De zwart-oranje SKS producten zie je regelmatig terug bij fietsers maar vooral bij de sportievere fietsers. Toch zijn er nog veel mensen die het merk niet direct kennen of herkennen. Het bekendste product is misschien wel de Rennkompressor. Wij waren door SKS uitgenodigd om eens naar hun fabriek en kantoor in Sundern (Sauerland, Duitsland) te komen kijken. En dan blijkt het toch iets meer te zijn dan alleen bedrijfje dat alleen maar wat fietspompjes in elkaar zet.

Een korte geschiedenis
In 1921 richt de heer Scheffer-Klute in Sundern zijn bedrijf op: SKS. Pas in 1932 wordt er begonnen met het maken van metalen hand-fietspompen. In de jaren dat de renners van de Tour de France volgens de reglementen zelf hun banden moesten wisselen en geen pomp van een ander mochten lenen, zorgde dit voor veel publiciteit. In de loop der tijd heeft SKS ook voetbalpompen, kunststof handpompen en in 1962 de eerste vloerpomp op de markt gebracht. De Rennkompressor, die in de tijd van het succes van Eddy Merckx werd bedacht bestaat nog steeds met wat kleine aanpassingen. Later is SKS ook spatborden gaan maken en weer later andere onderdelen als mini-tools en zadeltasjes.

Ondertussen zijn er drie bedrijven onderdeel van het concern. Namelijk SKS, Schött (aluminium) en Blomus (Lifestyle producten). In 2014 bereikten ze met z’n allen een omzet van net boven de 100 miljoen Euro.

sks-1sks-5sks-20

Nog wat getallen
Toen nog iedere fiets een fietspomp had, maakte SKS zo’n 50.000 pompen per dag! Nu worden er “nog maar” 1,5 miljoen pompen (van mini handpomp tot de vloerpomp) per jaar geproduceerd. En bijna alle onderdelen worden in huis gemaakt (98% om precies te zijn). De term Made in Germany is dan ook heel belangrijk voor SKS. Alleen het gebruikte staal en de computer van de airchecker worden ingekocht. Het complex heeft een oppervlakte van 36000 m2 en er werken 333 medewerkers. Ze hebben ook ruimte voor stagiaires (ook buitenlandse, mocht je geïnteresseerd zijn). De onderdelen worden geëxporteerd naar 52 landen en SKS alleen heeft een omzet van 53 miljoen euro (2014)! Echt wel een serieus bedrijf dus.

sks-4 sks-7 sks-9 sks-10 sks-13 sks-14 sks-12sks-11 sks-6 sks-8

Duitse Gründlichkeit en design
Dat het een serieus bedrijf is merk je al snel bij een rondje door de kantoren en fabriek. Alles is top geregeld, ziet er opgeruimd uit en is nog stijlvol ingericht ook (maar dat is weer een kwestie van smaak). De showroom is een echte eyecatcher. De machines spugen continue de verschillende kunststof onderdelen eruit. Sommige 24 uur per dag, andere 16 uur per dag.

Op andere afdelingen worden de onderdelen in elkaar gezet. Veelal nog met de hand. Ook op de controle afdeling wordt nog met de hand netjes gecontroleerd en gemeten of de producten voldoen. Deze afdeling wordt grappig genoeg voornamelijk door dames “bemand”, omdat deze volgens SKS over het algemeen preciezer werken en een fijnere motoriek hebben.

Zoals gezegd vormt het spatborden gedeelte een groot onderdeel van het bedrijf. Omdat SKS hier zelf een gedeelte van het machinepark heeft ontworpen mochten wij geen foto’s hiervan maken (ook niet stiekem). De meeste spatborden worden direct geleverd aan fietsfabrieken. (Gazelle, Sparta, Batavus om er maar wat te noemen). Die spatborden zul je dan ook niet herkennen als SKS spatborden.

De productontwikkeling wordt samengewerkt met het Nederlandse NPK design. Zij hebben bijvoorbeeld ook de Tacx bidon, het nieuwe Heineken bierflesje en de wit met rode fietsbewegwijzering ontworpen. SKS werkt voor haar producten samen met hen en daardoor kan SKS ook enkele awards van IF design, Reddot, Tapei Cycle en Eurobike op hun palmares bijschrijven. Na de schetsen wordt er van hardschuim proefmodellen gemaakt waarna ze uiteindelijk een echt werkende versie maken. Zo wordt er gezorgd dat het niet alleen op de tekentafel er goed uitziet maar dat het ook fijn werkt in de praktijk. Ze hebben nu bijvoorbeeld een Airboy handpomp met een max. van 8 bar die er ook nog eens goed uitziet. (zie foto hieronder, pen voor schaal).

sks-3sks-2sks-16 sks-17 sks-18

Tot slot mochten we zelf een handpomp in elkaar zetten en dat blijkt toch lastiger dan het lijkt 🙂 Het is wel gelukt, maar als je mijn snelheid doorberekent in de verkoopprijs, dan mag de prijs wel drie keer hoger zijn. In Mei/Juni komen er nieuwe kleuren voor de Airboy (gewoon en XL). Dus geen zwart/oranje maar groen, rood of blauw.

Zeker de moeite waard om een langs te rijden bij die jongens van SKS!

sks-19 sks-kleurtjes

SKS Germany

Tags: