er 458 inzendingen gedaan waaruit 43 winnaars zijn gekomen die een award hebben ontvangen. Net als voorgaande jaren zetten we de winnende producten voor je in een overzicht. Hierbij hebben we een selectie gemaakt van producten die voor de racefietser interessant zijn.

In de categorie ‘racing bikes’ beginnen we met een winnaar van eigen bodem, hoe cool is dat! De Van Nicholas Skeiron Disc (ook hierboven te zien) heeft de Gold Award binnengehaald. Een klassiek vormgegeven frame voorzien van allerlei nieuwe technische snufjes. Interne bekabeling, 12mm steekassen, flat-mount discs en geschikt voor electronisch schakelen. Daarnaast een compliment van de jury ten aanzien van de prijs. Een frameset vanaf € 2099,- is een scherpe prijs voor een hoogwaardig titanium frame voor schijfremmen.

Andere winnaar in deze categorie is de Wilier Cento10NDR. Een racefiets die je de keuze laat welk type remmen je erop monteert. Hij staat op de foto met schijfremmen, maar het frame biedt ook de mogelijkheid tot het monteren van de remmen zoals we deze nog gewend zijn. Naast de keuze van de remmen, heeft het frame een zogeheten ‘micro-suspension’ tussen de seat stays en de zitbuis.

Bij de kleding vinden we een meer uitgebreide lijst qua winnaars. Zeven winnende producten waar de racefietser vrolijk van wordt. Te beginnen met een tweetal paar schoenen. De Mavic Comete Ultimate schoenen, die we dit jaar al om de voeten van Daniel Martin konden zien. De ultieme combinatie van stijfheid, gewicht en comfort heeft de jury overtuigd om Mavic een award te geven.

Wat minder bekend in Nederland, maar daarom niet minder interessant, zijn de X-Comfort Zone schoenen van Louis Garneau. De oud-wielrenner uit Canada heeft met de X-Comfort Zone een schoen ontwikkeld die zich aan de voet aanpast. Door het gebruik van elastische materialen aan de bovenzijde van de schoen, vormt deze zich naar de voet. De ‘ErgoAir’ zolen hebben een hoge mate van ventilatie waardoor de hitte goed weg kan. Samen zorgt dit voor een comfortabele schoen die eveneens naar huis gaat met een award.

Gripgrab heeft met de nieuwe Intelliseal overschoenen een award in de wacht gesleept voor de functionaliteit. Door het gebruik van een ‘rubber-achtige’ coating aan de binnenkant van de overschoen blijft deze goed op zijn plek en sluit dit beter aan op de onderkant van je wielerschoen. De rubbercoating zorgt er tevens voor dat de levensduur van de schoen verlengd wordt. De opvallend gele kleur en het reflecterende logo dragen bij aan de veiligheid.

Een award voor innovatie, gaat naar het koelvest van Bioracer. Het heeft de looks van een windstopper, maar niets is minder waar. De stoffen die gebruikt zijn in dit koelvest hebben een hoge mate van absorptie en heeft een trage droogtijd. Waar wielerkleding altijd wordt ontwikkeld om zo snel mogelijk op te drogen, is dit exact het tegenovergestelde. Voor de wedstrijd kan je dit lichtgewicht koelvest in ijswater dompelen, waarna je het aantrekt. Het houdt je bovenlijf een aantal uren koel en als het vest aan het opdrogen is, kan je hem met bidons weer nat maken om de verkoelende werking terug te krijgen. Nu zal dit niet direct een vest zijn dat we in Nederland heel veel gaan zien, maar ik kan me goed indenken dat de profs die momenteel in de Vuelta rijden hier graag gebruik van zullen maken als ze in 40 graden moeten koersen.

In tegenstelling tot het koelvest dat je nat maakt, is er het Biehler 360 reflective rain jacket, dat je droog en zichtbaar houdt. Met slechts 131 gram voor maat M is dit een erg lichte regenjas, die in zijn geheel reflecteert. Geen regen? dan kan je het Biehler jasje netjes opbergen in het bijbehorende tasje dat mooi in het zakje van je jersey past. Het ademende regenjasje heeft een nette afwerking en heeft een pasvorm die past bij de houding van een wedstrijdrenner.

De volgers van de World-Tour zal het Endura D2Z Encapsulator suit al zijn opgevallen bij de mannen van Movistar. Meest opvallend aan dit skinsuit is het gebruik van een doorzichtig rugpaneel waar het rugnummer achter geschoven kan worden. Geen naden, geen spelden maar een glad en aerodynamisch oppervlak dat het nummer duidelijk zichtbaar houdt. Daarnaast heeft dit skinsuit kleine driehoekjes op de schouders, bovenarmen en de zijpanelen die de wind ‘breken’. Hierdoor vormt zich een betere luchtstroom langs het lichaam van de renner.

De Rotor Uno cassette is er een die is gemaakt uit een geheel. Geen losse kransjes, een ‘blok’ van slechts 135 gram. Dit geldt voor de 11-28 variant. De Rotor Uno cassette is compatible met alle 11-speed groepsets en door de combinatie van staal en aluminium claimen ze naast de lichtste, ook de meest slijtvaste cassette te hebben. Persoonlijk vind ik de styling ook een pluspunt. Geen standaard grijze cassette, maar twee kransen met het logo design van Rotor Uno erop.

De Garmin Vector 3 is, zoals de naam al aangeeft, de derde serie uit de Vector familie. In tegenstelling tot zijn twee voorgangers heeft de Vector 3 geen extra ‘pods’ meer die tussen pedaal en crank-arm moeten worden gemonteerd. Alles is netjes weggewerkt waardoor het eruit ziet als een normaal pedaal. In beide pedalen zit een sensor die het vermogen meet, waardoor links en rechts apart kunnen worden geanalyseerd. De pedalen zijn compatible met zowel Bluetooth als ANT+ protocollen en maakt mede daardoor ook de connectie met andere fietscomputers mogelijk. Ook de link naar TrainingsPeaks of andere analyse programma’s gaat hierdoor zonder problemen.

Simpel, maar doeltreffend, is het Switch Lever systeem van GW. Meer en meer zien we steekassen terugkomen in fietsen, met name in fietsen waar schijfremmen op zijn gemonteerd. Met de GW Switch Lever kan je, nadat je de steekas hebt vast gedraaid, de ‘lever’ eraf halen. Hierdoor heb je geen uitsteeksels meer en krijgt je fiets, na het monteren van de wielen, een erg cleane look. Eigenlijk is het niet meer dan de juiste maat inbussleutel waarmee je de steekas kan los en vast draaien. Laat je de ‘lever’ er in zitten oogt het als een reguliere quick-release. Haal je de lever eruit, heb je een ‘clean’ gemonteerd wiel.

Al gespot tijdens de Tour de France: de nieuwe Giro aerohelm. Inmiddels is ook bekend dat deze nieuwe helm de naam ‘Vanquish’ meekrijgt. De renners van BMC en Katusha kunnen kiezen voor deze helm, in plaats van de Air Attack. Een aerohelm inclusief vizier, al kan deze ook simpel worden weggelaten. Als ik kijk naar de achterkant van de helm ziet het eruit als een uitlaat van een sportwagen. De open achterkant dient dan in principe ook als uitlaat van de lucht, die via de ventilatiegaten aan de voorzijde naar binnen wordt gelaten. Hiermee is de helm niet alleen snel, maar zorgt ook voor ventilatie. Geheel volgens de laatste trend is deze Giro helm voorzien van het MIPS systeem.

 

Bij het zien van deze Flectr Zero reflectoren had ik in eerste instantie niet direct de link gelegd naar het wielrennen. Na het lezen van de specificaties denk ik hier toch wat anders over. Een setje plakreflectoren voor aan de spaak. Het gewicht van deze reflectoren is slechts 0,7 gram. Aerodynamisch, lichtgewicht maar toch een stukje extra veiligheid. Zeker in de komende periode, waarbij de duisternis met de week eerder invalt, een simpele maar handige accessoire.

Een item dat al eerder voorbij is gekomen op het blog en waar we op de redactie behoorlijk van gecharmeerd zijn, is de Rondo Ruut. Zij winnen een ‘start-up’ award voor hun product. Een gravelbike met een aanpasbare geometrie, welke in combinatie met de hoogwaardige afwerking maakt dat de jury hen deze award heeft toegekend.

Last, but not least: de Focus Project Y. Een E-bike met een ondersteuning tot 400 watt. Okay, een E-bike, maar wel een met de looks van een racefiets. De onderbuis is inderdaad wat dikker, maar je ziet geen externe accu of een overdreven groot bracket waar de ondersteuning zich bevindt. Wat begon als een prototype, is inmiddels uitgegroeid tot een award-winning product!