Zo vlak na het wereldkampioenschap veldrijden lijkt het seizoen wat betreft het crossen wel voorbij. De belangrijkste wedstrijd is geweest, echter staan er nog wat klassements crossen op het programma. Ondanks dat het seizoen tegen het einde loopt was er toch een mooi nieuwtje in de week voorafgaand aan het WK.

Het Duitse merk Focus kwam zo vlak voor het WK met een compleet nieuw frame voor seizoen 2014 op de proppen. Zoals ze zelf aangeven waren ze dat aan hun stand verplicht gezien het feit dat het merk ‘is geboren in de modder’. Focus heeft met o.a. de ‘knowledge’ van Amerikaans cyclocross-kampioen Jeremy Powers een erg licht frame ontwikkeld met vele verbeteringen ten opzichte van het vorige model. Het frame is (vanaf de zomer) verkrijgbaar in de uitvoeringen cantilever of disc en qua gewicht zit het rond de 880 gram. Erg licht voor een cross-frame dat voor zovel mechanisch als DI2 schakelen geschikt is.

Dat het frame opnieuw is ontwikkeld blijkt uit verschillende aanpassingen in bijvoorbeeld de lengte van het balhoofd. Deze is 15 mm hoger geworden, de hoek van de ‘seat-tube’ is met een halve graad vergroot en het bracket is wat omhoog geplaatst in verhouding tot de vorige Mares CX. Deze kleine aanpassingen moeten het rijgedrag en de houding op de fiets verbeteren.
Een meer zichtbare wijziging bijvoorbeeld de geïntegreerde ‘chainguide’. Een ring die tussen het frame en kettingbladen wordt gemonteerd om te zorgen dat de ketting er niet af kan lopen en een ‘chainsuck’ onmogelijk is. Dit fenomeen is afgekeken uit het mountainbiken en is met slechts 48 gram incl. schroeven te verwaarlozen qua gewicht. De bekabeling bij beide varianten is volledig binnendoor en waar de kabels bij het bracket onder het frame lopen is een afdekkapje gemaakt. Mud-proof dus! De disc variant is zo gemaakt dat de remklauw achter wordt gemonteerd op het liggende gedeelte van de achterbrug.

Misschien wel het meest opvallende aan deze fiets is dat de wielen moeten worden gemonteerd met steekassen. Ook een fenomeen uit de mountainbike-wereld. Een veel steviger systeem die ook beter om kan gaan met de krachten op de wielen. Door het gebruik van schijfremmen zijn de krachten die op de assen van de wielen komen heel anders dan bij het gebruik van cantilever remmen. Het systeem van deze steekassen is ook opnieuw ontwikkeld (tevens gepatenteerd door Focus) en heet ‘RAT’;ofwel Rapid Axle Technology. Bij dit systeem steek je de as door het frame en het wiel, draai je deze een kwartslag en ‘knijp’ je vervolgens dicht zoals je gewend bent bij de ‘oldschool’ snelsluiter. Het frame is beschermd met extra hulsjes waar de steekas invalt. Dit verlengt de levensduur van het frame en, misschien nog wel interessanter, is vervangbaar. Nu hoor ik sommigen denken dat een wielwissel met steekassen meer tijd kost ten opzichte van de snelsluiter. Klopt, echter vinden er geen wielwissels plaats tijdens wedstrijden, ze wisselen nl. de gehele fiets. In het geval van een lekke band tijdens een toertocht o.i.d. maken die 20 seconden extra natuurlijk niet zo veel uit.

Wat betreft de looks blijft het een kwestie van smaak, maar ik ben al een aantal jaren fan van Focus en de kleurcombinaties in de stijl van het Rapha-Focus cyclocross team. De nieuwe Mares CX is naar mijn mening ook wederom een plaatje! Let vooral ook op de binnenkant van het balhoofd, erg gaaf detail!

focus-mares-cx-6 focus-mares-cx-5 focus-mares-cx-4 focus-mares-cx-3 focus-mares-cx-2 focus-mares-cx-8 focus-mares-cx-7 focus-mares-cx-new